دو حقیقت رستگار شدن از نگاه استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در یازدهمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «ویژگیهای خود شناسان» که در حسینیه همدانیهای تهران برگزار شد، اظهار داشت: دو عنصر قلب و عقل مهمترین و با ارزشترین عناصر مورد توجه پروردگار متعالند که بارها در جای جای قرآن به آنها اشاره کرده است.
وی ادامه داد: اعضا و جوارح و نیز حقایق پنهان وجودی انسان به واسطه عقل و قلب قادر به انجام کارهایی هستند که حتی ملائک مقرب و اجنه قدرتمند نیز نمیتوانند آن را انجام دهند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان عنوان کرد: جن موجودی قدرتمند، ناپیدا، از جنس آتش، مکلف و دارای اختیار است که میتواند راه خدا را انتخاب کرده و یا به سوی باطل برود؛ در این خصوص، سوره کاملی در قرآن کریم نازل شده که اجنه را به کافر و مؤمن تقسیم میکند اما با وجود تمام این قدرت و اختیار، باز هم اجنه قادر به کارهایی نیستند که از ظاهر و حقایق نهان انسان بر میآید.
وی با اشاره به حدیثی قدسی که خدای متعال در آن به بندگان خود میفرماید که عبد واقعی من بشوید، خاطرنشان کرد: بنده واقعی شدن با دو مرحله «مراقبت بر نفس» و «محاسبه کارکردها» قابل تحقق است که به شرایط زمان هم کاری ندارد و هر کسی در هر روزگاری حتی در دربار فرعون هم میتواند آن را تحقق بخشد.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: آسیه زنی بود که در دربار فرعون توانست بنده واقعی خدای متعال شود تا جایی که پروردگار عالم از ایشان به عنوان یک مثال برای تمام مؤمنان تا روز قیامت یاد میکند که مؤمنان هیچگاه دچار توجیه در اعمال و رفتارشان نشوند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و التنظر نفس ما قدمت لقط» ادامه داد: بر هر مؤمنی واجب است که مراقب تمام اعمال خویش بوده و نسبت به کارکردهایش محاسبه دقیق داشته باشد؛ اگر مؤمنی چنین باشد، هیچگاه دچار توجیه نشده و نمیگوید «چون چاره نداشتم، دست به دامان پول حرام یا دروغ مصلحتی گشتم».
وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از پدران ایشان از رسول خدا(ص) اشاره کرد و گفت: افرادی همچون آسیه که در دربار فرعون هم تحت تأثیر شرایط قرار نگرفته و توانستند بنده واقعی خدای متعال شوند، به یقین افضل از تمام فرشتگان مقرب آسمانها هستند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: دو حقیقتی که با آن میتوان در هر شرایط و زمانی، حتی در جامعه امروزی که به مراتب بهتر از دربار فرعون است، خود را به خدای متعال رساند، تقوا و نیکوکاری همه جانبه است.
وی با بیان اینکه احسان و نیکوکاری شامل عبادت خالصانه و نیز خدمت به خلق میشود، عنوان کرد: کسی که هیچ احسانی اعم از عبادت خدا و کمک به دیگران و خدمت به خلق را پس نزند و هر مقدار که بتواند، تقوا نگاه دارد، انسانی جامع و کامل میشود.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان تأکید کرد: دو عنصر عقل و قلب که خدای متعال به آنان توجه ویژهای دارد، میتوانند انسان را به سوی تقوا و احسان رهنمون کنند؛ یکی از این دو عنصر عامل فهم و درک حقایق و دیگری لمس کننده این حقایق است.
وی بیان کرد: از آنجایی که عقل واسطه میان انسان و حقایق است تا آنها را دریافت کرده و با دل لمسشان کند، خدای متعال در قرآن کریم بارها از این عنصر یاد میکند و نیز در روایات ائمه معصومین(ع) نیز تأکید بسیاری بر استفاده از این عنصر شده است.
استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به اهمیت عنصر قلب در وجود انسان اظهار داشت: جنین در نخستین مرحله از ساخت اعضای بدنش، صاحب قلب میشود چراکه خدا ابتدا خانه خود را در وجود بندگانش میسازد.
وی با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) که فرمودند «لا یضعنی ارضی و لا سماعی و لکن یضعنی قلب عبدی المؤمن» ابراز کرد: نه آسمان، نه زمین و نه هیچ یک از اعضا و جوارح انسان به جز قلب گنجایش پذیرش خدای متعال را ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان در پایان گفت: مؤمن و بنده واقعی خدا باید با هر کسی که قصد دارد پرچم محبت خودش را در دل نصب کند، مقابله کرده و نگذارد کسی جز خدای متعال، صاحب این خانه شود./997/پ202/ی