۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۷۲۶۲۳
آیت­الله فقیهی:

معنویت با لقمه حرام جمع نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر لقمه حرام در انجام کارهای معنوی گفت: این‌که انسان حوصله انجام کارهای معنوی و حال خواندن دعای کمیل و نماز شب را ندارد تأثیر لقمه حرام است که سبب سستی در انجام کارهای معنوی می­شود.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که در بحث تفسیر مطرح می شود، حروف مقطعه است که در اول سوره های قرآن وجود دارد؛ اسم اعظم خداوند بودن حروف مقطعه(الم، یس، الر و امثال اینها) که در اول برخی از سوره ها آمده،  ثابت نیست و دلیل قطعی برای آنها وجود ندارد؛ شاید روایات ضعیفی برای آنها باشد، اما نمی توان به این روایات اعتماد کرد.

 

وی درباره حروف مقطعه اظهار داشت: اما یک مطلب مسلم است که بعد از تمام حروف مقطعه که در اول برخی سوره ها آمده است، اسم قرآن آمده و اشاره ای به قرآن، اسم قرآن و ارزشمندی آن ذکر شده است؛ معنای حروف مقطعه معلوم نیست.

 

آیت­الله فقیهی با اشاره به آیه دوم سوره بقره تصریح کرد: آیه «ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیه»، به این معناست که شکی در قرآن نیست؛ وقتی انسان، خدا و معاد را قبول کرد، مشکلش حل است و قرآن قانون می­شود و احدی نتوانسته مثل قرآن بیاورد؛ کتاب­هایی در رد کتاب­های علما و دانشمندان نوشته می­شود و علمای بعدی اشکالاتی بر آن وارد کرده و حرف­های او را رد می­کنند؛ کسی نمی­تواند ادعایی کند که کتابی می نویسم و اشکالی در آن وجود نداشته باشد؛ تا به حال کسی نتوانسته است اشکالی بر قرآن بیاورد و تعارض و تناقضی در قرآن وارد کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در قرآن بین شیعه و سنی اختلاف نیست و شاید در معنا کردن آیات قرآن اختلاف باشد، اما بحث و اشکالی در خود قرآن وجود ندارد؛ خداوند متعال می­فرماید «ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیه»، هیچ شکی در قرآن نیست؛ شک دو نوع است: یک نوع شکی است که سبب اضطراب در انسان نمی­شود، نوع دیگر شکی است که سبب اضطراب در انسان می­شود؛ در ترجمه­های قرآن کلمه ریب به معنای شک آمده است، اما به معنای شکی است که باعث اضطراب نمی­شود؛ لاریب فیه یعنی در قرآن شک نیست که سبب اضطراب شود.

 

وی درباره هدایت گر بودن قرآن گفت: در ادامه آیه می­خوانیم «هُدًى لِّلْمُتَّقِین»، قرآن هدایت­گر و هدایت­کننده متقین است و متقین هدایت شده­اند و به وسیله قرآن نیز هدایت می­شوند؛ هدایت مراتبی دارد و وقتی انسانی هدایت می­شود، باید مراتب هدایت را طی کند و باید روز به روز تکامل پیدا کند.

 

آیت­الله فقیهی افزود: انسان باید از نظر معنوی، مادی و علمی تکامل پیدا کند و معمولا انسان از نظر مادی و علمی روز به روز کامل­تر می­شود و باید همینطور باشد، وظیفه­ای برای تکامل مادی و علمی بر دوش انسان است و وقتی به مسأله تکامل معنوی می­رسیم، پای انسان می­لرزد؛ متأسفانه برخی به جای اینکه تکامل معنوی داشته باشند، روز به روز تنزل پیدا می­کنند و معصیت بر روی معصیت جمع می­شود؛ شیطان به هر وسیله­ای انسان را تضعیف می­کند و از هر نظر و راهی که شده می­خواهد سبب کاهش معنوی انسان شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر لقمه حرام در انجام کارهای معنوی خاطرنشان کرد: گاهی انسان حال خوبی پیدا می­کند و نماز شب، دعای کمیل و گریه انسان قطع نمی­شود، اما گاهی اوقات دیگر انسان حوصله انجام کارهای معنوی و حال خواندن دعای کمیل و نماز شب را ندارد که لقمه حرام سبب سستی در کارهای معنوی می­شود.

 

وی اظهار داشت: قرآن هدایت­گر متقین است؛ باید قرآن را معیار زندگی قرار دارد و اگر «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِین» را بفهمیم، یک دنیا علم است؛ اگر کسی به خدا توجه کرد، به دنبال گناه نمی­رود و اگر هم گناه کرد، توبه می­کند./822/پ202/ی

ارسال نظرات