۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۲۷۰۶۸۵
استاد حوزه علمیه:

حج مقبول، پایه های ایمان را در فرد و جامعه تحکیم می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به اهمیت فریضه حج در حفظ و تحکیم اعتقادات و ایمان مؤمنان گفت: حضرت زهرا(س) فریضه حج را سبب استحکام دین معرفی می کنند. این باید الگو و ملاکی برای سنجش مقبولیت حجّ ما باشد؛ به گونه ای که ببینیم سفر حج ما تا چه اندازه پایه های ایمان مابه پروردگار را تقویت کرده است.
حجت الاسلام محمدرضا تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدرضا تهرانی، استاد حوزه علمیه در دومین شب از سلسله نشست های آشنایی زائران بیت الله الحرام با اسرار و معارف حج که به همت بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی با مشارکت سازمان حج و زیارت و شهرداری برگزار می شود، گفت: در طول سال، خداوند متعال زمان ها و مکان های خاصی را برای مهمانی های خاص خود تدارک دیده است. برای مثال شب های قدر، روز عید مبعث، عید غدیر، عیدقربان و عیدفطر از شب ها و روزهای خاص مهمانی خدا هستند.

 

وی افزود: سرتاسر ماه رمضان مهمانی خاص و ویژه عنایت الهی است همانطور که درباره این ماه گفته شده است: «شَهرٌ دُعیتُم فیهِ الی ضیافَة الله». افزون بر این، خداوند بعضی از میهمانی های خود را در مکان های خاص هم قرار می دهد، برای مثال در حرم امن خودش، در حرم رسول خدا(ص) و حرم های اهل بیت عصمت و طهارت(ع).

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی به اهمیت فریضه حج در حفظ و تحکیم اعتقادات و ایمان مؤمنان اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در محور چهارم خطبه فدکیه خود که در مسجدالنبی ایراد فرمودند، فلسفه و اسرار بعضی از احکام الهی را بیان می کنند؛ ایشان می فرمایند: «وَجَعَلنا اللهُ ایمان تَطهیرا مِنَ الشرک» و در مورد حج می فرمایند: «والحَجُّ تَشییداً للدّین».

 

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کلمه «شید» در ادبیات عرب به معنای استحکام است؛ با این توصیف، فاطمه زهرا(س) فریضه حج را سبب استحکام دین معرفی می کنند. این عبارت باید الگو و ملاکی برای سنجش مقبولیت حجّ ما باشد؛ به گونه ای که چشم باز کنیم و ببینیم که سفر حج ما تا چه اندازه پایه های ایمان مابه پروردگار را تقویت کرده است.

 

وی تصریح کرد: به طورکلی، حج هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی و کلان جهان اسلام نقش تشیید را ایفا می کند. هرچند که این نقش هنوز برای بسیاری از گروه های مسلمان اجرایی نمی شود و البته برای ملت ما هم تا قبل از انقلاب اجرایی نمی شد؛ به این معنا که حج ما صحیح بود اما قبول نبود و باعث تحکیم پایه های دینی مان نمی شد.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: امام خمینی(ره) با شعارحج ابراهیمی و حج نبوی، روح برائت جویی از مشرکان و رمی راستین جمرات را در مناسک حج زنده کردند اما این فریضه فقط برای ملت ما به جایگاه اصلی خود بازگشته و با تبلیغات ضالّه رسانه های شوم صهیونیستی که امروز بخش اعظمی از جریان تبلیغاتی دنیای ما را هدایت می کنند، حج و نقش تشییدی آن در یک محاق احاطه شده و با ممانعت حکومت دست نشانده وهابی آن ها درعربستان، ملت های آزاده راهی برای درک حقیقت ماهوی حج نمی یابند. این جریان رسانه ای سازماندهی شده با همکاری سعودی ها، حج را بی خاصیت و بعضا ضد ارزش جلوه می دهند.

 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: تک تک اعمال و فرائض حج باید باعث تثبیت دین شود و ما را به نقطه ایمان واقعی و قرب پروردگار برساند. برای رسیدن به این جایگاه هم باید تعبیر متعالی فاطمه زهرا(س) درباره جنبه تشییدی حج، به عنوان نخ تسبیح فلسفه تمام مناسک حج موردنظر ما باشد./863/پ202/ب5

ارسال نظرات