۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۷۲۴۵۶
حجت‌الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

شرایط قبولی اعمال

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: در اسلام کثرت انجام عمل مورد نظر نیست بلکه قبولی آن از سوی پروردگار دارای اهمیت است و عملی که مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار نگیرد اثری ندارد هرچند که از نظر احکام شرعی صحیح انجام شود.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی محمدی استاد حوزه و دانشگاه، بامداد دوشنبه در سخنرانی شب لیالی قدر مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: ملاک عمل خوب انسان قبولی آن به درگاه خداوند متعال است.

 

وی افزود: عملی که مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار نگیرد اثری ندارد هرچند که از نظر احکام شرعی صحیح انجام شود؛ در اسلام کثرت انجام عمل مورد نظر نیست بلکه قبولی آن از سوی پروردگار دارای اهمیت است.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اهمیت قبولی عمل از جانب پروردگار، تصریح کرد: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) ساخت خانه خدا را به پایان رساند چنین دعا فرمودند: ای خداوندی که بینا و شنوا هستی این عمل مرا به درگاه خود قبول بفرما و حضرت زینب(س) نیز بعد از شهادت امام حسین(ع) بر بالای سر ایشان در گودال قتل‌گاه دعای حضرت ابراهیم (ع) را خواندند و این اهمیت و جایگاه قبولی عمل در نزد پروردگار را می‌رساند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان حدیثی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمودند: عمل کم ولی با اخلاص به مراتب بالاتر از اعمال فراوان و بدون اخلاص است.

 

وی در ادامه افزود: امام صادق(ع) فرمودند: اگر یک عمل از همه اعمالی که انسان انجام داده مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد انسان به جهنم نمی‌رود.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اثر گناه بر عمل خوب انسان، افزود: گناه سبب از بین رفتن اعمال خوب انسان می‌شود هر چند که عمل انسان بسیار باشد ولی گناه مانند آتشی است که به جنگل افتاده و اعمال خوب انسان را از بین می‌برد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایات و احادیث پنج شرط را که سبب قبولی اعمال انسان برشمرده و  عنوان کرد: با توجه به احادیث و روایات پنج شرط اعتقادی، عبادی، اقتصادی، خانوادگی و اخلاقی برای قبولی اعمال لازم است تا اعمال انسان در زندگی مورد قبول حق تعالی قرار گیرد.

 

وی با بیان شرط اول، گفت: شرط اول قبولی اعمال، شرط اعتقادی است یعنی انسان باید به خداوند متعال و ائمه معصومان(ع) اعتقاد داشته باشد و این اعتقاد به توحید، نبوت و امامت اصل قبولی اعمال انسان است و اگر کسی این اعتقاد را نداشته باشد حتی اگر اعمال او صحیح باشد پذیرفته درگاه حق تعالی نخواهد بود.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به شرط دوم، اظهار داشت: شرط دوم پذیرفته شدن عمل مبنای عبادی دارد که آن مبنا نماز است که اگر نماز انسان قبول شود بقیه اعمال او نیز مورد قبول قرار می‌گیرد؛ کسی که نسبت به نماز کاهل و سست ‌بوده و نماز را ضایع ‌کند نباید انتظار قبولی اعمال خود را داشته باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با ذکر شرط سوم در قبولی عمل انسان به درگاه خداوند متعال، تصریح کرد: شرط بعدی قبولی اعمال اقتصادی و بسیار موثر است اگر در زندگی انسان مال حرام وجود داشته باشد اعمال او قبول نمی‌شود زیرا لقمه حرام مانع انجام اعمال شایسته می‌شود و دعای انسان بالا نمی‌رود؛ این مال حرام از راه‌های زیادی مانند کم‌فروشی، گرانفروشی و حتی کم‌کاری در وقت اداری کسب می‌شود.

 

وی در ادامه با بیان شرط چهارم، افزود: شرط چهارم مربوط به اخلاق و رفتاری است که فرد با خانواده خود دارد به عنوان مثال زمانی که زن همسر خود را آزار ‌دهد نمازش مورد قبول درگاه احدیت قرار نمی‌گیرد و بر عکس آن زمانی مرد همسر خود را ناراحت ‌کند و با تندی با او سخن ‌گوید اعمالش پذیرفته نمی‌شود و فرزندان نیز اگر با بداخلاقی با والدین خود سخن گفته و یا بی‌احترامی کنند چنین است.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به شرط پنجم در قبولی عمل نزد حق تعالی، ابراز کرد: شرط پنجم قبولی اعمال اخلاقی می‌باشد یعنی انسان نباید اعمال ناشایست مانند غیبت، دروغ، سوء ظن به دیگری و شایعه‌پراکنی نسبت به دیگران انجام دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: انسان بیش از اینکه به کثرت اعمال خود توجه کند بهتر است به قبولی آن اهمیت داده و واجبات الهی را به درستی انجام دهد و با همه این موارد دائم از خداوند بخواهد که او را عاقبت به خیر کند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات