۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۷۱۴۳۸
آیت‌الله زنجانی در شرح دعای روز چهاردهم ماه رمضان:

انسان همیشه در معرض آزمایش است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله زنجانی با بیان این که انسان همیشه در معرض آزمایش است، گفت: انسان از موقعی که به دنیا می آید، دارای تکلیف است و این تکالیف که بر ما مقرر شده زمینه امتحان است.
آيت الله زنجاني

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» گفت: این دعا درخواست هایی از ذات اقدس الهی است که نکات تربیتی زیبایی دارد.

 

وی با اشاره به فراز «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ »، خاطرنشان کرد: در فراز هایی از این دعا از خداوند درخواست می شود که خدایا مرا با لغزش هایی که دارم مؤاخذه نگردان، «عثر» عبارت است لغزشی که انسالن قصد انجام آن را نداشته است و ناخواسته در دام شیطان گرفتار شده است و از خداوند درخواست می کنیم که این لغزش ها و گناهانی که ناخواسته مرتکب شده ایم را بیامزد.

 

آیت الله زنجانی، اظهار کرد: در ادامه دعا می خوانیم: « واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ» یعنی از گناهانی که قصد انجام آن را و نافرمانی خداوند را ندافرمانی از  خداوند را نداشته ام، گذشت کن و«اقِلْنی» به معنای گذشت و رها کردن از خطاهایی که صادر شده است.

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان  با اشاره به فراز« ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ » تصریح کرد: از خداوند در خواست می کنیم که ما را هدف بلایا و آفاتی که در کمین ما است قرار ندهد و مراد از بلایا، گرفتاری ها و آفاتی است که انسان را از زندگی باز می دارد.

 

وی با بیان این که انسان همیشه در معرض آزمایش است، افزود: انسان از موقعی که به دنیا می آید، دارای تکلیف است و این تکالیف که بر ما مقرر شده زمینه امتحان است و این آزمون در لابه لای حوادثی است که برای انسان پیش می آید اما برخی از گرفتاریها ما را از زندگی باز می دارد که آن را از خدا می خواهیم تا در معرض بلایای خانمان سوز قرار نگیریم.

 

آیت الله زنجانی، با اشار ه به « بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» گفت: عزت خداوند در قدرت و توانمندی است و اگر در سایه ایمان به خدا عزت و قدرتی پیدا کردیم از جانب خدا است.

 

وی با بیان این که هر چه در خدا است به ذاته است، اظهار کرد: خدا هیچ گاه مغلوب نمی شود و به کس دیگر نیاز ندارد اما همه به خدا نیاز دارند و در این دعا از خدا می خواهیم که عزت را به ما دهد تا از لغزش ها پرهیز کنیم و گرفتاری های سخت را بتوانیم از سر راه برداریم./1310/ت302/ب5 

ارسال نظرات