کعبه مقصود بیت الله الحرام و مقصود کعبه، اهل بیت است
وی ادامه داد: حضرت ابراهیم در حالی که زن و بچه خود را از وطن خود در شام به کنار خانه خدا کشانده و در راه آن ها متحمل سختی های فراوانی شده اند و به نوعی آن ها را فدای خانه خدا کرده است، دعا می کند که خدایا دل های مردم را نسبت به این ها مشتاق کن.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در برسی این آیه قرآن و لفظ" الیهم" در "و اجعل افئده الناس تهوی الیهم و ارزقهم من الثمرات لعلهم یشکرون" ، بعضی ساده انگارانه منظور از این ها را زن و بچه حضرت ابراهیم می دانند که غیر منطقی است هم از جهت آن که الیهم اشاره به 2 نفر ندارد و هم این که اصلاً دعوت ابراهیم(ع) به مشتاق شدن نسبت به زن و بچه ای که آن ها را فدای کعبه کرده، غیر منطقی است و باید نسبت به خانه خدا این درخواست را مطرح می کرد.
آیت الله مهدوی اظهار داشت: با توجه به روایات در می یابیم که منظور از این ها، 14 معصوم(ع) هستند که همه جهان و حتی خانه خدا هم به خاطر آن ها خلق شده است، آن ها به خاطر هدایت ما و نیاز ما به آن ها پایین آمدند و در غیر این صورت در عرش الهی جایگاه بالایی داشتند و بر روی زمین نمی آمدند.
وی ابراز داشت: امام صادق(ع) در این باره می فرماید که حضرت ابراهیم(ع) اصلا خانه خدا را قصد نکرده و ضمیر "الیه" را به کار نبرده بلکه ضمیر "الیهم" را استفاده کرده و به خدا قسم منظور ما اهل بیت(ع) هستیم.
نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: اگر خداوند به صراحت نام ائمه را در آیه می آورد، دشمنان آن را تحریف می کردند اما الان نمی توانند در آن دستکاری کنند، آیات بسیاری در قرآن درباره 14 معصوم(ع) وجود دارد و بسیاری از آن ها درباره امام زمان(عج) است و تنها درباره امیرالمومنین حدود 600 آیه داریم اما در هیچ جا به صراحت گفته نشده است.
آیت الله مهدوی بیان داشت: میان کعبه مقصود و مقصود کعبه تفاوت هست، منظور از کعبه مقصود، بیت الله الحرام و منظور از مقصود کعبه اهل بیت(ع) است، شرافت خانه خدا سر جای خودش هست، اما از آیه قرآن نتیجه می گیریم که هدف از رفتن به خانه خدا هم حضرات معصومین(ع) و آموختن معارف دین است.
وی با اشاره به داستان حج هشام ابن عبدالملک اموی اظهار داشت: وقتی هشام می خواست به سمت حجر الاسود برود با وجود محافظان فراوانی که در اطراف او بودند، مردم اعتنایی به او نمی کردند و برای دیدن و دست زدن به سنگ بهشتی هجوم می آوردند، هشام که خسته شده بود ناگهان دید فردی جلو می آید و مردم راه را برای او باز می کنند و او امام سجاد(ع) است.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: فرزدق شاعر صحنه را دید و به هشام گفت، او را می شناسی و هشام با این که امام را می شناخت با بی اعتنایی گفت نمی شناسم، فرزدق در جواب او قصیده ای سرود و گفت که او کسی است که همه حرم، جمادات و حیوانات او را می شناسند و حتی حجرالاسود می خواهد که دستش را ببوسد و اگر تو او را نمی شناسی از جمادات کمتر هستی، هشام بعدا دستور داد تا حقوق او را قطع کردند.
آیت الله مهدوی افزود: در ادامه آیه منظور از "ثمرات" در " وارزقهم من الثمرات" ، بنا بر قول معصوم(ع)، ثمرات القلوب به معنای میوه های قلب انسان و حب اهل بیت(ع) است که اگر دل، آن میوه را نداشته باشد، در واقع بی ثمر است و هیچ فایده ای ندارد.
وی تصریح کرد: در آیه 27 سوره حج خداوند خطاب به حضرت ابراهیم می فرماید که ای ابراهیم به مردم بگو به مکه بیایند تا نزد تو آیند و از لفظ "یاتوک" استفاده شده و منظور خود حضرت ابراهیم است، چرا که بهترین راه برای ارتباط مردم با حجت خدا در آن زمان جمع شدن مردم در موسم حج در خانه خدا ملاقات با حجت الهی بوده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: امیرالمومنین هم هر سال در موسم حج حاضر می شدند و حضرات امام باقر و امام صادق(ع) از بقیه ائمه بیشتر در حج با شیعیان ارتباط برقرار می کردند و معارف دین را نشر داده و سوالات مردم را پاسخ می دادند.
آیت الله مهدوی اظهار داشت: امروز هم امام زمان(عج) هر سال در موسم حج به مکه می روند و اعمال حج را انجام می دهند، مردم را می بینند و مردم هم ایشان را می بینند اما ایشان را نمی شناسند و بسیاری از شیعیان برای دیدن امام زمان(عج) و به عشق ایشان به مکه می روند.
وی بیان داشت: دعای حضرت ابراهیم برای ما مستجاب شده و هر سال تعداد بی نظیری از شیعیان در کربلا و بقیه قبور ائمه(ع) حضور پیدا می کنند، امام زمان(عج) هم که ظهور می کنند پس از آن که خود را در مکه معرفی می کنند و به سمت مرکز حکومت خود در کوفه حرکت می کنند جمعیت انبوهی از تمام جهان به کوفه سرازیر می شوند تا در کنار امام زمان(عج) اقامت کنند.