۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۷۰۹۳۶
استاد اخلاق حوزه علمیه:

دنیا گرایی و قدرت طلبی مهم ترین عامل سقوط و تباهی انسان است

خبرگزای رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، دنیا گرایی و صرف کردن هم و غم برای کسب منافع مالی و قدرتی را عامل سقوط و تباهی انسان دانست و گفت: هر کس که به دنبال خدا برود و از شهوات و لذات بگذرد، خداوند عنایاتی به وی می کند که لذتی وصف ناشدنی نصیب او می شود.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در امام زاده عبدالله بابل با بیان این که انسان با تلاش و توکل به خدا از هر گونه ناپاکی و گناه دور می شود، گفت: انسان برای سیر به سوی تعالی و قرب الهی باید منازل مختلفی را طی کند که از جمله این منازل، منزل تخلیه است.

 

وی افزود: اگر انسانی بخواهد از جهنم به دور باشد، باید با عمل به واجبات کند و دوری از حرام خود را از آتش عذاب و قهر الهی دور کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اگر انسان بخواهد به مراتب بالاتر برسد باید کار و مجاهدت بیشتری بکند، خاطرنشان کرد: بر اساس روایات بندگان خداوند به سه دلیل طمع بهشت، خاطر ترس از جهنم و شکر الهی عبادت می کنند.

 

وی ادامه داد: آن دسته از بندگان که عبادت را برای رسیدن به بهشت انجام می دهند، عبادتشان عبادت تجار است که مزد را در ازای کار خود مطالبه می کنند.

 

آیت الله توکل عبادت عده ای را برای ترس از جهنم مورد تحلیل قرار داد و اذعان کرد: افرادی که به خاطر ترس از غضب الهی و آتش جهنم انجام می دهند عبادت عموم بندگان را انجام می دهند و این عبادت آنها عبادت برای گرفتن نمره قبولی است.

 

وی عبادت بندگان برجسته الهی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: افرادی که عبادت خدا را به خاطر وجود با عظمت خداوند و بندگی خود انجام می دهند عبادت آنها عبادت آزادگان است که این عبادت آنها را به سلوک می رساند.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این که صفات حق تعالی به ذاتیه و فعلیه تقسیم می شود، گفت: خداوند با دادن رزق رازق می شود، حیات می دهد و محیی می شود و این بیانگر این است که همه صفات فعلی در گرو صفات ذات الهی است.

 

آیت الله توکل تاکید کرد: آدم می تواند کارهایی انجام دهد که مظهر صفات خداوند شود و به مقام خاص می رسد که پله نخستین آن، تقوای الهی است.

 

وی افزود: تقوا در خلاصه ترین معنا عمل به فرامین خداوند ودوری و پرهیز از حرام است و این مسأله باید رد زندگی به صورت عملی صورت بگیرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) مظهر قدرت خدا هستند، تصریح کرد: اگر خدا را می خواهیم بشناسیم در ابتدا صفات ائمه را باید بشناسیم زیرا اعمال قدرت آنها در کل عالمِ وجود است.

 

وی دنیا گرایی و صرف کردن هم و غم برای کسب منافع مالی و قدرتی را عامل سقوط و تباهی انسان دانست و خاطرنشان کرد: هر کس که به دنبال خدا برود و از شهوات و لذات بگذرد، خداوند عنایاتی به وی می کند که لذتی وصف ناشدنی نصیب او می شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات