۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۷۲۶۸۶
محمد صادق خرازی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

مسائل هسته ای را نباید جناحی و سیاسی کرد/ عملکرد آژانس کاملا سیاسی و جانبدارانه بوده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده اسبق کشورمان در سازمان ملل متحد با تاکید بر این که مسائل هسته ای را نباید سیاسی و جناحی کرد، گزارش های آژانس هسته ای را کاملا جانبدارانه و سیاسی خواند و گفت که ایران به این نهاد هیچ اعتمادی ندارد.
صادق خرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید محمد صادق خرازی دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، درباره مراحل حساس مذاکرات هسته ای، گفت: آنچه که مهم است به لحاظ سیاسی همه کشورها اهتمام دارند تا به یک راه حل جامع و کامل برسند؛ اما به لحاظ تکنیکی مسائلی وجود دارد که خطوط قرمز ما است، از جمله بحث پی ام دی و بازرسی ها.
 
وی تصریح کرد: هیات کارشناسی آژانس دیروز به تهران آمدند و مذاکرات فشرده ای در شورای عالی امنیت ملی داشتند، جمهوری اسلامی یک سیاست واحد و منسجم دارد که توسط رهبری ابلاغ شده و این که بخواهند پی ام دی را تحت تاثیر واژه ها قرار دهند و با آن بازی کنند به نتیجه نمی رسند.
 
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اگر طرف های مقابل بخواهند روی خواسته ها و زیاده خواهی های خود اصرار کنند، مذاکره معنایی ندارد و یقینا به نتیجه نیز نخواهد رسید.
 
وی بیان داشت: به لحاظ سیاسی اراده جدی در تمام دنیا وجود دارد تا این مسائل تمام و توافق حاصل شود؛ این که بخواهند با واژه ها مساله را پیچیده کنند، کاری حل نخواهد شد.
 
خرازی درباره همزمانی لغو تحریم ها با اجرای تعهدات ایران، گفت: طرفین درباره یک فرمول متناظر به توافق رسیده اند که در شورای امنیت این کار انجام خواهد شد و طبق قطعنامه شورای امنیت تمامی قطعنامه های مرتبط با تحریم های قلبی لغو خواهد شد.
 
خرازی بیان کرد: موضوعیت قطعنامه به این است که تمامی قطعنامه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شده ملغی شود.
 
این دیپلمات با سابقه کشورمان در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری درباره خط قرمز لزوم تحقیق و توسعه، اظهار داشت: این مساله از خطوطی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند و رییس جمهور و تیم مذاکره نیز بر همین نکته تصریح کرده اند.
 
وی بیان کرد: تحقیق و توسعه در مسیر تحولات جهان بسیار مهم است و ما نمی خواهیم از این سیر تحول و پیشرفت عقب بمانیم و به همین دلیل روی این مساله تاکید داریم و آن را در زمره خطوط قرمز به حساب می آوریم.
 
خرازی خاطرنشان کرد: مسیر هسته ای ایران باید همپای تحولات جهانی به پیش رود، البته ما به دنبال تکنولوژی نظامی نیستیم و این مساله در دکترین امنیت دفاعی ایران نیز جایی ندارد و فتوای رهبر معظم انقلاب نیز مهم ترین تضمین برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.
 
وی بیان کرد: بر اساس توافق چنانچه محقق شود، سایت فردو به عنوان یک مرکز تحقیقاتی فعال خواهد بود.
 
عملکرد آژانس کاملا جانبدارانه و سیاسی بوده است
خرازی درباره منوط نشدن اجرای تعهدات ایران به گزارش آژانس ، گفت: ما به آژانس اعتماد نداریم و این مساله نیز به خاطر این است که بی طرفی این نهاد را مشاهده نکرده ایم، آژانس کاملا جانبدارانه و سیاسی عمل کرده است.
 
وی یادآورشد: تیم مذاکره کننده باید به لحاظ تکنیکی، سیاسی و حقوقی مکانیزمی را طراحی کنند که ابزار جانبدارانه آژانس را خنثی کند و این مساله در مباحث دیپلماتیک مطرح است.
 
خرازی درباره تبلیغات رسانه ای غرب در قبال مذاکرات هسته ای و مقصر جلوه دادن ایران در صورت شکست احتمالی مذاکرات، تصریح کرد که رسانه های غربی همواره در پی چنین سیاستی بوده اند.
 
وی با تاکید بر این که مسائل هسته ای را نباید با مباحث و دسته بندی های سیاسی و جناحی خلط کرد، یادآورشد: مباحث هسته ای ریشه در امنیت وهویت ملی ایران دارد و رهبر معظم انقلاب به خوبی این خطوط را روشن و از تیم مذاکره جانانه دفاع کردند که در تاریخ دیپلماسی ایران کم نظیر بوده است.
 
وی با بیان این که اصحاب رسانه و سیاسیون در مواجهه با خارجی ها باید یکصدا باشند، تصریح کرد: امروز رسانه های غربی و استکباری سه خط را دنبال می کنند، یک این که ما ایران را مهار کردیم، دوم این که توانستیم تضمین های جدی از ایران بگیریم و سوم این که دندان تیز انقلابیون را کند کردیم.
 
خرازی خاطرنشان کرد: رسانه ها با کمال قدرت و قوت باید در راستای منویات رهبری گام بردارند و از سیاست هسته ای و تیم مذاکره دفاع کنند، دکتر روحانی مساله بسیار مهمی را در دولت مطرح کرده اند که اگر  طرف های مقابل بخواهند زیاده خواهی کنند مسیر را تغییر خواهیم داد.
 
دیپلمات با سابقه کشورمان درباره محدودیت در تولید مواد نیز خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم با مردم به نوع دیگری صحبت کنیم، در تمامی ابعاد یک سری محدودیت هایی وجود دارد و برای اعتماد سازی این محدودیت ها را پذیرفته ایم و اینها ذیل نرمش قهرمانانه تحلیل می شود.
 
خرازی خاطرنشان کرد: تاریخ قضاوت خواهد کرد که تیم مذاکره با چه قدرتی راجع به بند بند مذاکرات بحث و دفاع کرده اند، با مقاومت، ابتکار عمل و تمام توان مذاکره کرده اند، رییس جمهور، وزیر خارجه و دیگر اعضای تیم هسته ای با رعایت خطوط قرمز پیش رفته اند.
 
خرازی با بیان این که ما با رقبا و دشمنان جدی در منطقه و بین الملل طرف هستیم، تصریح کرد: رسانه های منطقه از اسرائیلی ها بدتر عمل می کنند، اعراب، اسرائیل ها و گروه های مخالف ما در اروپا و آمریکا که از انقلاب و ایران اسلامی دل خوشی ندارند تمام تلاش خود را می کنند که در مذاکرات ایران موفق نشود، منافقین، اعراب و صهیونیست ها در این مساله نقش دارند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات