۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۴۶۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

انفاق امام حسن راهی برای خنثی سازی تبلیغات دشمن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این­که چنین سخنی که انفاق باید از سوی ثروتمندان انجام شود، عذر موجهی نیست و عذری است که شیطان در ذهن افراد می­آورد، گفت: خنثی سازی تبلیغات دشمن علیه اهل بیت(ع) راهبرد امام حسن مجتبی(ع) در انفاق و احسان بود.
ولادت حضرت امام حسن مجتبي(ع)

حجت­الاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی­شاهرودی، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) به مقتضای وظیفه امامت و رهبری و متناسب با شرایط تاریخی، اجتماعی و فردی که داشتند، همه رفتار و کردارشان هدایت­بخش است؛ اهل بیت(ع) در عمل به قرآن و آنچه پیامبر(ص) از طریق وحی می­گرفتند، رفتارشان متناسب با عبودیت خدا و امر الهی است.

 

راهبرد امام حسن مجتبی در انفاق و احسان

این کارشناس دینی به بیان راهبرد امام حسن مجتبی(ع) در انفاق و احسان پرداخت و اظهار داشت: آن حضرت در شرایط خاصی که بنی امیه علیه ائمه اطهار(ع) ایجاد کرده بودند و حاکمیت بنی امیه و تبلیغات وسیعشان علیه ائمه اطهار(ع) و از طرف دیگر زمینه کار فرهنگی فراگیر و کار اجتماعی و سیاسی فراگیر نبود، آن چیزی که می­توانست آن تبلیغات را خنثی کند، از بهترین کارها این بود که با رفتار خودشان که بیشترین جاذبه را برای مردم دارد، عمل می­کردند.

 

وی افزود: بنی امیه تخم دشمنی و عداوت را در دل بسیاری از مردم نسبت به ائمه اطهار(ع) ریخته بودند و به این خاطر امام حسن مجتبی(ع) با انفاق که جاذبه زیبایی دارد، بسیاری از تبلیغات را خنثی و قلوب را متوجه می­کرد و راه­های هدایت کسانی که اهل هدایت بودند،‌ برای زدودن آن دشمنی و نمایاندن چهره واقعی ائمه اطهار(ع) و بنی امیه را زمینه­سازی می­کرد.

 

برخورد امام حسن راهی برای شناساندن جایگاه اهل بیت به مردم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی درباره برخورد امام حسن(ع) با دشمن خود تصریح کرد: در یکی از برخوردها که شخصی از شام خدمت امام حسن(ع) رسید و برخورد خشن، عداوت آمیز و دشنام دهنده را نسبت به آن حضرت ابراز کرد و در مقابل امام حسن(ع) با محبت، خوش­رویی و روی باز برخورد و به او احسان کردند؛ این برخورد کار را به جایی رساند که تصور آن شخص نسبت به اهل بیت(ع) که دشمن حق و حقیقت هستند را تغییر دادند و امام حسن(ع) از این طریق جایگاه اهل بیت(ع) را مشخص می­کرد و به مردم می­شناساند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین حسینی­شاهرودی درباره مراتب گوناگون فرهنگ انفاق در جامعه اسلامی یادآور شد: یک مرتبه از انفاق مرتبه واجبات است؛ انفاق برای زدودن رذایل اخلاقی که بخل در رأس آن قرار دارد و مسائلی همچون اعطای زکات و خمس که این مرتبه، مرتبه واجبی است و به عنوان یکی از ارکان و فروعات دین است، انجام شود؛ مرتبه دیگر، مرتبه­ای است که ضمن این­که خودش به عنوان یک عبودیت و بندگی خدا تلقی می­شود، کیفیت آن می­تواند وزن این عمل را بالا ببرد.

 

انفاق زمینه های جسمی و روحی را در بر دارد

این کارشناس دینی با بیان این­که انفاق زمینه های جسمی و روحی را در بر دارد، خاطرنشان کرد: اگر انسان مُنفق، انسانی بصیر بوده و دقت داشته باشد، این انفاق متناسب ثمراتی را که برای آن مترتب است، در نظر می­گیرد؛ به عنوان مثال وقتی انسان انفاق می­کند، در کنار این انفاق جسمی، زمینه­های یک انفاق روحی، ذهنی و قلبی هم ایجاد می­کند.

 

وی افزود: وقتی انسان برای مجالس اهل بیت(ع) انفاقی می­کند، ضمن اینکه به فرد، انفاقی شده و انفاق­کننده انفاقی کرده است، زمینه انفاق روحی را نیز فراهم کرده است؛ خوب است که جامعه اسلامی به دنبال بالاترین مرتبه انفاق باشد که آثار بهتر و بیشتری دارد.

 

معیار انفاق را باید انفاق اهل بیت قرار داد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این­که معیار انفاق را باید انفاق اهل بیت(ع) قرار داد، اظهار داشت: اگر جامعه اسلامی به یک چنین تغییری در رفتار انفاقی خود برسد، ثمرات بسیار فراوانی را به دنبال دارد و باید مراحل بعد را در انفاق در نظر بگیرد و در آن دقت کند و معیار انفاق را انفاق اهل­بیت(ع) قرار دهد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین حسینی­شاهرودی با بیان این­که برخی گمان می­کنند که انفاق باید از سوی ثروتمندان صورت بگیرد و به بهانه این­که ثروتمند نیستند، از انفاق شانه خالی می­کنند، گفت: در روایت از حضرت علی(ع) آمده است که کم انفاق کردن بهتر از انفاق نکردن است؛ باید انفاق کرد و در صورتی که توان انفاق وجود ندارد، مساوات صورت بگیرد و در غیر این صورت، به مقدار توان انفاق شود.

 

این کارشناس دینی افزود: چنین سخنی که انفاق باید از سوی ثروتمندان انجام شود، عذر موجهی نیست و عذری است که شیطان در ذهن افراد می­آورد.

 

وی در پایان تصریح کرد: در روایات یکی از از اسباب زیاد شدن رزق را انفاق­کردن معرفی می­کند و اگر انسانی در فشار سختی مادی­ قرار گرفت، در همان فشار سختی صدقه دهد و صدقه بابی از ابواب رزق را باز می­کند و بیان چنین عذری خلاف آموزه­های دینی است./822/ت301/ی

ارسال نظرات