۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۷۲۶۸۴
آیت الله علم الهدی:

تفکر شیعی نقطه مقابل تفکر تکفیری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: این که امروز می بینید همه قدرت های استکباری برای براندازی شیعه جمع شده اند و تکفیری پرورش می دهند، به این دلیل است که نقطه مقابل تفکر تکفیری، تفکر شیعه است.
سلسله مباحث تفسير قرآن کريم توسط آيت الله علم الهدي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی روز دوشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در مهدیه مشهد برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه هفتم از سوره مبارکه محمد(ص) پرداخت و اظهار کرد: در تشخیص مخاطبان این آیه، از عبارت «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ»روشن است که منظور مؤمنان هستند؛ اما وجود عبارت «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در ابتدای آیه، به طور واضح و روشن مخاطبان آیه را مؤمنان معرفی می کند.

 

نصرت خداوند باید با انگیزه «ایمان» باشد

امام جمعه مشهد مقدس در توضیح اینکه چرا مؤمنان برای یاری خدا مورد خطاب قرار گرفته اند، گفت: نصرت خداوند نتیجه یاری خدا است، اما نصرتی مد نظر است که انگیزه آن ایمان باشد چه بسا افراد زیادی هستند که در عرصه های مختلف سیاسی، نظامی و... فعالیت می کنند اما نیت آن ها خداوند و رضایت او نیست؛ بلکه مقاصد دنیوی چون مقام و منافع شخصی را در نظر دارند و با انگیزه های شخصی وارد عرصه ی مقابله با دشمن شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: این کار آن ها گناه نیست اما از این جهت که کاری را که مخصوص خدا است برای غیر خدا انجام می دهند، شرک محسوب می شود؛ خیلی کار ها به ظاهر بدون اشکال است اما نه تنها با ثواب ندادن تمام نمی شود بلکه عذاب هم به دنبال دارد.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: این که خداوند در ابتدای آیه می فرمایند «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»، یعنی یاری کسانی نصرت خداوند را به دنبال دارد که برای خدا و با انگیزه ی ایمان دست به کار در راه خدا می زنند؛ در غیر این صورت نه تنها نصرت خداوند در پیش نخواهد بود، بلکه باعث ذلت دنیا و عذاب آخرت می شود.

 

یاری خداوند نسبت به انسان معلول عمل او است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که همه نعمت های خداوند به رایگان در اختیار بندگان قرار می گیرد، ادامه داد: در چهار مورد برخورداری از نعمت، معلول عمل ما است؛ اولا این که خداوند به یاد ما باشد، نتیجه ی به یاد خدا بودن ما است، همانطور که خداوند در آیه 152 سوره ی بقره می فرماید: « فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ؛ مورد دوم برکت است که در مقابل شکرگزاری به دست می آید و عبارت « لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ» مبیّن آن است.

 

وی با اشاره به بخشی از آیه 40 سوره مبارکه بقره که می فرماید «أَوْفُوا بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»، «وفای خداوند نسبت به عهد خود با بندگان» را دیگر نعمتی دانست که معلول عمل انسان است و خاطرنشان کرد: با توجه به این عبارت واضح است که این نعمت نیازمند وفای انسان به عهدهایش با خداوند است.

 

آیت الله علم الهدی علت «یاری خداوند نسبت به انسان ها» به عنوان چهارمین نعمت معطوف به عمل انسان را «یاری انسان ها نسبت به خداوند» عنوان کرد و با طرح این سؤال که «خداوند قادر متعال چه نیازی به کمک بندگانش دارد؟» گفت: برخی نصرت خدا را نصرت دین خدا می دانند؛ شما اگر دین خدا را کمک کردید او هم شما را کمک می کند.

 

هدف دشمن براندازی دینی است که در مسیرش چالش ایجاد می کند

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: گاهی دشمن حمله کرده است و می خواهد دین را براندازی کند مانند امروز که استکبار جهانی بنای براندازی اسلام را دارد و با من و شما کاری ندارد؛ یعنی اگر بنا شد روزی مردم این کشور از دین خدا دست بردارند، لازمه اش این نیست که نماز نخوانند، روزه نگیرند و دعا نخوانند، دشمن با نماز و روزه کار ندارد، با آن دینی کار دارد که در توسعه استکبارش سنگ اندازی می کند.

 

وی در بیان تمثیلی از نحوه برخورد دشمن با دین، اظهار کرد: در شهر مقدس مدینه و در مکه که قبله مسلمانان عالم است، روز جمعه نماز جمعه ای اقامه می شود که خطیب جمعه نیم ساعت درباره مسائل اخلاقی و مسائل شخصی افراد حرف می زند و در خطبه دوم هم به اندازه چند دقیقه چند دعا می کند و شاید بعضی اوقات جمعیت نماز جمعه آن ها نزدیک به یک میلیون نفر می شود که آمریکا هم از این نماز لبخند می زند اما نماز جمعه ای در یک گوشه کشور ما برقرار می شود که جمعیتش یک صدم و یک هزارم جمعیت آن جا نیست اما رسانه های خارجی سخنان امام جمعه را تحلیل می کنند.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: دشمنان به نماز جمعه حداکثر 30هزار نفری ما کار دارند اما به نماز جمعه میلیونی عربستان کاری ندارند؛ هدف آن ها براندازی دینی است که برای آن ها چالش ایجاد کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری به نظریه دیگری پیرامون یاری خداوند اشاره کرد و گفت: برخی می گویند منظور از «إن تَنصُرُواالله»، «إن تَنصُرُوا حزب الله» است؛ یعنی دار و دسته خدا را که حافظ ارزش های دین و حدود الهی اند و پای حلال و حرام خدا ایستادگی می کنند یاری کنیم.

 

تفکر شیعی نقطه مقابل تفکر تکفیری است

وی در تبیین این نظریه به آیات 55 و 56 سوره مبارکه مائده که می فرماید «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ وَمَن یَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» اشاره کرد و افزود: حزب الله کسانی هستند که ولایت خدا، پیامبر(ص) و «ألَّذِینَ آمَنُوا» را بپذیرند.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که عبارت «ألَّذِینَ آمَنُوا» در آیه قبل، تنها قابل انطباق با امیرمؤمنان(ع) است، خاطرنشان کرد: قرآن دقیقا حزب الله را مشخص کرده و این که امروز می بینید همه قدرت های استکباری برای براندازی شیعه جمع شده اند و تکفیری پرورش می دهند، به این دلیل است که نقطه مقابل تفکر تکفیری، تفکر شیعه است.

 

امام جمعه مشهد مقدس سپس به نظریه فخررازی که نصرت خدا را یاری کردن خودِ خدا دانسته است، اشاره و اظهار کرد: چون خداوند یک دشمن مشخص به نام شیطان دارد که قسم خورده جلوی بندگی بندگان را بگیرد پس هر کسی با این دشمن بجنگد، خدا را یاری کرده است.

 

وی بزرگ ترین یاور شیطان را «جیش کفر« دانست و افزود: اگر کسی با این جریان های کافر جنگید، خود خدا را کمک کرده است و در واقع کمک به حزب خدا و دین خدا هم کمک به خود خدا است.

 

آیت الله علم الهدی در پایان در ذکر مصائبی به مناسبت ایام شهادت امیرمؤمنان(ع)، گفت: چرا وقتی امیرمؤمنان(ع) شمشیر خوردند،گفتند «فُزتُ و رَبّ الکعبه»؟ چون لقاءالله و بهشت را دیدند در حالی که همه عمر ایشان غم بود و علی(ع) از همه این غصه ها رها شد./820/پ202/ج

ارسال نظرات