۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۴۴۶
استاد حوزه و دانشگاه:

شرط نخست استجابت دعا اطاعت پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: شرط استجابت دعا این است که در درجه نخست اطاعت خدا انجام شود و خداوند فرموده به عهدی که با من بستید عمل کنید که این عهد اطاعت از پروردگار است.
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان سحرگاه امروز در مراسم احیای شب قدر که در مسجد رضوی برگزار شد گفت: شب نوزدهم شب دعا، شب بیست و یکم شب امضای دعا و شب بیست و سوم شب قطعی کردن آن است.

 

وی با اشاره به آیه "ادعونی استجب لکم" بیان کرد: شرط استجابت دعا این است که در درجه نخست اطاعت خدا انجام شود و خداوند فرموده که به عهدی که با من بستید عمل کنید که این عهد اطاعت از پروردگار است و بعد از اطاعت هرکسی که دستش را به سمت خدا دراز کند دعایش مستجاب است به شرطی که جهت دعا را رعایت کند.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در ادامه در توصیف مفهوم "رعایت جهت دعا" اظهار کرد: جهت دعا این است که دعا و بیان حاجت خود را با حمد و ثنای پروردگار و یادآوری نعم الهی شروع کرده و شکر خدا را به خاطر نعماتی که به ما ارزانی داشته به جای آورید و سپس با بیان ذکر صلوات حق ائمه را ادا کنید و بعد از آن با یادآوری گناهان و استغفار حقیقی از ذنوب با دلی پاک حاجت و دعای خود را از پروردگار مسئلت کنید.

 

وی با اعتقاد بر این که اگر خدا دعا را مستجاب کند از روی فضل‌اش عمل کرده و اگر اجابت نکند از روی عدالتش عمل کرده خاطرنشان کرد: کسی که زندگی وی طعم محبت خدا و اولیای الهی را بدهد مزه حقیقی زندگی را چشیده و با برکت توجه به معارف اهل بیت زندگی طعم می‌گیرد. یکی از روشهای استجابت دعا که در کلام امیرمومنان و امام سجاد(ع) نیز آمده این است که انسان معبود و کسی که از او سوال می‌کند را بشناسد و بداند که با چه کسی مناجات می‌کند.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان این که پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت واسطه نزول برکات و رحمت الهی هستند، تصریح کرد: اگر پیامبر و اهل بیت نبودند ما زندگی جاهلی داشتیم و آنها ما را با وجود خدا آشنا کردند و زندگی آنها مصداقی برای حیات طیبه شد بنابراین فرستادن صلوات موجب ادای حق آنها می‌شود.

 

وی افزود: ما نمی‌دانیم که اهل بیت با ما چه کردند برای مثال اگر تحریف‌های تورات و انجیل را ببینیم متوجه می‌شویم اهل بیت مراقبت کردند تا چیزی غیر از آنچه خداوند بیان کرده گفته نشود و تحریفی در قرآن صورت نگیرد./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات