۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۷۲۷۴۱

انتقاد استاد انصاریان از برخی ضرب المثل‌های رایج

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که هیچ انسانی با گناه به کمال نمی‌رسد، انتقاد شدیدی نسبت به برخی ضرب المثل‌ها ایراد کرد و گفت: ضرب المثل «می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن» تعبیری شیطانی است؛ باید چنین گفت که «می نخور، منبر نسوزان، مردم آزاری نیز نکن».
شيخ حسين انصاريان حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در نوزدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: گاهی تعابیر بسیار زیبا و مثبت و گاهی نیز تعابیر سنگین و حملات سختی در قرآن کریم نسبت به قلب وارد شده است؛ البته دلیل این حملات بسته شدن باب رحمت و توبه بر روی گناهان قلب نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم عنوان کرد: خدای متعال در ابتدای سوره غافر در توصیف خود از واژه «غافر الذنب» استفاده می کند که به معنای بخشندگی گناهان است؛ او راه بخشش گناه را برای تمام بندگان باز گذاشته است.

 

وی ادامه داد: خدای رحمان در آیه‌ای از قرآن کریم واژه «قاثمٌ قلبه» را درباره برخی از بندگان خود بکار می‌برد که به معنای قلبی است که آلوده به گناه مستمر باشد؛ بنابراین از مجموع آیات برداشت می‌شود که بزرگترین گناهان، گناه قلب بوده و پروردگار متعال بخشنده تمامی این گناهان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کرد: خدای متعال نه بخیل بوده، نه عاجر و نه تمام شدنی است؛ بنابراین چنانچه کسی بارهای منفی قلب خود را متوقف کند، به یقین «غافر الذنب» و «قابل التوب» خدای متعال شامل آن فرد می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: کسی که به سخن پروردگار متعال گوش دهد و گناهان قلب را قطع کرده و نیز از اشتباهات خود توبه کند، دلیلی وجود ندارد که خدای متعال آن فرد را نبخشد زیرا خدای متعال نه بخیل بوده و نه عاجز است.

 

مفسر قرآن کریم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در کتاب کافی افزود: روزی ابلیس سایر شیاطین را گرد هم آورد تا با هم فکری آنان، عابدی را منحرف کنند؛ تنها راهی که نزد آنان معقول آمد، ‌منحرف کردن وی از راه دین داری بود. یکی از شیاطین نزد عابد آمد و با حالی بسیار شدید و دگرگون شده به عبادت خدای متعال پرداخت؛ تا جایی که آن عابد از چگونگی رسیدن به این مقام سوال کرد. شیطان در پاسخ، انجام یک گناه را سبب توبه و عبادات فراوان ایراد کرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به بیان ادامه داستان فوق در حدیث امام صادق(ع) پرداخت و تصریح کرد: زمانی که شیطان ارتکاب گناه را عامل عبادات بسیار معرفی کرد، عابد از نوع آن گناه و چگونگی ارتکابش سوال کرد؛ شیطان نیز فرصت را مغتنم شمرده و زنای با یک زن بدکاره را به او پیشنهاد داد.

 

وی ادامه داد: عابد به سوی آدرسی که شیطان داده بود، حرکت و از آن زن تقاضای عمل حرام کرد. اما آن زن بدکاره پس از شنیدن علت چنین درخواستی از سوی عابد، وی را متذکر ساخت و گفت از کجا می‌دانی که در حال گناه نمی‌میری؟ بازگرد که اگر آن فرد را دیگر ندیدی، شیطان بوده است.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم به ادامه داستان اشاره و عنوان کرد: تذکر زن بدکاره به عابد قطعا مدد رسانی خدای متعال است که حتی در بدترین شرایط نیز به واسطه یک اجنبی به فریاد بنده‌اش می‌رسد؛ عمر آن زن بدکاره بعدازظهر همان روز پایان یافت و خدای متعال از پیامبرش خواست تا به تشییع جنازه او برود زیرا بنده مؤمن مرا نجات داد و تمام گناهانش را بخشیدم.

 

وی با تأکید بر این‌که هیچ انسانی با گناه به کمال نمی‌رسد، انتقاد شدیدی نسبت به برخی ضرب المثل‌ها ایراد کرد و یادآور شد: ضرب المثل «می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن» تعبیری شیطانی است؛ باید چنین گفت که «می نخور، منبر نسوزان، مردم آزاری نیز نکن».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: بدترین کلاه گذاری به این است که شخصی نفس خود را فریب دهد؛ علم و تقوای ظاهری همگی حجاب بوده و نمی‌گذارد از مقدار آدمیت خود اطلاع یابیم؛ مؤمن با تقوا همواره باید از مرتبطین به دستگاه حق تعالی درباره احوالات خویش پرسش کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوی بهشت می‌دهد؛ کسی که به دنبال سرگرم شدن با عطر و بو است، به جای بوی دود و سیگار و هروئین به دنبال استشمام عطر بهشتی ائمه معصومان(ع) باشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان به الطاف بیش از حد خدای متعال به بندگانش اشاره کرد و گفت: گاهی انسان باید از دست محبت‌ها و آمرزش‌های خدای متعال و توفیقاتی که عطا می‌کند، ناله کند./997/پ201/ب4

ارسال نظرات