عملی کردن دستورات دینی سبب سلامت دنیا و آخرت انسان می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: روز قیامت زمان برداشت کاشته های انسان در دنیا است.
وی افزود: انسان در قیامت نمی تواند اعمال نادرست خود در دنیا را اصلاح و جبران کند، در قیامت بسیاری از انسان ها در صدد اصلاح کار خود بر می آیند و از خداوند درخواست می کنند که برای جبران به دنیا برگردند اما چنین چیزی امکان ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عقل نمی تواند تعبدیات محض را درک کند، اظهار داشت: عقل نهایتا می تواند درک کند که باید شکر خداوند را به جا آورد اما از کجا می تواند بفهمد که روزه، نماز و عبادت دیگر در چه زمانی و به چه صورت باید باشد.
وی ادامه داد: قرآن می فرماید پیامبران فرستاده شدند تا چیزهایی را به انسان آموزش دهند که آنها راهی برای فهم آن مسائل نداشتند، عقل انسان نمی تواند تعبدیات را درک کند؛ دین برای کوچک ترین مسائل زندگی انسان راهکارها و توصیه هایی بیان کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که با دین و دستورات دینی سعادت ابدی انسان تأمین می شود، ابراز داشت: اگر دستورات دینی عملی شود خانواده، بدن، روح، دنیا، آخرت و جامعه انسان ها سالم خواهد بود.
وی عنوان کرد: همه احکام دین در هم تنیده بوده و از هم انفکاک ندارند، اگر انسان نعمت های بسیاری داشته باشد اما نداند چگونه باید از آنها استفاده کند به مشکل بر می خورد؛ اگر هدایت الهی نباشد انسان راه به جایی نخواهد برد.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: گل سر سبد همه نعمت ها هدایت است، امام سجاد(ع) در این دعا هدایت های الهی و آشنایی انسان با آیین های اسلام را نعمتی بزرگ برای انسان ها بیان می کنند؛ هیچ کدام از دین های الهی غلط نبوده و شریعتی به سوی خداوند هستند.
وی اضافه کرد: اسلام دینی کامل تر و آسان تر از سایر ادیان است، دین اسلام مسیر سعادت را برای انسان هموار تر می کند؛ بشر برای دریافت هدایت باید استعداد پیدا کند، از ویژگی های اسلام در عین کامل بودن و توجه به تمام جنبه های فردی و اجتماعی آسان بودن آن است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که در اسلام هر تکلیفی که برای انسان به حد حرج برسد برداشته می شود، گفت: روزه به عنوان عبادتی که آثار بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان و جامعه دارد اگر سبب ضرر شود جایز نیست.
وی افزود: اسلام در عین جامعیت آسان ترین شریعت است، گاهی هدایت های الهی به امور ظاهری بر می گردد اما غیر از آن امور معنوی تری وجود دارد که انسان قدرشان را نمی داند؛ انسان باید در هر حالتی قدردان نعمت های الهی باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در صدر اسلام برخی بر پیامبر منت گذاشتند که اسلام آوردند، اظهار داشت: خداوند می فرماید من باید به دلیل هدایت انسان ها بر آنها منت بگذارم، امروز نیز برخی در قبال روزه گرفتن چنین هستند؛ انسان به وسیله روزه می آموزد که چگونه به خداوند نزدیک شود، انسان نیازمند قرب خداوند است./1323/پ201/ج