۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۷۱۷۹۳
نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس(19)؛

هدف از حجاب، مدیریت زندگی برای رسیدن به موفقیت است

خبرگراری رسا ـ حجت‌الاسلام گلکار با بیان این که اگر می خواهیم مدیریت افکار داشته باشیم و در زندگی موفق باشیم، در قدم اول باید مدیریت احساس داشته باشیم گفت: حجاب به عنوان عامل اصلی حیا و عفاف در زندگی است که عامل اصلی کنترل احساسات است.
عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد حسین گلکار، استاد و محقق مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، شب گذشته در برنامه استودیو گفت‌و گو که در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برگزار شد با بیان مطالبی در زمینه حیا و عفاف به ارزش های بنیادین جوانان پرداخت و گفت: حیا و عفاف در تعریف عمومی و در بین مردم ممکن است به یک معنی و مفهوم به کار برده شوداگر بخواهیم با یک نگاه تخصصی تر به تعریف حیا و عفاف بپردازیماین دو مفهوم مستقل از هم و بسیار کاربرد حیاتی در زندگی دارند.

 

حجت‌الاسلام گلکار بابیان این که مفهوم حیا در زندگی ملکه ای است در وجود انسان که جلوگیری می کند از بروز احساساتی که انسان به دیگران منتقل می کند، گفت: علامه دهخدا در کتاب خودشان می فرماید:«حیا جلو گیری نفس است در ارتکاب قبیح برای این که انسان مذمت نشود» و انسان خودش را کنترل بکند برای اینکه احساساتی را که نباید به دیگران منتقل کند، انتقال بدهد.

 

وی با اشاره به این که حیا آن قسمت کنترل ابراز احساسات به دیگر را شامل می شود، گفت: در مقابل عفاف و عفت کنترل ورودی احساسات را در انسانشامل میشود و این دو تا در کنار هم باعث کنترل احساس و باعث موفقیت در زندگی خواهند شد.

 

کنترل احساسات عامل موفقیت در زندگی

حجت الاسلام گلکار با تصریح بر این که اگر ما بخواهیم در زندگی موفق بشویم و مسیر تعالی در زندگی را پی گیری بکنیم، نیاز به این داریم که هم خروجی احساسات خود را به وسیله ابزاری به نام حیا کنترل و از طرفی هم جلوی احساسات ورودی به قلب که می توانند فضای قلب انسان را مخدوش بکنند و فضای متزلزلی ایجاد بکنند را با عفاف بگیریم.

 

وی با تعریف دقیقی از حیا و عفاف بیان داشت: هر دو ابزارهای مدیریت احساس در قلب انسان هستند و باعث می شوند که قلب انسان فیلتر گزاری بشود و حیا اجازه نمیدهد احساساتی که نباید به دیگران منتقل بشود، به دیگران منتقل بشود و عفاف نمی گزارد احساساتی که نباید وارد قلب بشوند، وارد قلب بشوند.

 

حجت الاسلام گلکار افزود: طبق همین تعریف در آیات و روایات ثمرات زیادی نسبت به حیا و عفاف مطرح کرده اند و تعریف و تعبیرات بسیار دقیقی نسبت به حیا و عفاف ارائه کرده اند.

 

استاد و محقق مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه اگر انسان تمایل دارد که در زندگی به موفقیت برسد باید احساسات خود را کنترل کند ، افزود: تمام رفتارها و افکار انسان متاثر از احساسات او هستند و ما آنطور که فکر می کنیم، عمل می کنیم و اگر می خواهیم مدیریت افکار داشته باشیم و در زندگی موفق باشیم، در قدم اول باید مدیریت احساس داشته باشیم.

 

وی با اشاره به این که مدیریت رفتار تابعی از مدیریت افکار و مدیریت افکار تابعی از مدیریت احساسات است، بیان داشت: پس برای مدیریت رفتار در زندگی چاره ای نداریم به جز اینکه مدیریت احساس در زندگی داشته باشیم.

 

حیا و عفاف؛ ابزار کنترل احساسات

حجت‌‌الاسلام گلکار با مطرح کردن سوالی که ما چگونه و با چه ابزارهایی باید احساسات خود را کنترل کنیم، جواب داد: ما برای کنترل ورودی های قلب که خواستگاه احساسات هستند باید از ابزارهای حیا و عفاف استفاده کنیم و برای ایجاد حیا و عفاف در زندگی یکی از مهمترین ابزارها حجاب است.

 

وی با مطرح کردن حجاب به عنوان عامل اصلی حیا و عفاف در زندگی و به تبع آن کنترل احساسات و رفتارها به وسیله حیا و عفاف ابراز داشت: حجاب حیا را در دریچه خروجی و عفاف را در دریچه ورودی قلب انسان قرار می دهد پس ابزار مدیریت احساس در زندگی حجاب است.

 

استاد گلکار با بیان این در روایات نسبت به حیا و عفاف روایات زیادی وجود دارد افزود: در روایت است که «الحیا من الایمان»، پس اگر می خواهد ببیند که درجه ایمانش در چه حدی است، باید ببیند که درجه حیا قلبی اش در چه حدیستو جقدر می تواند قلبش را کنترل کند.

 

رابطه بین حیا و ایمان

وی با ابراز این که خیلی از مواقع ادعای ایمان را داریم ولی چون حیا قلبی را نداریم پس طبق این روایت ایمانمان هم کامل نیست، گفت: طبق روایت زمانی که خداوند اراده بکند به این که بنده خودش را هلاک بکند، حیا را از قلب او خارج می کند وزمانی که حیا از قلب او خارج شد، خیانت در زندگی او امری عادی می شود.

 

این محقق علوم اسلامی با تصریح بر اینکه وقتی حیا نباشد انسان قادر به حفظ و مدیریت احساسات خود نیست و به کسانی که نیاید ابراز احساسات کند، کحساسات خودش را بروز می دهد و مقدمه خیانت در زندگی را با این بی حیایی پایه ریزی می کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در روایت مطرح شده است که زمانی که حیا رفت ، خیانت جای آن را میگیرد و سپس انسان امانت را از دست می دهد و زمانی که خیانت به امانت کرد، قلبش سخت می شود که در نتیجه ایمان از قلب این شخص رخت بر می بندد و زمانی که ایمان از قلب بیرون رفت، این شخص عصاره و نماد شیطان خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام گلکار با انتقاد از کسانی که با ادای این که نماز و روزه خود و دیگر فرائض را انجام میدهند و فقط احساسات ورودی به قلبشان را کنترل نمی کنند، بیان داشت: این افراد در بی حیایی چنان پیش خواهند رفت که طبق روایت بالا به یک شیطان مجسم که درون آنها زندگی می کند تبدیل خواهند شد.

 

محقق علوم اسلامی با اشاره به این که با نگاه به این تعریف از حجاب به این نتیجه می رسیم که حجاب مختص خانم ها نیست و آقایان هم نیاز به این دارند که در زندگی خود حفظ حجاب و حضور خدا در قلبشان را احساس کنند.

 

وی افزود: تفاوتی که بین حجاب آقایان و خانم ها وجود دارد، این است که حجاب برای زن متناسب با هویت زن و متناسب با هویت مرد برای مرد تشکیل و قانون شده است و جون زن یک موجود احساس محور است، پوشش حداکثری برای او در نظر گرفته شده است که بتواند به بهترین وجه احساساتش را کنترل بکند و چون مرد موجودی تعقل محور است، متناسب با هویت او حجابش انتخاب شده است.

 

حجت‌‌الاسلام گلکار با بیان این که وقتی از افراد بدحجاب سوال می شود که چرا حجاب را انتخاب نمی کنند، گفت: از پاسخ ها به این نتیجه می رسیم که حقیقت حجاب برای این افراد ملموس نیست و اگر حقیقت حجاب برای این افراد روشن بشود، حاضر نیستند که حجاب را کنار بگزارند./860/پ201/ح

ارسال نظرات