۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۴۰۳
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

اخلاص یک پل ارتباطی مستحکم میان خالق و مخلوق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که اخلاص یک پل ارتباطی مستحکم میان خالق و مخلوق است، گفت: به دست آوردن اخلاص بسیار مشکل و سخت است. گاهی مواقع انسان ها خیال می کنند که عمرشان را خالصانه در راه خدا سپری کرده اند، در حالی که این خیالی بیش نیست و در کوچک ترین آزمون ها این عدم خلوصشان افشا می شود.
اخلاص یک پل ارتباطی مستحکم میان خالق و مخلوق است

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور بعد از ظهر امروز در یازدهمین جلسه تفسیر تخصصی قرآن کریم در مدرسه علمیه عالی نواب گفت: در برخی مواقع مشاهده می شود که برخی افراد به خاطر عدم آگاهی لازم از خواسته های اسلام، مخارج کثیری صرف اموری می کنند که به هیچ وجه نه باری از اجتماع مسلمین بر می دارد، نه ادای واجب یا مستحبی محسوب می شود و نه به درد فردی می رسد و بی فایده تلقی می شود.

 

وی ادامه داد: در تمام موارد باید تلاش کنیم تا از خداوند الگو پذیری کنیم، یعنی با کار کم، نتیجه بیشتری بگیریم. خداوند متعال، لب را آفرید و به واسطه آن تکلم، بوسیدن، دمیدن و بسیاری از کارهای دیگر را انجام داد.

 

اهمیت اخلاص

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: به دست آوردن اخلاص بسیار مشکل و سخت است. گاهی مواقع برخی از انسان ها خیال می کنند که عمرشان را خالصانه در راه خدا سپری کرده اند، در حالی که این خیالی بیش نیست و در کوچک ترین آزمون ها نیز این عدم خلوصشان افشا می شود.

 

وی درباره ویژگی های اخلاص و مخلصین گفت: کار خالص، قلیلش نیز کثیر و یک پل ارتباطی مستحکمی میان خالق و مخلوق است و مانند سایر پل هایی که میان مخلوقات بسته شده است گسستنی نیست.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به روایتی درباره اهمیت کار خالصانه گفت: در روایت داریم که اگر کسی که دیگران کار خالصانه انجام می دهد، برای خدا کار کند، زودتر به نتیجه رسیده و موفق به کسب چیزهایی می شود که آرزوی داشتنش را داشته است.

 

منیّت ها مانع رشد و ترقی الهی انسان است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: سعی کنید تمام کارهایتان برای خدا باشد. تا زمانی که منیّت ها کنار نرود ترقی و رشد الهی حاصل نمی شود. روزی دو تن از روحانیان که در مقطع دکترای دانشگاه تدریس می کردند منتظر ماشین بودند. ماشین لوکسی به قصد سوار کردن آن ها ایستاد. بعد از سوار شدن به قول معروف برای کلاس گذاشتن، غیر مستقیم می گفتند که ما در دانشگاه مقطع دکترا تدریس می کنیم.

 

وی ادامه داد: این تعریف ها و منیّت ها ادامه داشت تا این که راننده پرسید: شما مدرس دکترا هستید؟ آن دو با حالت غرور گفتند: بله. راننده بدون این که ذرّه ای تحت تاثیر قرار گرفته باشد در کناری ایستاد و گفت: لطف کنید پیاده شوید. من به خیال این که شما ریزه خوار سفره امام صادق(ع) هستید سوارتان کردم. جواب این منیّت ها همین است.

 

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: این منیّت ها مانع جدی خلوص است و تا زمانی که خلوص حاصل نشود، رشد الهی انجام نمی شود. یکی از برداشت های اشتباهی که من هم تا مدتی قبل به آن قائل بودم، رشد الهی انفاق است. آنچه که مشهور است این است که انفاق باعث رشد مالی انفاق کننده می شود، در صورتی که انفاق، موجب رشد روانی خود شخص می شود.

 

توجه به غیر خدا ناشی از پستی باطنی انسان است

وی گفت: توجه به غیر خدا که موجب عدم خلوص می شود، نوعی پستی و لئامت است. اگر در محضر خداوند متعال، به غیر او توجه کنیم، نوعی بی ادبی بوده و تمام غیر خداوند نیز دنیّه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره ویژگی های مخلصین گفت: کسی که اعمالش را برای خدا خالص کند، عملش زیاد شده و دنیا و هر چه غیر خدا در نظرش حقیر و کوچک خواهد شد و این نشانه زهد است.

 

وی درباره زهد نیز خاطره ای بیان کرد و گفت: در اوایل انقلاب، برای صرف غذا به منزل یکی از بزرگان دعوت شده بودیم. در بیرونی منزل با تنی چند نشسته و منتظر غذا بودیم. در این هنگام کاسه سوپی آوردند، من به خیال این که این مقدمه غذای مفصل است سریع سرکشیدم، غافل از این که غذا همین بوده و بس.

 

معنای حقیقی زهد

وی ادامه داد: پس از این که به صاحبخانه گفتم که من گمان می کردم این سوپ مقدمه غذای مفصلی است، گفت: ما انقلاب کردیم که اشرافیت را از بین برده و زاهدانه زندگی کنیم. واین در حالی است که زهد به معنای نداشتن نیست بلکه به معنای دل نبستن به دنیّه و دنیا است.

 

بصیرت ناشی از خلوص است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: خداوند به مخلصین بصیرت می بخشد. در لندن شخصی را دیدم که حدود 100 جلد کتاب نوشته بود. تمام این کتاب ها درباره حسینیه های سراسر ایران بود. درباره ریز و درشت این حسینیه ها اعم از قدمت ساختمان، مساحت، معمار بنا، تعداد ظروف، نوع مصالح به کار رفته در آن و غیره نوشته بود. کتاب هایی که فاقد هیچ نوع معرفت و فایده ای بودند و در واقع ولخرجی و اسراف صورت گرفته بود.

 

وی ابراز کرد: خداوند به مخلصین می آموزد که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری نباید بکنند. در قرآن آیاتی داریم مبنی بر این که برخی خیال می کنند که شخصیت تأثیرگذاری بوده و فکر و عملشان صحیح است. غافل از این که خیالی بیش نیست و این به خاطر عدم خلوص این افراد است.

 

خلوص و عدم پشیمانی

رییس ستاد اقامه نماز کشور درباره سایر ویژگی های مخلصین گفت: این افراد به خاطر رابطه با خدا و معامله ای که با خدا کرده اند، هرگز از عملکردشان پشیمان نخواهند شد. مخلصین از هدایت شدن و گناه نکردن سایر انسان ها خوشحال می شوند. وی هرگز از ملامت ها و سرزنش های دیگران نمی ترسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: مرحوم دکتر بهشتی تحت تاثیر شعارهایی که به منظور توهین به ایشان گفته می شد برای مشورت و کسب تکلیف به جماران و محضر امام راحل رفته و گفت: عده ای از منافقین شعار می دهند که : «بهشتی بهشتی، طالقانی را تو کُشتی» یا امام راحل فرمود: «پشت دیوار جماران شعار می دهند. شعارهای له و علیه هیچ تاثیری بر من ندارد».

 

انسان متعصب خلوص ندارد

وی تصریح کرد: انسانی که مخلص است تعصبی ندارد و تنها موضوعی که برایش اهمیت دارد، رضای الهی است. اگر نسبت به هیچ چیزی تعصب نداشته باشید و دغدغه شما کسب رضای الهی باشد، معلوم می شود که با اخلاص هستید. فردی با اخلاص از تنهایی در راه بیان حق و حقیقت ترسی ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره اخلاص آیت الله سعیدی(ره) نیز گفت: ایشان فرد فوق العاده مخلصی بودند. در ایام قبل از انقلاب که طلاب جوان با مدیریت مرحوم دهشت برای امر تبلیغ و احیای شعائر دینی به مساجد و مراکز معرفی می شدند. یکی از روستاها در شب لیلة الرغائب به یک روحانی نیاز داشت. آیت الله سعیدی(ره) همان روز که به قصد زیارت به مشهد آمده بود، داوطلبانه تقبل کرد و به آن روستا رفت.

 

وی افزود: در مقابل امثال آیت الله سعیدی(ره) متاسفانه کسانی هم هستند که حاضر نیستند خالصانه قدمی در راه خدا بردارند. سال های اولیه پس از جنگ، متوجه شدیم که نماز در بین نسل نو بسیار کمرنگ شده و جایگاهش را از دست داده است. به این منظور نامه ای تحت عنوان «ناله» برای ریاست جمهور وقت که آیت الله هاشمی رفسنجانی بود نوشتم و گفتم که نسل نو به نماز اهمیت نمی دهد.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ایشان هم، در پایین ورقه نامه نوشت که استفاده از تمام امکانات دولتی برای این امر مجاز است. نامه را محضر رهبر معظم انقلاب برده و ایشان نیز تایید کردند. به ایشان گفتم من از تعدادی از ائمه جمعه درخواست کردم که به منظور تشویق نسل نو، مدتی به عنوان امام جماعت در مدارس حاضر شوید. متاسفانه یکی از ائمه جمعه در جواب من گفت: دور از شأن من است که امام جماعت بچه ها باشم.

 

وی در پایان سخنان خود گفت: از رهبر معظم انقلاب درخواست کردم که خود ایشان آغازگر این حرکت باشند و ایشان هم با کمال بزرگواری در یکی از سفرهایشان به غرب کشور هم با دختران نوجوان و هم با پسران نوجوان نماز خواند. ایشان بعدها فرمودند این نمازها از بهترین و دلنشین ترین نمازهایم بودند./861/پ201/ب5

 

ارسال نظرات