۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۲۷۰۹۸۶
گزارشی از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن؛

از عرضه و فروش قرآن به 11 زبان دنیا تا ثبت خاطرات حافظان و قاریان شهید

خبرگزاری رسا ـ غرفه دارالقلم در بخش ناشران و فروش کتاب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی‌ قرآن کریم اقدام به عرصه و فروش قرآن به 11 زبان دنیا کرده است.
نمايشگاه قرآن

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری‌رسا، بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم در بهار قرآن ماه مبارک رمضان با استقبال معنوی و معرفت آمیز مخاطبانش، فضایی عرفانی و ملکوتی در ام القرای جهان اسلام پدید آورده است.

 

گزارش‌های خبری ما را از فعالیت‌های متنوع این روزهای نمایشگاه در ادامه می‌خوانید.

 

ارائه قرآن کریم به 11 زبان زنده دنیا

 

غرفه دارالقلم در بخش ناشران و فروش کتاب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی‌ قرآن کریم اقدام به عرصه و فروش قرآن به 11 زبان دنیا کرده است.

 

کتاب‌های‌ ترجمه شده قرآن کریم به 11 زبان هلندی، انگلیسی، روسی، آذری، چینی، آلمانی، مالزی، فرانسه، ترکی، اسپانیایی‌ و اردو به مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی ‌قرآن کریم عرضه می‌شود. این ناشر با عرضه کتاب به زبان‌های ‌مختلف سعی‌ کرده است تا پاسخگوی ‌نیاز بازدیدکنندگان از نمایشگاه با هر زبان و سلیقه‌ای‌باشد.

 

همچنین در این غرفه بزرگترین قرآن به ابعاد 35 در 50 سانتی‌متر را برای ‌فروش عرصه کرده‌است.

 

نمایشگاه قرآن فرصتی‌خوب برای ‌آشنایی ‌هر چه بیشتر نسل جوان با فرهنگ و معارف قرآنی ‌است و می‌تواند در نزدیک کردن آن‌ها به این کتاب آسمانی ‌نقشی‌ تأثیرگذار داشته باشد.

 

 

مسابقه‌ای‌ برای ‌آشنایی‌ با معما‌های ‌قرآنی ‌در ماه رمضان

 

شرکت‌کنندگان در بخش کودک و نوجوان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی‌ قرآن کریم با مسابقه‌ها و جدول‌ها و معماهای ‌قرآنی‌آشنا می‌شوند. هدف از برپایی‌ این غرفه، آموزش بیش‌تر کودکان و نوجوانان با دانستنی‌های‌قرآن کریم است.

 

تعدادی‌ جدول‌ قرآنی‌ با موضوع‌های ‌متنوع هم‌چون صفات اخلاقی‌ در قرآن، اسامی ‌پروردگار در قرآن و... در اختیار کودکان و نوجوانان علاقه‌مند قرار می‌گیرد و آن‌ها با حل این جدول‌ها به اطلاعاتی ‌با موضوع‌های ‌یاد شده دسترسی ‌پیدا می‌کنند و در پایان یک رمز از جدول را که به موضوع جدول ارتباط دارد را پیدا می‌کنند.

 

مجموعه‌ای ‌از نکته‌های‌ جالب و جذاب قرآن که می‌تواند باعث تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه قرآن کریم شود در قالب معماهایی ‌مطرح می‌شود و چنان‌چه پاسخ‌های ‌آن‌ها صحیح باشد جوایزی ‌دریافت خواهند کرد.

سوال‌های‌ این بخش شامل بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین سوره قرآن، پیامبران در قرآن، اخلاق در قرآن، ویژگی‌های‌سوره‌های ‌قرآن و غیره است. در کنار این سوال‌ها، پرسش‌هایی ‌با پیچیدگی ‌بیش‌تر نیز مطرح می‌شود که جایزه ویژه‌‌ای نیز به پاسخ‌ دهندگان تعلق می‌گیرد.

 

از بخش معماهای‌ قرآنی ‌افزون‌بر کودکان و نوجوانان، والدین آنان نیز مشتاقانه استقبال و تلاش می‌کنند به فرزندان خود در پاسخ‌گویی‌به سوال‌ها کمک کنند.

 

بخش کودک و نوجوان بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم با مسؤولیت کانون پرورش فکری‌ هر شب از ساعت 19 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران واقع در بزرگراه حقانی، انتهای ‌خیابان سرو، روبه‌روی‌ پارک طالقانی ‌پذیرای ‌کودکان و نوجوانان و خانواده‌های ‌آنان است. در این بخش از نمایشگاه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و کارگاه‌های ‌متعدد فرهنگی ‌و هنری ‌برای‌ مخاطبان کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

 

 

جذب 100 حامی‌ در طرح خیرات نان

 

بازدیدکنندگان از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ‌قرآن کریم می‌توانند در طرح خیرات نان به صورت الکترونیکی‌ثبت نام کنند.

 

بنیاد خیریه وفاق سبز علوی ‌کشور با هدف جذب حامیان داوطلب، طرح‌های ‌مشارکت در انجام فعالیت‌های ‌خیر را به نمایشگاه قرآن آورده است.

 

کمک و دستگیری‌ از نیازمندان، تکمیل جهیزیه دختران بی‌بضاعت، کمک به ایجاد کارهای ‌موقت، جمع آوری‌ هدایا، نذورات، صدقات و توزیع صندوق‌ها، همکاری‌ با بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادها و کمک به ساخت مسکن خانواده‌های ‌محروم و کم درآمد، بخشی‌ از اهدافی‌ است که بنیاد خیریه وفاق سبز علوی‌ دنبال می‌کند.

 

البته طرح ویژه‌ای‌ که این بنیاد امسال به نمایشگاه قرآن کریم آورده مربوط به طرح خیرات نان است که به شکل الکترونیکی‌ یا از طریق تلفن‌های‌ همراه هم انجام می‌شود. این طرح در مناطق محروم تهران و شهرستانها به اجرا گذاشته می‌شود.

 

همچنین خیران می‌توانند نذورات و کمک‌های ‌اهدایی ‌خود را از 3 هزار تومان معادل 10 عدد نان لواش تا هر مبلغ دلخواه به دست بنیاد برسانند، اعضای‌ بنیاد با شناسایی‌ نانوایی‌ها در مناطق محروم ، کمک های ‌دریافتی ‌را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

 

این بنیاد از سال 83 آغاز به کار کرده و این نخستین سالی ‌است که در نمایشگاه بین المللی ‌قرآن حضور پیدا می‌کند. فعال با اشاره به استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان از این غرفه گفت: تا کنون 100 حامی ‌برای ‌شرکت در طرح خیرات نان جذب شده و این افراد حدود 800 هزار تومان برای ‌تهیه نان برای ‌نیازمندان کمک کرده‌اند.

 

شیوه کار این بنیاد به این شکل است که حساب‌های ‌مالی ‌را به شکل شفاف منتشر می‌کند تا حامیان بدانند کمک‌های‌شان به چه شکل صرف شده است. روشهای‌مشارکت در طرح خیرات نان کریم اهل‌بیت (ع) عبارتند از: پرداخت از طریق تلفن همراه با شماره گیری‌#11*7*733* و پرداخت از طریق مراجعه به سایت www.naaan.ir . خیران می‌توانند با ثبت نام در این غرفه، منتظر حضور یک ماه در سال اعضای‌ بنیاد باشند تا با خودپرداز الکترونیکی‌به منازل آن‌ها مراجعه و مبالغ خیرات را دریافت کنند.

 

 

خاطرات حافظان و قاریان شهید در کتاب سوره‌های ‌سرخ ثبت می‌شود

 

خانواده‌های ‌شهدا می‌توانند با مراجعه به غرفه سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد(ص) مستقر در بخش نهادها و سازمان‌های ‌بیست و سومین نمایشگاه بین المللی‌قرآن کریم، خاطرات فرزندان شهیدشان را در کتاب سوره‌های ‌سرخ ثبت کنند.

 

محمدرضا شیرویه، مسؤول غرفه‌های ‌قرآن و عترت بسیج سپاه محمد(ص) با اعلام این مطلب گفت: امسال دومین سال است که با راه اندازی ‌غرفه ثبت خاطرات شهدای‌ قرآنی‌ در نمایشگاه قرآن کریم سعی ‌داریم شهدای ‌قرآنی ‌را شناسایی‌ کنیم. تاکنون 114 شهید شناسایی ‌شدند که خاطراتشان در کتاب سوره‌های ‌سرخ گردآوری ‌شده است. جلد دوم این کتاب امسال در نمایشگاه بین‌المللی ‌قرآن کریم رونمایی ‌شد. این کتاب به خانواده‌های ‌شهدای ‌قرآنی ‌اهدا می‌شود.

 

وی ادامه داد: همه شهدا در دوران حیات‌شان به نوعی ‌با قرآن در ارتباط بودند ولی منظور از شهدای ‌قرآنی ‌آن دسته از شهدا است که جزو حافظان و یا قاریان قرآن کریم بودند. متأسفانه اطلاعات ثبت شده‌ای ‌از این شهیدان بزرگوار موجود نیست و نمایشگاه بین المللی ‌قرآن بهترین فرصت برای ‌شناسایی‌ شهدای ‌قرآنی‌ را فراهم کرده است. به برکت این ماه پربرکت، می‌کوشیم از این فرصت به نحو احسن بهره‌مند شویم.

 

شیرویه با اشاره به سایر فعالیت‌های‌ این غرفه اظهار کرد: با برپایی‌ این غرفه به صورت مستقیم و غیر مستقیم(از طریق دوستان و آشنایان خانواده شهدا) با خانواده‌های ‌شهدای ‌قرآنی ‌آشنا می‌شویم. در طول سال 2 گردهمایی‌ بزرگ با هدف قدردانی ‌و تجدید میثاق با شهدای‌ هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌شود. از خانواده‌های ‌معظم شهدا دعوت می‌کنیم در این همایش‌ها شرکت کنند.

 

به گفته شیرویه افزون‌بر خانواده شهدا، حافظان قرآن کریم با مراجعه به این غرفه می‌توانند برای ‌مشارکت در اردوهای‌ جهادی‌ ثبت نام کنند. داوطلبان طرح اردوی‌ جهادی ‌برای ‌آموزش و ترویج قرآن کریم به مناطق محروم اعزام می‌شوند.

 

وی با اشاره به لزوم مشارکت سایر شهروندان برای‌ شناسایی ‌شهدای ‌قرآنی‌ تأکید کرد: احتمال اینکه همه خانواده‌های ‌شهدا در این نمایشگاه حضور داشته باشند کم است. به همین دلیل از همه دوستان و آشنایانی‌که به نوعی‌ با خانواده شهدای‌قرآنی‌ در ارتباط هستند می‌خواهیم که به این غرفه مراجعه کنند یا با شماره 77479206 تماس بگیرند و اطلاعات خانواده شهید را در اختیار ما بگذارند. همچنین بازدید کنندگان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی‌660001927 با دبیرخانه ستاد شهدای ‌قرآنی‌ ارتباط برقرار کنند.

 

 

طب سنتی ‌در نمایشگاه قرآن کریم


بازدید کنندگان نمایشگاه بین المللی‌ قرآن کریم با مراجعه به غرفه اسوه در بخش نهادها و سازمان‌ها می‌توانند از روش‌های ‌درمان بیماری‌ها به شیوه اسلامی ‌ایرانی‌ بهره‌مند شوند.

 

در این غرفه سعی شده بازدید کنندگان را با راه‌های ‌درمان بیماری‌ها به شیوه اسلامی ‌ایرانی ‌آشنا کنند. در این روش طبیب بعد از تشخیص بیماری ‌با توصیه‌های ‌بهداشتی‌ و درمانی‌ و البته با بهره‌گیری ‌از داروها و عرقیات گیاهی ‌نسبت به درمان درد و عوارض بیماری ‌اقدام می‌کند.

 

همچنین در این حوزه ما تاکید شده که به جای ‌واژه پزشک از واژه طبیب استفاده شود، چون پزشک فقط نسبت به درمان یک و یا چند عضو بدن مهارت دارد، اما طبیب توانایی‌تشخیص همه بیماری‌ها را دارد. در روش اسلامی ‌ایرانی ‌طبیب مهارت لازم برای ‌تشخیص و تجویز داروهای ‌تسکین دهنده و درمان کننده عارضه را دارد.

 

غرفه اسوه، سال گذشته به دلیل استقبال تعداد زیادی‌از بازدید کنندگان و ارائه خدمات درمانی ‌اسلامی ‌ایرانی‌ رتبه نخست را در بخش نهادها و سازمان ها کسب کرده است.

 

ذکرها و دعاهایی‌ هستند که ما روزانه برحسب عادت آن‌ها را تکرار می‌کنیم و گاهی ‌به درستی‌ نمی‌دانیم چه تاثیری ‌در تغییر روند آزار دهنده بیماری‌ها و به طور کلی‌ مشکلات روحی‌ و جسمی‌ دارند. در این غرفه با ارائه «برگه های‌رزق معنوی» دریچه قلوب بازدید کنندگان را به روی ‌تاثیر دعاهای ‌موکد به ویژه در ماه مبارک رمضان که نفس کشیدن مومن هم عبادت است، گشوده می‌شود.

 

براساس توصیه اطبا در این غرفه، باید در وضع خواب و خوراک مان دقت کنیم، خواب و خوراک مان به گونه ای‌نباشد که موجب کسالت و سنگینی‌ شود. باید برنامه غذایی ‌خود را به گونه‌ای‌ تنظیم کنیم که بتوانیم روزه بگیریم و در عین حال وظایف و عبادت‌های‌ ماه مبارک رمضان را هم انجام دهیم.

 

بخشی ‌از باورهای ‌طب اسلامی ‌ایرانی ‌هم بر این اصل استوار است که آرامش به دست آمده از دعا و نیایش منجر به تسکین دردها می‌شود.

 

بازدید کنندگان تا 23 خرداد ماه فرصت دارند به این غرفه مراجعه کنند و از خدمات درمانی ‌برنامه ریزی‌شده بهره‌مند شوند. همچنین برای ‌بهره‌مندی ‌از روش‌های‌ درمانی ‌طب اسلامی ‌ایرانی ‌همانند حجامت، بادکش و... می‌توانند با مسؤولان غرفه هماهنگ کنند.

 

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ‌قرآن کریم هر شب از ساعت 19 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران واقع در بزرگراه حقانی، انتهای‌خیابان سرو، روبه‌روی ‌پارک طالقانی ‌برقرار است.

 

 

نمایشگاه قرآن، تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفت

 

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی‌قرآن تحت تحت پوشش صد و بیست مگا بایت پهنای‌ باند اینترنت پرسرعت، برای‌استفاده بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

امسال با همکاری‌شرکت داتک، بیست و سومین نمایشگاه بین المللی‌قرآن تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرارگرفت.

 

با توجه به اینکه امسال فضای‌ نمایشگاه در دو قسمت باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برقرار شده و به لحاظ وسعت چند برابر سال گذشته است، قطعا پوشش اینترنت نیز مشکلات مضاعف خود را در به دنبال داشته است.

 

در حال حاضر تمامی‌ مشکلات رفع شده و تنها مشکل موجود در حوزه فناوری ‌اطلاعات مربوط به باغ کتاب است. متاسفانه با توجه به اینکه این زیر ساخت قابل بهربرداری ‌نیست، رساندن اینترنت به محیط، مشکلات خود را به دنبال داشته است که البته با تمهیدات در نظر گرفته شده در تلاش هستیم این مشکل نیز رفع شود.

 

در حال حاضر تمام فضای‌ باغ موزه تحت پوشش اینترنتی ‌است و تاکنون گزارشی‌ مبنی‌بر نارضایتی ‌دریافت نشده است.

 

امسال در نمایشگاه قرآن اینترنت رایگان و پرسرعت برای‌ همه بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است. شهروندان به راحتی ‌می‌توانند در هر نقطه از نمایشگاه که هستند با جستجو و یافتن «اس اس آیدی» (HolyDefenseMuseum) متصل شده و بدون هرگونه نام کاربری ‌و رمز عبور از آن بهرمند شوند.

 

همچنین با نصب آنتن‌های‌bts همراه اول و ایرانسل با توجه به تقویت اینترنت وایمکس و همراه اول امکان بهربرداری ‌از مودم‌های ‌شخصی‌ نیز به راحتی‌ میسر شده که این موضوع نیز بسیار قابل توجه است.

/503/993/م

ارسال نظرات