۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۷۱۰۶۵
کارشناس سمت خدا:

گذشت از اشتباهات دیگران مایه عزتمندی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که عزت و بزرگی تنها با بخشش و گذشت به دست می‌آید، گفت: حضرت یوسف(ع) چون از گناهان با برداران وزنان مصر گذشت توانست به عزت و بزرگی برسد.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، بعدازظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما بابیان این‌که عزت و بزرگی تنها با بخشش و گذشت به دست می‌آید، گفت: حضرت یوسف(ع) چون از گناهان با برداران وزنان مصر گذشت توانست به عزت و بزرگی برسد.

 

وی افزود: جز سیزدهم قرآن کریم به داستان حضرت یوسف(ع) و ظرایف رفتاری ایشان اشاره دارد و نشان می‌دهد که حضرت یوسف(ع) چگونه باوجود این که با ظلم برادران دچار گرفتاری زندان و رنج‌های فراوان شدند آنها را بخشیدند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که برادران حضرت یوسف(ع) ایشان را شناختند از ایشان به خاطر خطای خود بسیار پوزش خواستند اما حضرت در پاسخ به آنها فرمودند که خداوند از شما درگذرد زیرا جوان و جاهل بودید.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به این‌که حضرت یوسف(ع) زمانی که می‌خواستند خبر پیدا شدن خود را به پدر بدهند همان برادری که پیراهن خونین ایشان را به حضرت یعقوب داده بود مأمور این کارکردند، تصریح کرد: هدف حضرت یوسف(ع) این بود که می‌خواستند پدرشان از خطای آن برادر که یهودا بود درگذرد و او را ببخشد.

 

وی ادامه داد: روزی برادران یوسف(ع) به ایشان گفتند که‌ای نبی خدا ما را از هم‌سفره شدن با خود معذور دارید؛ زیرا ما هر وقت لقمه‌ای در دهان می گذاریم و چهره شمارا می‌بینیم از شما خجالت می‌کشیم که حضرت فرمود من از شما بسیار سپاسگزارم و هرگز این کار نمی‌کنم چون شما با آمدن خود به مردم مصر نشان دادید که من دارای اصل و نسب بوده و یک بنده بی‌کسی کار و نیستم.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که تمام عزت حضرت یوسف به خاطر بخشش و بزرگی ایشان است، گفت: هرکس بخشش کند به بزرگی و عزت می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی بابیان این‌که ماه رمضان بهترین فرصت برای جبران خطاهای گذشته است، ادامه داد: گناه گذشته مانع روزه‌داری نمی‌شود و اگر خدای‌نکرده کسی قبل از ماه رمضان شرب خمر کرده باید روزه و قرآن این ماه را به‌جا آورد تا به این وسیله از اعمال بد او کاسته شده و بتواند مانند روز اول پاک شود.

 

وی با اشاره به این‌که دادن افطاری کاری پسندیده‌ای بوده و موجب افزایش محبت و همدلی و هم‌زبانی در جامعه می‌شود، ادامه داد: البته این افطاری دادن نباید به‌وسیله ای برای برتری‌جویی نسبت به دیگران تبدیل شود.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هیچ جیز ارزش روزه ماه مبارک رمضان را ندارد و روزه نگرفتن به بهانه سفر مکروه است و حتی انسان از سفر به کربلا در ماه رمضان توسط ائمه منع شده که البته بحث گره‌گشایی از کار خلق متفاوت بوده و انسان برای باز کردن گره کار دیگران در ماه رمضان هم اجازه قضای روزه و برطرف کردن مشکل دیگران را دارد./837/پ203/س

ارسال نظرات