قرائت قرآن مقدمه تدبر و تدبر مقدمه عمل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، با بیان اینکه در مفاتیح و سایر کتب برای هر عمل، دعا و زیارتی ثوابی ذکر شده است، خاطرنشان کرد: در این رابطه دو نکته مورد توجه است که یکی اینکه آیا واقعا این ثوابها را در قبال انجام فلان عملی به ما می دهند و چنین مطالبی درست است و یا اینکه اگر این مطالب درست باشد، آیا برای آنها شرایطی وجود دارد؟
وی درباره وعده هایی که در مفاتیح و سایر کتابها درباره انجام عملی داده شده است، اظهار داشت: علما، بزرگان، مراجع و شخصیتهای علمی مطالبی را در این باره نوشته اند، و روایات متواتره داریم که رسول خدا(ص) میفرماید هر چیزی که شما درباره عملی شنیدهاید که دارای ثوابی است، به آن نیت عمل کنید که خدا آن ثواب را به شما می دهد؛ دادن ثواب در قبال انجام اعمال، از فضل خدا کم نمیکند و خداوند آن لطف را عنایت میکند و نیازی به پیگیری سند ثواب عملی که انجام میدهیم، نیست؛ هر چند روایت دروغ باشد، خدا ثوابش را میدهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان سؤالی درباره دادن ثواب اعمال پرداخت و تصریح کرد: باید به اعمالی که در مفاتیح و سایر کتب درباره ثواب اعمال است، به دیده تعظیم نگاه کرده و اهمیت دهیم؛ مسأله دیگر این است آیا کسی که دعا و قرآن را فقط قرائت میکند، ثوابی به او داده میشود یا این ثواب برای کسی است که قرائت کرده و در معنای قرآن تدبر میکند و یا ثواب ذکر شده برای کسی بوده که قرآن را قرائت کند و سپس در آن تدبر کرده و عمل میکند؟ آیا این سه باید در کنار هم باشد تا کالمجاهد فی سبیل الله شویم؟
آیتالله فقیهی با اشاره به نظریه هایی که درباره ثواب انجام اعمال ذکر شده است، گفت: سه نظریه درباره دادن ثواب اعمال در قبال انجام آن وجود دارد: نظریه اول این است که ثواب قرائت قرآن صرفا در قبال خواندن آن است؛ نظریه دوم، نظریه افراطی است که میگوید کسی که قرآن را قرائت میکند و تدبر کرده و به آن عمل میکند، مجاهد فی سبیلالله است.
وی افزود: نظریه سوم، نظریه اعتدال است که سوره خوانده شود و در آیات آن تأمل و تدبر کند و به معنای آن را توجه شود و ببیند که خدا از او چه میخواهد و تصمیم بر عمل به آن بگیرد؛ این فضیلتهایی که برای سورههای قرآن بیان شده، برای کسی است که قرائت و تدبر کند و تصمیم بر عمل گرفته بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: قرائت، مقدمه تدبر و تدبر، مقدمه عمل است؛ باید قرآن را خوانده و پیام آیه را دریابیم و به آن عمل کنیم؛ اگر اینطور قرآن بخوانیم، ان شاءالله مورد لطف و عنایت اهل بیت(ع) قرار خواهیم گرفت./822/پ202/ی