انفاق امام حسن راهی برای خنثی سازی تبلیغات دشمن

حجتالاسلام والمسلمین سیدتقی حسینیشاهرودی، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) به مقتضای وظیفه امامت و رهبری و متناسب با شرایط تاریخی، اجتماعی و فردی که داشتند، همه رفتار و کردارشان هدایتبخش است؛ اهل بیت(ع) در عمل به قرآن و آنچه پیامبر(ص) از طریق وحی میگرفتند، رفتارشان متناسب با عبودیت خدا و امر الهی است.
راهبرد امام حسن مجتبی در انفاق و احسان
این کارشناس دینی به بیان راهبرد امام حسن مجتبی(ع) در انفاق و احسان پرداخت و اظهار داشت: آن حضرت در شرایط خاصی که بنی امیه علیه ائمه اطهار(ع) ایجاد کرده بودند و حاکمیت بنی امیه و تبلیغات وسیعشان علیه ائمه اطهار(ع) و از طرف دیگر زمینه کار فرهنگی فراگیر و کار اجتماعی و سیاسی فراگیر نبود، آن چیزی که میتوانست آن تبلیغات را خنثی کند، از بهترین کارها این بود که با رفتار خودشان که بیشترین جاذبه را برای مردم دارد، عمل میکردند.
وی افزود: بنی امیه تخم دشمنی و عداوت را در دل بسیاری از مردم نسبت به ائمه اطهار(ع) ریخته بودند و به این خاطر امام حسن مجتبی(ع) با انفاق که جاذبه زیبایی دارد، بسیاری از تبلیغات را خنثی و قلوب را متوجه میکرد و راههای هدایت کسانی که اهل هدایت بودند، برای زدودن آن دشمنی و نمایاندن چهره واقعی ائمه اطهار(ع) و بنی امیه را زمینهسازی میکرد.
برخورد امام حسن راهی برای شناساندن جایگاه اهل بیت به مردم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی درباره برخورد امام حسن(ع) با دشمن خود تصریح کرد: در یکی از برخوردها که شخصی از شام خدمت امام حسن(ع) رسید و برخورد خشن، عداوت آمیز و دشنام دهنده را نسبت به آن حضرت ابراز کرد و در مقابل امام حسن(ع) با محبت، خوشرویی و روی باز برخورد و به او احسان کردند؛ این برخورد کار را به جایی رساند که تصور آن شخص نسبت به اهل بیت(ع) که دشمن حق و حقیقت هستند را تغییر دادند و امام حسن(ع) از این طریق جایگاه اهل بیت(ع) را مشخص میکرد و به مردم میشناساند.
حجتالاسلام والمسلمین حسینیشاهرودی درباره مراتب گوناگون فرهنگ انفاق در جامعه اسلامی یادآور شد: یک مرتبه از انفاق مرتبه واجبات است؛ انفاق برای زدودن رذایل اخلاقی که بخل در رأس آن قرار دارد و مسائلی همچون اعطای زکات و خمس که این مرتبه، مرتبه واجبی است و به عنوان یکی از ارکان و فروعات دین است، انجام شود؛ مرتبه دیگر، مرتبهای است که ضمن اینکه خودش به عنوان یک عبودیت و بندگی خدا تلقی میشود، کیفیت آن میتواند وزن این عمل را بالا ببرد.
انفاق زمینه های جسمی و روحی را در بر دارد
این کارشناس دینی با بیان اینکه انفاق زمینه های جسمی و روحی را در بر دارد، خاطرنشان کرد: اگر انسان مُنفق، انسانی بصیر بوده و دقت داشته باشد، این انفاق متناسب ثمراتی را که برای آن مترتب است، در نظر میگیرد؛ به عنوان مثال وقتی انسان انفاق میکند، در کنار این انفاق جسمی، زمینههای یک انفاق روحی، ذهنی و قلبی هم ایجاد میکند.
وی افزود: وقتی انسان برای مجالس اهل بیت(ع) انفاقی میکند، ضمن اینکه به فرد، انفاقی شده و انفاقکننده انفاقی کرده است، زمینه انفاق روحی را نیز فراهم کرده است؛ خوب است که جامعه اسلامی به دنبال بالاترین مرتبه انفاق باشد که آثار بهتر و بیشتری دارد.
معیار انفاق را باید انفاق اهل بیت قرار داد
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه معیار انفاق را باید انفاق اهل بیت(ع) قرار داد، اظهار داشت: اگر جامعه اسلامی به یک چنین تغییری در رفتار انفاقی خود برسد، ثمرات بسیار فراوانی را به دنبال دارد و باید مراحل بعد را در انفاق در نظر بگیرد و در آن دقت کند و معیار انفاق را انفاق اهلبیت(ع) قرار دهد.
حجتالاسلام والمسلمین حسینیشاهرودی با بیان اینکه برخی گمان میکنند که انفاق باید از سوی ثروتمندان صورت بگیرد و به بهانه اینکه ثروتمند نیستند، از انفاق شانه خالی میکنند، گفت: در روایت از حضرت علی(ع) آمده است که کم انفاق کردن بهتر از انفاق نکردن است؛ باید انفاق کرد و در صورتی که توان انفاق وجود ندارد، مساوات صورت بگیرد و در غیر این صورت، به مقدار توان انفاق شود.
این کارشناس دینی افزود: چنین سخنی که انفاق باید از سوی ثروتمندان انجام شود، عذر موجهی نیست و عذری است که شیطان در ذهن افراد میآورد.
وی در پایان تصریح کرد: در روایات یکی از از اسباب زیاد شدن رزق را انفاقکردن معرفی میکند و اگر انسانی در فشار سختی مادی قرار گرفت، در همان فشار سختی صدقه دهد و صدقه بابی از ابواب رزق را باز میکند و بیان چنین عذری خلاف آموزههای دینی است./822/ت301/ی