۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۲۷۱۱۹۶
آیت الله نوری همدانی:

اهل عبرت از مطالعه تاریخ درس می‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، مرگ را مایه عبرت خواند و گفت: اهل عبرت با مطالعه تاریخ از آن درس می‌گیرند و در این دنیا با ساختن مسجد، مدرسه، خدمت به مردم و عمل خیر به فکر آخرت و معاد هستند؛ از این‌رو نام نیکی از آنها برجای می‌ماند؛ اما افراد ظالم و فاسد در این دنیا به بدنامی و در آخرت نیز به عذاب الهی گرفتار می‌شوند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، سه شنبه شب در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، دروازه قیامت را مرگ خواند و اظهار داشت: همه انسان‌ها، مرگ را تجربه می‌کنند و هیچ فردی عمر جاویدان ندارد؛ چنان که حضرت علی(ع) فرمودند «اگر قرار بود فردی در روی زمین از مردن جلوگیری کند، حضرت سلیمان(ع) این کار را انجام می‌داد».

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: حضرت سلیمان(ع) پیامبر بود که خداوند قدرت فراوانی به ایشان داد؛ تا بر جن و انس حکمفرمایی کند؛ اما در هنگام مردن، لحظه‌ای نتوانست مقاومت کند و از دنیا رحلت کرد.

 

وی مرگ را مایه عبرت خواند و ابراز داشت: عبرت به معنای مطالعه کردن تاریخ و آگاهی از کارکرد و سرنوشت دیگران است؛ چنان که امیرمؤمنان علی(ع) ما را به عبرت گرفتن از تاریخ توصیه فرمودند.

 

این مرجع تقلید گفت: اهل عبرت با مطالعه تاریخ از آن درس می‌گیرند و در این دنیا با ساختن مسجد، مدرسه، خدمت به مردم و عمل خیر به فکر آخرت و معاد هستند؛ از این‌رو نام نیکی از آنها برجای می‌ماند؛ اما افراد ظالم و فاسدی همچون محمدرضا شاه، صدام و حسنی مبارک، در این دنیا به بدنامی و در آخرت نیز به عذاب الهی گرفتار می‌شوند.

 

وی به سکرات موت اشاره و تصریح کرد: چهره مرگ برای افراد متفاوت است؛ برخی مرگ راحت و آسانی دارند؛ اما عده‌ای با عذاب و به سختی جان می‌دهند؛ چنان که در روایتی امام صادق(ع) جان دادن افراد صالح و فاسد را متفاوت دانسته‌‌اند.

 

وی افزود: انسان در لحظه مرگ با سکرات و بحران‌هایی مواجه است، می‌خواهد از همه چیزهایی که در این دنیا برایش دوست‌داشتنی است، جدا شود و به عالم دیگری که برایش نا آشنا است سفر کند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند «اگر انسان با خویشاوندانش پیوند نیک و محکمی داشته باشد و به پدر و مادرش خوش رفتاری و احترام کند، سکرات مرگ برایش آسان خواهد بود و در این دنیا به فقر دچار نمی‌شود».

 

وی به حضور پیامبر(ص)‌ و ائمه اطهار(ع) بر بالین محتضر اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) به حارث همدانی که از یاران ولایی و باوفای ایشان بود، فرمودند «ما در سه جا به دیدار شما می‌آییم؛‌ نخست هنگام مردن،‌ دوم هنگام عبور از صراط و سوم تو را از حوض کوثر سیراب می‌کنم».

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: افرادی که در دنیا در راه ولایت اهل بیت(ع) گام بردارند؛ ائمه اطهار(ع) در هنگام مردن بر بالین آنها حاضر می‌شوند و به فرشته قبض ارواح سفارش می‌کنند؛ تا سکرات مرگ بر آنها آسان شود و در آخرت نیز از ولایتمداران دستگیری و حمایت می‌کنند./908/پ202/ج

ارسال نظرات