۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۷۲۳۱۸
مبلغ حوزوی:

علم سبب تواضع و فروتنی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه با بیان این‌که علم سبب تواضع و فروتنی می‌شود و علما خود را برتر از دیگران نمی‌دانند، گفت: بسیاری از بزرگان و اولیای خدا هستند که گمنام زندگی می‌کنند و کسی آنها را نمی‌شناسد.
اخلاص

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلم احمد اسماعیلی استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی ظهر امروز در مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم با بیان این که انسان باید در برخوردش با افراد به همه احترام بگذارد و کسی را از خود پایین تر نداند، گفت: بسیاری از بزرگان و اولیای خدا هستند که گمنام زندگی می‌کنند و کسی آنها را نمی‌شناسد؛ اما اهل معرفت و تقوی هستند و تا آخر عمر خود هم ناشناخته باقی می‌مانند.

 

وی با تأکید بر این که علم سبب تواضع و فروتنی می شود و علما هیچ گاه خود را برتر از دیگران نمی‌دانستند، افزود: از برخی از بزرگان و علما نقل شده که به خاطر یک لحظه غرور و خود برتر بینی، پیش پا افتاده ترین چیز ها را از یاد برده اند؛ و در حقیقت خداوند از این طریق آنها را متوجه می‌کند.

 

مبلغ حوزه علمیه با توجه به این که برخی افراد به سبب تلاش برای کسب روزی حلال و عبادت های خالصانه و مخفیانه به درجات بالای بندگی رسیده اند، گفت: انسان باید مراقب باشد که عبادت هایش فقط برای خدا باشد و اگر ذره ای هم برای غیر خدا باشد مورد قبول واقع نمی‌شود.

 

وی در ادامه افزود: برخی افراد تمام نمازهای خود را ممکن است در مسجد بخوانند و در صف اول نماز جماعت هم شرکت کنند اما از روی عادت باشد و یا به خاطر جلب توجه مردم باشد که برای خدا هیچ ارزشی ندارد و نه تنها بندگی خدا نیست بلکه نوعی شرک خفی به شمار می‌آید.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان این که هر کس باید عیب های خود را ببیند و برای رفع آن تلاش کند، افزود: هیچ کس غیر از خدا از باطن افراد خبر ندارد و به همین دلیل نباید در مورد دیگران قضاوت کرد./843/پ202/ی

ارسال نظرات