۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۷۱۳۰۰
سرپرست حجاج ایرانی تبیین کرد؛

امام حسن بسترساز قیام امام حسین

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تبیین نقش کلیدی امام حسن مجتبی(ع) در ایجاد بسترهای لازم برای قیام امام حسین(ع)، گفت: امام حسن(ع) مردم را با ماهیت نفاق گونه حکومت اموی و شخص معاویه آشنا کردند و همین امر زمینه قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را فراهم کرد.
 حجت الاسلام قاضي عسگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، ماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما بابیان این‌که بسترهای قیام امام حسین(ع) را امام حسن مجتبی(ع) فراهم کردند و مردم را با ماهیت نفاق گونه حکومت اموی و شخص معاویه آشنا کردند، گفت: ماهیت قیام حسینی حسنی است.

 

وی افزود: امام حسن(ع) با صلح خود با معاویه ماهیت نفاق گونه معاویه را برملا کردند و حقیقت دین‌مداری بنی‌امیه را به مردم نشان دادند زیرا معاویه بسیار زیرک بوده و همواره در خطبه‌های خود اشک‌ریزان مردم را به تقوا دعوت می‌کرد و همین موضوع موجب فریب عوام مردم شده بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت امام حسن مجتبی(ع) در زمان خود برای این‌که از ریشه یافتن اشخاص منافق صفتی مانند معاویه جلوگیری کنند آماده نبرد با معاویه شدند اما با مکر معاویه یاران حضرت حتی فرش زیر پای ایشان را کشیدند و ایشان را تنها گذاشتند و ایشان ناچار شدند با صلح و گذاشتن شرایط سخت برای معاویه ذات او را برملا کنند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: عدم پایبندی معاویه به شروط صلح امام حسن مجتبی(ع) و انتخاب فردی فاسق مانند یزید به جانشینی ماهیت پلید معاویه را به مردم نشان داد و معاویه بعدها در میان مردم اعتراف کرد که هدفش خلافت دینی نبوده بلکه هدفش حکم‌فرمایی خاندان ابوسفیان بر عرب مسلمان بوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: امام حسین(ع) با استفاده از همین مفاد صلح امام حسن مجتبی(ع) مردم را بیدار کرده و آنها را به قیام علیه یزید بخواند که اگر این قیام امام حسین(ع) و بسترسازی امام حسن(ع) نبود چیزی از سنت رسول خدا(ص) و اسلام واقعی در میان مردم باقی نمی‌ماند.

 

وی صلح امام حسن(ع) را عامل بقای اسلام عنوان کرد، اظهار کرد: حضرت امام حسن(ع) در بدترین شرایط وضع سیاسی زمان خود را مدیریت کردند و توانستند با رفتار خود مردم را با ماهیت اسلامی حقیقی‌ آشنا کنند.

 

ماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این‌که در تاریخ اجحاف زیادی در حق امام حسن(ع) شده و در مورد ایشان معاندان اموی و عباسی شایعات زیادی را پراکنده کرده‌اند، گفت: امام حسن(ع) در زمان خود با پیچیده‌ترین نفاق روبه‌رو بودند ولی با نهایت درایت و زیرکی نقشه‌های بنی‌امیه یهود صفت را برملا کرده و برای همیشه اسلام را از خطر نابودی نجات دادند و بعدها با قیام امام حسین(ع) ماهیت نظام ولایی و امامت برای امت اسلامی آشکار شد.

 

وی یادآور شد: اگر امام حسن(ع) یاران صدیقی داشتند می‌توانستند فتنه بنی‌امیه را در همان روزهای ابتدایی خاموش کنند، اما تمام کسانی که در اطراف آن حضرت بودند چه خواص و چه عوام از عنصر بصیرت بی‌بهره بودند و همین موضوع زمینه شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) را فراهم کرد./837/پ202/ی

ارسال نظرات