۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۲۷۲۶۸۱
امام جمعه دامغان:

قرائت و حفظ قرآن مقدمه تفهیم و عمل به نورانیت آن است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان با بیان این‌که قرآن کتاب هدایت و انسان سازی است و قرائت و حفظ آن مقدمه تفهیم و عمل به نورانیت آیات نجات بخش آن است، گفت: در هر زمان که کلام وحی را قرائت، درک و تفهیم کنیم، آموزه‌های آن به اقتضاء زمان رخ نمایی می‌کند و هرچه بیشتر بخوانیم تازه‌تر شده و بیشتر در زندگی آدمی جلوه‌گری می‌کند.
امام جمعه دامغان -افتتاحيه طرح حفظ قرآن در دامغان افتتاحيه طرح حفظ قرآن در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان در مراسم افتتاحیه نخستین دوره شبانه روزی حفظ قرآن کریم )طرح ملی رحله) که عصر امروز در سالن همایش‌های اداره بهزیستی دامغان برگزار شد، اظهار داشت: دامغان با داشتن حوزه‌های علمیه‌ای با قدمتی بیش از 500 سال و پرورش عالمانی شهیر ظرفیت بالایی در تربیت نیروهای قرآنی و فرهنگی دارد.

 

وی ثبت نام بیش از 100 نوجوان در مدت زمان کوتاه نام نویسی جهت شرکت در آزمون ورودی این طرح را نشانه علاقه‌مندی و آمادگی بالای نسل نوجوان و جوان این شهرستان جهت حفظ قرآن دانست و اضافه کرد: باید روند قرآن آموزی در کشور مسیری را طی کند که تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن به‌سرعت محقق شود.

 

امام جمعه دامغان قرائت و حفظ قرآن را مقدمه‌ای برای توجه عملی به آیات نورانی کلام الله مجید برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از کشورها از توجه به قرآن کریم سخن می‌رانند اما در فرهنگ عمومی و سیاست‌های اجتماعی آنها اثری از توجه به کلام وحی دیده نمی‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی خاطر‌نشان کرد: جامعه شیعی که اعتقاد به تمسک به قرآن و ولایت با یکدیگر تا قیامت دارد، باید در قرائت، حفظ و عمل کردن و به‌کار بستن آیات نورانی کلام خدا بر دیگر جوامع پیشی بگیرد و با جاری ساختن تعالیم انسان‌ساز آن به الگویی عینی برای امت اسلامی تبدیل شود.

 

وی خداوند را بهترین معرفی کننده قرآن خواند و گفت: نخستین ویژگی و اعجاز قرآن کریم هماهنگی، هم صدایی و هم وزنی است به گونه‌ای که اگر آیه‌ای از کلام وحی را در متنی از سخنان معصومین نیز قرار دهیم نمایان و مشخص است و تلاوت آهنگین آن گوش جان را نوازش می‌دهد.

 

امام جمعه دامغان دومین ویزگی و معجزه قرآن را تکرار و تازگی آیات کلام الله مجید با وجود گذر زمان و کهنه نشدن آن برشمرد و افزود: در هر زمان که کلام وحی را قرائت، درک و تفهیم کنیم، آموزه‌های آن به اقتضاء زمان رخ نمایی می‌کند و هرچه بیشتر بخوانیم تازه‌تر شده و بیشتر در زندگی آدمی جلوه‌گری می‌کند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان تأکید کرد: سومین ویژگی بارز قرآن این است که دل‌هایی که خوف از غضب خداوند در آنها جای دارد، با شنیدن آیات وحی به خود می‌آیند، حقیقتی در وجودشان ایجاد می‌شود و گاه تنها با یک آیه انقلابی در وجود انسانی رخ می‌دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی منقلب شدن دل‌ها با قرائت و تعمق در آیات قرآن کریم را مستلزم آمادگی قلبی انسان دانست و گفت: اگر زرق و برق دنیای مادی دل‌های ما را پر کرده باشد، وابستگی‌های دنیوی فرصت بیداری وجود انسان با تلاوت و درک آیات نورانی وحی را از او می‌گیرد، زیرا قرآن چراغ راه سعادت جاودان است./977/پ202/ح

ارسال نظرات