۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۲۷۲۱۵۵
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

شب‌های قدر فرصت تصفیه دل و ارزشمند کردن اعمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم ارزش تمامی عبادات و کارهای خیر را به دل تصفیه شده از پلیدی‌ها و حسد و و کینه گره زد و گفت: خدای متعال بهترین طبیب برای دل‌های مریض و شب‌های قدر فرصت مغتنمی برای تصفیه دل و ارزشمند کردن اعمال است.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در هفدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران به خلاصه‌ای از سلسله مباحث گذشته اشاره و اظهار کرد: پروردگار متعال به قلب انسان‌ها نظر ویژه‌ای دارد؛ زمانی که انسان به خدای متعال معرفت پیدا کند، به این نتیجه خواهد رسید که تمامی خزائن در دست خدا بوده و وی همواره نیازمند حضرت حق است؛ به سبب همین معرفت، انسان خدا خواه شده و 10 نور در دل او وارد می‌شود.

 

وی ادامه داد: کمیل بن زیاد نخعی یک یمنی بود که ارتباط نزدیکی با امیر مؤمنان حضرت علی(ع) داشت؛ او که به سبب عشق و محبتش به  امیرمؤمنان(ع) به شهادت رسید و به دلیل همین توفیق، در تاریخ ماندگار شد، همراه با هفت نفر دیگر، صاحبان اسرار مولای متقیان علی(ع) بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان به روایتی از امام علی(ع) خطاب به کمیل بن زیاد نخعی اشاره کرد و افزود: زلف قبولی و ارزش یافتن تمامی اعمال و عبادات و کارهای خیر انسان‌ها، به زلف قلب گره خورده است.

 

وی خاطرنشان‌ کرد: امیرمؤمنان(ع) خطاب به کمیل بن زیاد می‌فرمایند «نماز خواندن، روزه گرفتن و پرداخت زکات اهمیتی ندارد؛ ‌آن‌چه اهمیت دارد این است که با دل تصفیه شده از حیوانات درنده همچون حسد،‌ نماز بخوانی». چراکه با دل حسود نمی‌توان با خدای رحمان ارتباط برقرار کرد و این اجتماع میان ضدین است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که محققان قرآن شناس معتقدند که حسد کفر بوده زیرا اعلام جنگ با خدای متعال است، ابراز کرد: پروردگار متعال به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که به من از حسد پناه بیاور؛ در جایی دیگر نیز حسودان توبیخ کرده و می‌فرماید که از احسان من به بندگانم حسادت نکنید.

 

وی یادآور شد: امام علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند، «به تعداد همان مقدار عیوبی که در انسان وجود دارد، ابواب الهی به روی وی بسته می‌شود» چراکه عیب‌ها دل انسان را چرکین می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند، شخصی خطاب به عیسی بن مریم عرض کرد، چهل شب است که عبادت می‌کنم و زجه می‌زنم اما حاجتم برآورده نمی‌شود. حضرت عیسی از خداوند درباره حکمت این جریان سؤال کرد و خطاب از خدای متعال رسید، اگر او تا آخر دنیا هم عبادت کند، ‌دعایش را مستجاب نمی‌کنم زیرا دلش آلوده و چرکین است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند، «بسیاری از بلاهای طبیعی که به بدن انسان آسیب می‌رساند، به سبب گناهان آن فرد است».

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ضمن توصیه به این‌که عبادات و نماز و روزه‌هایتان را با قلب تصفیه شده انجام دهید، بیان کرد: انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) حتی لحظه‌ای از کسی کینه بر دل نداشتند؛ همواره با نیکی، بدی دیگران را دفع می‌کردند.

 

وی عنوان کرد: خدای متعال خود می‌فرمایند، هنگامی که دلتان مریض و ناآلوده می‌شود نزد من بیایید چراکه من بهترین طبیب برای دل شما هستم؛ شب‌های قدر فرصت بسیار مناسبی برای پاک کردن دل از آلودگی‌ها به وسیله استمداد از پروردگار متعال است./997/پ202/ی

ارسال نظرات