۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۲۷۱۴۷۶
استاد حوزه علمیه:

حج یک مانور اعتقادی برای نشان دادن اتحاد امت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: فریضه حج مانوری اعتقادی برای نشان دادن اتحاد و همبستگی بالای امت واحده اسلام و هشداری برای دشمنان اسلام محسوب است.
حجت‌الاسلام رضايي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در آخرین جلسه از سلسله نشست های آشنایی زائران بیت الله الحرام با اسرار و معارف حج که به همت بعثه مقام معظم رهبری و با مشارکت سازمان حج و زیارت در میدان شهدا برگزار شد، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در چهارمین محور خطبه فدکیه خود که آن را در مسجد النبی ایراد فرمودند، حج را محکم کننده پایه های اسلام معرفی می کنند «وَجَعَلنا اللهُ حَجّ تَشییداً لِلدّین».

 

وی افزود: دانستن این که فریضه ارجمند حج چگونه پایه های دین را تقویت می کند باعث می شود تا حجاج معرفت بیشتری نسبت به جایگاه این دستور الهی پیدا کنند و اعمال و مناسک آن را با حضورقلب بیشتری انجام بدهند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: جنبه تشییدی حج می تواند در دو بُعد فردی و اجتماعی ظاهر شود. در شب های گذشته درباره محقق شدن این جنبه در بُعد فردی صحبت کردیم و امشب درباره این که حج چگونه پایه های اعتقاد جمعی امت اسلام را تقویت می کند، سخن خواهیم گفت.

 

این استاد حوزه به اهمیت اجرای هرچه باشکوه تر حج توسط جامعه اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: همانطور که راهپیمایی 22 بهمن که هر ساله با حضور گسترده تر ملت ایران انجام می شود، مانوری سیاسی برای نشان دادن اتحاد و همبستگی مردم و بیانگر حمایت همه جانبه این ملت از نظام و رهبر معظم انقلاب است و یا رزمایش های متعدد نیروهای نظامی جان برکف ما، مانوری نظامی برای نشان دادن توان دفاعی جمهوری اسلامی است، فریضه حج نیز مانوری اعتقادی برای نشان دادن اتحاد و همبستگی بالای امت واحده اسلامی و هشداری برای دشمنان اسلام محسوب می شود.

 

وی اضافه کرد: اساسا یکی از فلسفه های واجب شدن اجرای فریضه حج بر عموم مسلمانان همین است که هر ساله تمامی مسلمانان با هر مذهب و اعتقادی به دور قبله واحد خود بگردند، پیامبر واحد خود را زیارت و قرآن واحد خود را قرائت کنند و این تجمع و فشرده شدن مناسک در یک مکان و یک زمان ذاتاً به خاطر اجبار مسلمانان به همبستگی و کنار هم ماندن است؛ همانطور که فرمود: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوا» این حبل الله تعالی در ایام حج، همان مناسک حج است.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: البتّه امروز به خاطر آن که وهابیت خبیث بر حرمین الهی خیمه زده و «خائن حرمین شریفین» امروز حاکم جزیرة العرب است، بسیاری از مردم شریف ما به همراه سایر ملت های آزاده منطقه به حج نمی روند تا به اندازه توانایی خود، از ملت های مظلوم یمن، سوریه و عراق حمایت کرده و جلوی کمک های اقتصادی و نظامی پادشاه جنایتکار سعودی رابه گروه های تکفیری بگیرند.

 

وی گفت: حال برای آن که این هدف متعالی محقق شود یا باید ترجیحا به حج نرفت و یا اگر هم قصد عزیمت به مکه را داریم، از بازارهای سعودی ها خرید و پول خود را با دست خود تبدیل به بمب های وهابیت نکنیم.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: اراده ملت آزاده ما برای آن که با تحریم حج، جلوی حمایت از تروریسم منطقه ای را بگیرد، به اندازه ناتمام گذاشتن حج توسط امام حسین(ع) که برای اصلاح امت اسلام بود، والا و ارزشمند است و این تصمیم را بایستی با عمل به اقدامات وحدت بخش درکشور خودمان موثرتر کنیم.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: زیارت خانه خدا فریضه ای است که ملت های مسلمان را هرساله به یاد اتفاق و وحدت می اندازد. حال اگر تصمیم سفر به سرزمین عرفات را داریم، بایستی با حضور موثر در مناسک حج و اظهار علنی برائت از مشرکان به اتحاد اسلامی کمک کنیم و اگر تصمیم به تحریم حج گرفته ایم، با حفظ وحدت در کشورخود، اتحاد اسلامی را یاری کنیم./863/پ202/ب5 

ارسال نظرات