۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۷۰۸۱۴
استاد حوزه علمیه :

انسان روزه دار مظهر اسم و صفات خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه انسان را به عنوان مظهر اسم و صفات خدا دانست و گفت: از روزه‌دار انتظار داشتن صفات الهی است که از روزه خوار انتظار نمی‌رود چرا که شخص روزه‌خوار به خدا متوسل نیست.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اعظم تجریش با اشاره به فرایضی از دعای مناجات‌الشاکرین امام سجاد(ع)، گفت: خدا نیکوکار و کریم است، در صورت غضب الهی این غضب از در بزرگواری است.

 

وی با اشاره به صفت کریم بودن خدا گفت: خدای کریم بدی های بنده را نادیده می‌گیرد، رحیم و رئوف بودن قابل ملاحضه است اما صفت کرامت خدا این است که در مقام بخشش بدی های شخص را به روی او نمی آورد و نقایص را لحاظ نمی کند.

 

استاد حوزه علمیه صفت کرامت را صفت مهمی از اسماء خدا دانست و عنوان کرد: اهل معرفت الفاظ را برای معنای خاصی در نظر نمی گیرند و الفاظ را برای معنای وسیعی ملاحظه می کنند، یکی از این الفاظ ازواج است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی بیان کرد: ما ازواج را به معنای ازدواج می دانیم در حالی که به تعبیر قرآن هرچه از زمین می روید به صورت زوج است، انسان ها به صورت زوج آفریده شده اند، خیلی از ازواج‌ها را هم ما از آن مطلع نیستیم.

 

وی با اشاره به چهار صفت رحیم، بر، رئوف و کریم بودن خداوند در دعای امام سجاد(ع) اظهار داشت: این چهار صفت به صورت زوج کنار هم قرار گرفته‌اند و در صورت جا به جایی معنای دیگری دارد و ما لطافت آن را درک نمی‌کنیم و امام سجاد(ع) اسرار آن را می‌داند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که زمانی هست که برای شفاعت فامیلی، ریش سفیدی و آبروی خود را واسطه قرار می‌دهید و درخواست گذشت می‌کنید، عنوان کرد: شما این چند خصلت را کنار هم جفت می‌کنید تا با یکی از این اوصاف رضایت بگیرید.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که در منظر امام سجاد(ع) هم نعمت های الهی پشت سر هم می آید و هیچ انقطاعی وجود ندارد، اظهار داشت: امام قصور و کوتاهی در انجام شکر نعمت های الهی کافی نمی‌داند و با چهار صفت رئوف، بر، رحیم و کریم بودن خداوند متوسل می شود.

 

وی با بیان این‌که وصل انسان با خدا به صرف متذکر شدن اسماء الله کافی نیست، خاطرنشان کرد: اهل معرفت می‌گویند این‌که اسماء الله را به زبان می‌آورید به این معنی است که اسماء و اوصاف الهی در شما پیاده شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که عالم حقیقی هرگز خطا نمی‌کند، تصریح کرد: عالم فکری خطا می‌کند و این زیر سر جهل او است، جهل آن قدر فرا گیر است که عالم فکری را هم فرا می‌‌گیرد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با تاکید بر این که خدا اجازه افطار روزه را به شخص بیمار داده است، عنوان کرد: البته این به شرطی است که شخص در ملاأ عام روزه خواری نکند و حرمت ها را نگه دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: خدا بر اساس تکوینیاتی که خلق کرده تشریعیات را به ما می گوید، ما وقتی به اسماء الله متوسل می شویم به این معنی است که خدا شفیع ما شود و در تمام این اعمال و امور معاملات خدا را در نظر بگیریم.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: وقتی انسان متصف به اسما الله شود چند اسم را طلب می کند و معنای آن این باشد که همان طور خدا این محبت ها را اعطا می کنند من نیز در حق دیگران جبران کنم.

 

حجت الاسلام صمدی آملی تأکید کرد: انسان باید متصف به اسما الله باشد و در مقابل کرامت خدا به بندگان خدا بخشش کند و به فقیران و مسکینان کمک کند.

 

وی با بیان این که امام سجاد(ع) در آخر دعا به یکی از اسماء الله متوسل می شود، بیان کرد: وقتی امام خواسته های خود را عرضه کرد، توفیق خدمت به خلق را پیدا می کند و مظهر یکی از اسماء الله می شود.

 

استاد حوزه علمیه انسان را به عنوان مظهر اسم و صفات خدا دانست و اظهار داشت: از روزه دار انتظار داشتن صفات الهی است که از روزه خوار انتظار نمی رود چرا که شخص روزه خوار به خدا متوسل نیست.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با تأکید بر این که باید مظهر اوصاف الهی شویم و اصاف الهی در ما متصل شود، گفت: شخص مسجدی واسطه خیر الهی است، در کار خدا نقصی وجود ندارد و نماز خوان و امام جماعت حجت است و خدا با آن ها احتجاج می‌کند.

 

وی با بیان این که امام سجاد(ع) بعد از واقعه کربلا به عبادت روی آورد بیان کرد: اگر امام سجاد(ع) به نفرین می پرداخت جهان زیر و رو می شد اما چون امام سجاد(ع) مظهر این صفات بود نسبت به خلق خدا مهربانی پیشه کرد و صحیفه سجادیه را نوشت.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام سجاد(ع) بعد از کربلا با دل خون هرگز در پیشگاه الهی حضور خود را از دست نمی دهند و نیایش های بعد از  ایشان بعد از هزار و 400 سال درس زندگی برای اجتماع است و صحیفه سجادیه ایشان باید در زندگی پیاده شود.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با تأکید بر دعای پدر و مادر، بیان کرد: باید در حق سربازانی که در مرز ها خدمت می‌کنند دعا کرد و با خدمت آنها جامعه اسلامی، امت اسلامی، نسل شیعه و مسلمان حفظ می شود./818/پ202/ح

ارسال نظرات