۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۲۷۱۱۹۵
آیت‏الله سبحانی:

امر به معروف ترک شود فساد جامعه را فرا می گیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‏الله سبحانی امر به معروف را احساس مسؤولیت در برابر فساد جامعه دانست و گفت: از پیامدهای بد بپرهیزید چرا که فتنه‏ها فقط افراد خاطی را از بین نمی‎برد بلکه تر و خشک را با هم می‏سوزاند و اگر امر به معروف نکنیم فساد که جامعه را گرفت خانواده ما نیز شامل آن می‏شود.
آيت الله سبحاني آيت الله جعفر سبحاني در پشت صحنه ضبط برنامه هاي تلويزيوني مراجع در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‏الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در سیزدهمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به آیه‏ای از قرآن کریم، گفت: امر به معروف یکی از آثار ایمان به خداوند متعال و روز جزا است.

 

وی با بیان این‏که نظارت ملی همان امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز داشت: گاهی هم به مبارزه با فساد تعبیر می‏شود که همه این‏ها به امر به معروف و نهی از منکر بر می‏گردد.

 

حضرت آیت‏الله سبحانی امر به معروف را احساس مسؤولیت در برابر جامعه دانست و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد که مرتبه اول آن خودسازی است تا اگر شخص گناهی را دید از آن گناه احساس ناراحتی کند و متنفر باشد.

 

این مرجع تقلید در ادامه زبان را مرتبه دوم امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: مرتبه دوم این است که ما با زبان نیک و معقول آن شخص را با واقعیت گناه آشنا کنیم و به او بفهمانیم که این کار با سرنوشت شما سازگار نیست که این مرتبه مشروط بر این‏که بر طرف اثر گذارد جنبه عمومی نیز دارد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم مرتبه سوم را برخورد با شخص برشمرد و افزود: این مرحله فقط وظیفه حکومت است چرا که این حاکم شرع است که می‏تواند تعزیر کند و حد را بر شخص جاری نماید.

 

وی با تأکید بر این‏که در جمهوری اسلامی باید جمعی به نام آمر به معروف و ناهی از منکر باشد، گفت: این گروه باید در نظام اسلامی وجود داشته باشند تا جامعه را ارشاد کنند و در صورت نیاز برخورد اجرایی نیز داشته باشند.

 

این مرجع تقلید در پایان به حدیثی از امام معصوم اشاره و خاطرنشان کرد: اگر به جوانی که به سمت گناه می‏رود و یا جامعه‏ای که فساد در آن رواج یافته اهتمام نورزیم و به دنبال ارشاد آن نباشیم مسلمان نیستیم و در مقابل آن گناه و فساد مسؤول هستیم و باید انجام مسؤولیت کنیم./922/پ202/ج

ارسال نظرات