معنویت با لقمه حرام جمع نمیشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که در بحث تفسیر مطرح می شود، حروف مقطعه است که در اول سوره های قرآن وجود دارد؛ اسم اعظم خداوند بودن حروف مقطعه(الم، یس، الر و امثال اینها) که در اول برخی از سوره ها آمده، ثابت نیست و دلیل قطعی برای آنها وجود ندارد؛ شاید روایات ضعیفی برای آنها باشد، اما نمی توان به این روایات اعتماد کرد.
وی درباره حروف مقطعه اظهار داشت: اما یک مطلب مسلم است که بعد از تمام حروف مقطعه که در اول برخی سوره ها آمده است، اسم قرآن آمده و اشاره ای به قرآن، اسم قرآن و ارزشمندی آن ذکر شده است؛ معنای حروف مقطعه معلوم نیست.
آیتالله فقیهی با اشاره به آیه دوم سوره بقره تصریح کرد: آیه «ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیه»، به این معناست که شکی در قرآن نیست؛ وقتی انسان، خدا و معاد را قبول کرد، مشکلش حل است و قرآن قانون میشود و احدی نتوانسته مثل قرآن بیاورد؛ کتابهایی در رد کتابهای علما و دانشمندان نوشته میشود و علمای بعدی اشکالاتی بر آن وارد کرده و حرفهای او را رد میکنند؛ کسی نمیتواند ادعایی کند که کتابی می نویسم و اشکالی در آن وجود نداشته باشد؛ تا به حال کسی نتوانسته است اشکالی بر قرآن بیاورد و تعارض و تناقضی در قرآن وارد کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در قرآن بین شیعه و سنی اختلاف نیست و شاید در معنا کردن آیات قرآن اختلاف باشد، اما بحث و اشکالی در خود قرآن وجود ندارد؛ خداوند متعال میفرماید «ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیه»، هیچ شکی در قرآن نیست؛ شک دو نوع است: یک نوع شکی است که سبب اضطراب در انسان نمیشود، نوع دیگر شکی است که سبب اضطراب در انسان میشود؛ در ترجمههای قرآن کلمه ریب به معنای شک آمده است، اما به معنای شکی است که باعث اضطراب نمیشود؛ لاریب فیه یعنی در قرآن شک نیست که سبب اضطراب شود.
وی درباره هدایت گر بودن قرآن گفت: در ادامه آیه میخوانیم «هُدًى لِّلْمُتَّقِین»، قرآن هدایتگر و هدایتکننده متقین است و متقین هدایت شدهاند و به وسیله قرآن نیز هدایت میشوند؛ هدایت مراتبی دارد و وقتی انسانی هدایت میشود، باید مراتب هدایت را طی کند و باید روز به روز تکامل پیدا کند.
آیتالله فقیهی افزود: انسان باید از نظر معنوی، مادی و علمی تکامل پیدا کند و معمولا انسان از نظر مادی و علمی روز به روز کاملتر میشود و باید همینطور باشد، وظیفهای برای تکامل مادی و علمی بر دوش انسان است و وقتی به مسأله تکامل معنوی میرسیم، پای انسان میلرزد؛ متأسفانه برخی به جای اینکه تکامل معنوی داشته باشند، روز به روز تنزل پیدا میکنند و معصیت بر روی معصیت جمع میشود؛ شیطان به هر وسیلهای انسان را تضعیف میکند و از هر نظر و راهی که شده میخواهد سبب کاهش معنوی انسان شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر لقمه حرام در انجام کارهای معنوی خاطرنشان کرد: گاهی انسان حال خوبی پیدا میکند و نماز شب، دعای کمیل و گریه انسان قطع نمیشود، اما گاهی اوقات دیگر انسان حوصله انجام کارهای معنوی و حال خواندن دعای کمیل و نماز شب را ندارد که لقمه حرام سبب سستی در کارهای معنوی میشود.
وی اظهار داشت: قرآن هدایتگر متقین است؛ باید قرآن را معیار زندگی قرار دارد و اگر «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِین» را بفهمیم، یک دنیا علم است؛ اگر کسی به خدا توجه کرد، به دنبال گناه نمیرود و اگر هم گناه کرد، توبه میکند./822/پ202/ی