۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۷۱۰۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

تدبر در قرآن راه نجات افکار نسل جوان از انحرافات است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: مطابق آیه قرآن تمام ذکر حکیم است و با توجه به این که تمام آن ذکر است بنابراین تمام قرآن حکیم است و این کتابی محکم است که فطرت به راحتی آن را پذیرفته و تصدیق می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمين سعيد معمار منتظرين استاد حوزه علميه قم و اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد رضوی با بیان این که باید کتابی که قرار شده انسان را به حق برساند خود نیز حق باشد، گفت: حقیقت قرآن ذکر است اما باید دید که این حقیقت از کجا سرچشمه گرفته و آیا تمام حروف و کلمات آن از طرف رب بوده یا کسی در آن دخالت داشته است.

 

 

وی با اعتقاد بر این که در قرآن هیچ باطلی نفوذ نکرده و باطلی در آن راه ندارد، تصریح کرد: هیچ کتابی بعد از قرآن نخواهد آمد که بتواند کتاب خدا را باطل کند، حق حصرا و تنها خدا و هر آنچه از خدا سرچشمه می‌گیرد بوده و تمام حق از رب العالمین است و هیچ چیزی غیر از خدا در قرآن راه ندارد بنابراین این کتاب تماما حق است چرا که از حق نازل شده است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه آنچه غیر از حق است را ضلالت خواند و خاطرنشان کرد: باید هر فکر، روش و منشی را از این کتاب گرفت، ضلالت شما را بهشت جدا و حق انسان را به دارالسلام می‌رساند و چون این کتاب از طرف حکیم نازل شده بنابراین باطلی در آن راه ندار دو یکی از مصادیق باطل این است که یک حرف از آن کم شده باشد البته در میان علمای اهل سنت کسی قائل به زیاد شدن در آیات قرآن نیست اما برخی از آنها قائل هستند که تعدادی از حروف این کتاب کم شده است.

 

 

وی بیان کرد: مطابق آیه قرآن تمام ذکر حکیم است و با توجه به این که تمام آن ذکر است بنابراین تمام قرآن حکیم است و این کتابی محکم است که فطرت به راحتی آن را پذیرفته و تصدیق می‌کند.

 

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان این که هرکسی در قرآن تدبر کند متوجه می‌شود که در آن اختلافی وجود ندارد، اظهار داشت: کسانی از هدایت قرآن بهره می‌برند که متقین و اولوالالباب باشند و با توجه به این که دسته‌ای از آیات قرآن محکم و دسته‌ای متشابه است اولوالالباب تنها از محکمات قرآن تبیعت می‌کنند چرا که همه قرآن قابل تبعیت نیست و مطابق روایات، اهل بیت محکمات قرآن هستند و متشابهات کسانی هستند که می‌خواهند خود را شبیه اهل بیت دربیاورند.

 

 

وی با تأکید بر این اولوالالباب از محکم تبعیت می‌کنند نه از رأی بشر و سقیفه گفت: هرکسی اولوالالباب شد می‌تواند در قرآن تدبر کند پس این که برخی می‌گویند تدبر در قرآن کار متخصص است درست نبوده بنابراین فخر رازی که از امیرمومنان تبعیت نکرده نمی‌تواند اولوالالباب باشد و در قرآن تدبر کند و تدبر میوه هدایت بوده و میوه ادبیات عرب نیست.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کسانی که با یک آیه از قرآن شبهه ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: راه نجات افکار نسل جوان از گرایش به خلفا تدبر در آیات قرآن است، تفسیر فخر رازی آمده تا سقیفه را جا بیندازد بنابراین علم تفسیر لازم است اما مبنا نیست./939/پ202/ب4

ارسال نظرات