۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۷۲۵۹۲

کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.
استاد شهريار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ابراهیم اقبالی، دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری کنگره بین المللی استاد شهربار خبر داد و اظهار داشت: برگزاری کنگره بین المللی استاد شهریار به همت حوزه هنری استان امری مهم و ضرورتی برای عصر حاضر بوده است.


وی با بیان این‌که بدون شناخت مبانی اعتقادی و انقلابی در شعر استاد شهریار؛ شناخت منظومه فکری و در نتیجه فهم شعر این شاعر بزرگ ممکن نیست، خاطرنشان کرد: انتخاب موضوع این کنگره با محوریت دینی و انقلابی ابتکار حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی است.


اقبالی با اشاره به این‌که اقدامات اجرایی کنگره با قدرت در حال انجام است و از نظر علمی نیز با بزرگان علم و ادب کشور تماس گرفته ایم تا با ارئه مقاله و سخنرانی بر وزن کنگره بیفزایند، گفت: متأسفانه در طول سالیان متمادی؛ جنبه های دینی و انقلابی اشعار استاد شهریار مورد غفلت قرار گرفته است.


دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار افزود: گروهی از طبق های جامعه، نگرش اجتماعی را در شعر شهریار برجسته کرده اند، گروهی ادبیات شفاهی و فولکلوریک را و عده ای دیگر موارد را اما نکته بسیار مهمی که اغلب در مورد شهریار مورد غفلت واقع شده جنبه تاریخی و انقلابی اشعار اوست.


وی با بیان این‌که استاد شهریار در میان شعرای معاصر یک چهره استثنایی است، تنوعی که در آثار شهریار است، ابراز کرد: در دیوان هیچ یک از معاصران وی دیده نمی شود، شهریار تقریبا در همه قالب های شناخته شده شعر سروده است و در حوزه مضمون سازی این تنوع خود را به خوبی نشان می دهد.


اقبالی با اشاره به این‌که شهریار از مضماین اجتماعی ادبیات شفاهی گرفته تا نکات دقیق عرفانی را در شعار خویش گنجانیده است، گفت: مبانی دینی در شعر شهریار اصلی ترین و سازنده ترین عنصر فکری اوست.


وی با اشاره به این‌که دین و تقید به مذهب رشته ای نورانی است که همه حلقه های فکری شهریار را به هم پیوند می دهد، گفت: اگر شهریار در عشق آتشین خود پا را از دایره تقوا بیرون نمی نهد به خاطر پایبندی های دینی اوست، شهریار حتی در حیدربابا نیز که توضیفی نستالژیک از دوران خوش کودکی و آغوش پر برکت طبیعت است؛ خدا را حاضر و ناظر می داند.


دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار خاطر نشان کرد: شهریار اگر انقلاب اسلامی را عاشقانه می پذیرد و در مورد آن شعر می گوید به خاطر جنبه دینی آن است و اگر رزمندگان اسلام را مثل فرزندان خویش در آغوش می کشد به خاطر این است که آنان را مجاهد فی سبیل الله و جنگ آنان را جهادی می داند./853/پ202/ب4

ارسال نظرات