۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۷۲۷۰۰
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

طلب خیر از خداوند لازمه استجابت دعا است

خبرگزاری رسا ‌ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بیان علت عدم استجابت دعا گفت: دعا باید خیر باشد؛ نباید از خدا بخواهیم چه چیزی به ما بدهد، باید بخواهیم خیر را به ما بدهد، یعنی طلب خیر از خداوند، لازمه استجابت دعا است.
حجت‌الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم ظهر امروز در جلسه تفسیر روزانه قرآن کریم که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، در پاسخ به سؤالی پیرامون برخی روایات که ثواب زیادی را برای برخی اعمال ذکر کرده اند، گفت: روایاتی داریم که اگر کسی دعایی را بخواند ثواب مشخصی مانند هزار شهید و... دارد؛ این روایات را نباید برای مردم گفت چرا که بعضی از آن ها دروغ است و آن احادیثی که راست است را نیز باید بررسی کرد که در چه زمانی و به چه کسی گفته شده است.

 

وی در بیان تمثیلی پیرامون لزوم بررسی نحوه بیان حدیث در زمان و مکان خاص، افزود: برای نمونه بنده پای تلویزیون نشسته ام و می بینم بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، به عراق سفر کرده و خبرنگاری لنگه کفشش را به سمت او پرتاب می کند؛ در این حال ممکن است بگویم «این پرتاب لنگه کفش او به کل عمر من می ارزد»؛ آن وقت کسی بگوید یکی از گویندگان مشهور ایران گفت «هر کس لنگه کفشی به سمت دشمن پرتاب کند، ثواب 50 سال تبلیغ دارد.»؛ این گونه نیست.

 

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: هر حدیث جای خاصی دارد مانند حدیث «ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین»؛ ضربت علی است، نه ضربت کس دیگری و نه ضربت علی در روز خیبر، بلکه در روز خندق.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه بر لزوم توجه به شرایط انجام اعمالی که در روایات ثواب فراوان برای آن ها ذکر شده، تأکید کرد و گفت: اگر همه چیز این احادیث هم درست باشد ممکن است در شرایطی عمل نشود؛ برای نمونه وقتی می گوییم «مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبهِ الحُسین حُرِّمَت جَسَدَهُ علی النار و وَجَبَت لَهُ الجَنَّه» باید شرط آن هم گفته شود.

 

وی در بیان مثال دیگری از شرایط تحقق پاداش فراوان در قبال انجام برخی اعمال خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در بیان حدیث معروف «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی»، پس از مدتی فرمودند «بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها»؛ پس اگر امام زمان نباشد توحید نیست چرا که شرط توحید، امام حی است و شرط از مشروط جدا نمی شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه بحث خود در تفسیر قرآن، به مسأله «دعا» اشاره و اظهار کرد: قرآن رابطه خدا با ماست و دعا رابطه ما با خدا.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پاسخ به این پرسش که «وقتی خدا خواسته انسان را می داند چرا از او بخواهیم؟»، گفت: خودِ این گفتن خواسته عبادت است همان طور که خانمت می داند دوستش داری اما در حدیث آمده دوستی ات را به او اظهار کنی؛ نیازی نیست دعا مستجاب شود، خود دعا ارزش است که یک بی نهایت کوچک با یک بی نهایت بزرگ سخن می گوید.

 

وی افزود: در جریان بدرقه ضریح امام حسین(ع) چند طلبه با سواد می گفتند «این ضریح طلا که هنوز کربلا نرفته و تبرک نشده است که آن را می بوسند؛ این چه دینی است که به مردم می دهید؟»؛ قرآن می فرماید «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُمْ مِنْ شَعَائِرِ الله» یعنی شتری که به سمت مکه حرکت کرده ولو هنوز مکه نرفته است، از شعائر الله است سپس می فرماید « ومن یعظّم شعائرالله فانّها من تقوی القلوب.»

 

این مفسر برجسته قرآن کریم در بیان علت عدم استجابت دعا یادآور شد: در قرآن هم «أستَجِب» داریم و هم «إستَجیبُوا»؛ چرا «أستَجِب» را حفظ می کنی اما «إستَجیبُوا» را حفظ نمی کنی؟ قرآن می فرماید اگر خدا و پیامبر(ص) تو را دعوت کردند، «إستَجیبُوا لِلّهِ وَ لِرَّسول»؛ از طرف دیگر دعا باید خیر باشد؛ نباید از خدا بخواهیم چه چیزی به ما بدهد، باید بخواهیم خیر را به ما بدهد./820/پ202/ح

ارسال نظرات