۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۷۲۲۶۸
در محل معاونت قرآن و عترت؛

قرعه کشی سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ قرعه کشی سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با اعلام نفرات برگزیده شرکت کننده در این آزمون سراسری در محل معاونت قرآن و عترت تهران برگزار شد.
مسابقه قرآن و عترت بسيج دانش آموزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قرعه کشی سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام علی پروانه مدیر کل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام حشمتی با بیان این موضوع که ویژگی بارز این آزمون سپردن آن بخش خصوصی بود، گفت: نخستین دوره از این آزمون با سپردن کار‌ها به بخش خصوصی برگزار شد، ضمن این‌که در این آزمون ادارت کل و یک ناظر در هر حوزه امتحانی برای انجام آزمون حضور داشتند.

 

وی افزود: در ماه رمضان امسال اوقات پرکاری را داشتیم، ضمن این‌که نمایشگاه‌های قرآن کریم نیز در همه استان‌های و حتی برخی از شهرستان‌ها با قوت برگزار شد و برخی از آن‌ها نیز در تدارک برگزاری مراسم اختتامیه هستند.

 

حجت الاسلام حشمتی در پایان با اشاره به برنامه این سازمان درباره تقدیر از برگزیدگان قرآنی در حضور رییس جمهور، خاطر‌نشان کرد: بنا داریم تا در حضور رییس جمهور و بعد از ماه مبارک رمضان با اهدای الواح یادبود از برگزیدگان قرآنی تقدیر به عمل بیاوریم.

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام پروانه آمار شرکت کنندگان در آزمون را به این شرح، اعلام کرد: 23 درصد از شرکت کنندگان در آزمون مرد و 77 درصد زن، 13 درصد شرکت کنندگان زیرا 15 سال و 87 درصد بالای 15 سال، 8 درصد به عنوان داوطلب آزاد و 92 درصد از سوی مؤسسات قرآنی که شامل 972 مؤسسه می‌باشد، از نظر تحصیلات، 34 درصد زیر دیپلم، 25 درصد دیپلم، 9 درصد فوق دیپلم، 27 درصد لیسانس، 3 درصد لیسانس و بالاتر و 2 درصد از شرکت کنندگان تحصیلات حوزوی داشتند.

 

وی افزود: 51 در از شرکت کنندگان در رشته حفظ قرآن، 43 درصد ترجمه مفاهیم، 3 درصد در بخش تدبیر در قران و 3 درصد نیز در بخش مفاهیم نهج البلاغه شرکت کردند.

 

حجت الاسلام پروانه مجموع ثبت نام کنندگان را 53 هزار 600 نفر اعلام کرد و ادامه داد: 70 درصد از ثبت نام کنندگان در آزمون شرکت کردند که 37 هزار و 603 نفر بودند و از این تعداد 22 هزار و 309 نفر در آزمون به رتبه قبولی رسیدند.

 

مدیر کل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارزیابی عملکرد استان‌ها را به این شرح اعلام کرد: در این ارزیابی که بر اساس میزان مشارکت، درصد قبولی، تعداد موسسات، میزان شرکت داوطلبان، درصد رشد نسبت به سال‌های قبل، میزان مشارکت حفاظ، میزان مشارکت آقایان و ایجاد نظر‌سنجی‌های صورت گرفته برگزار شد، استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز، همدان، زنجان و آذربایجان شرقی بیسترین آرا را از نظر عملکرد به‌دست آوردند.

 

وی افزود: از دیدگاه شرکت کنندگان در نظر‌سنجی‌های صورت گرفته، 59 درصد آزمون را خیلی خوب، 28 درصد خوب، 8 درصد متوسط، 5 درصد ضعیف ارزیابی کردند.

 

حجت الاسلام پروانه با اشاره به هدایای در نظر گرفته شده برای پذیرفته شدگان در آزمون تصریح کرد: 420 هدیه برای نفرات برتر در نظر گرفته شده شده است، بر اساس آن 20 هدیه یک میلیون تومانی  عمره، 60 هدیه 500 هزار تومانی عتبات عالیات، 140 هزینه 200 هزار تومانی مشهد مقدس و 200 هدیه صد هزار تومانی به نفرات برتر اعطا می‌شود.

 

مدیر کل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت در بخش دیگری از این نشست به طرح ملی تلاوت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف کشف و پرورش قاریان قرآنی و استعداد‌های آنان برگزار می‌شود و طی آن از میان پسران 8 تا 14 ساله افرادی جهت استعدادیابی انتخاب می‌شوند.

 

وی با اشاره به حضور آقای حسن ربیعیان به عنوان ناظر و مشاور در طرح ملی تلاوت، گفت: در راستای ترویج قرآن، اعتباری 15 میلیارد ریالی در نظر گرفته شده که بیسترین اعتبارات در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و خراسان رضوی هزینه شده است.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم و پس قرعه کشی، اسامی نفرات برتر به این شرح برای دریافت جایزه عمره اعلام شد؛ نرگس مولایی از کرمان، ربابه فقیه از مازندران، هرمز خراسانی از تهرانی، لیلی پیرو لاهیجان از آذربیاجان شرقی، مهناز بسارتی از اردبیل، حنانه زینبی از اصفهان، محمدرضا سوادکوهی از تهران، زینب رضایی از کرمانشاه، ایمد ابرازه از آذربایجان شرقی، فریبا غنی لو از زنجان، سپیده رخساران از دزفول، الهه عباس پور فضل آباد از سبزوار، مطهره پور مداح از اردکان، بتول انصاری از البرز، محمد امین نجفی از زنجان.

 

شایان ذکر است، آقایان کوروش نراقی پور از تهران، حسین صالحی از قم و مجید باقری از شهر ری در رشته حفظ کل قرآن جایزه عمره را دریافت کردند./856/پ202/ح

ارسال نظرات