۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۷۲۸۱۶
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:

دل امانت الهی است و باید از آلودگی گناه حفظ شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قموی مهم‌ترین امانت خداوند به انسان را قلب سلیم عنوان کرد و گفت: مؤمن امانت‌دار بوده و از امانت خداوند به‌ خوبی نگهداری کرده تا آن را به دست صاحبش بسپارد و چون مهم‌ترین امانت خداوند به مؤمن قلب سلیم است مؤمن همواره مراقب قلبش است که خدای‌ نکرده به گناه آلوده نشود.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این‌که قرآن کریم در سوره مؤمنون هفت ویژگی شاخص برای مؤمنان و اولیای الهی برشمرده که حضرت المؤمنین(ع) دارای تمام این ویژگی‌ها بوده است، گفت: حضرت علی(ع) جلوه شاخص عدالت، خشوع و حمایت از محرومان هستند.

 

وی افزود: اولین ویژگی که در سوره مؤمنون برای اولیای الهی ذکر شده خشوع در برابر پروردگار است که امام صادق(ع) می‌فرمایند با خشوع نماز بخوان و این حالتی است که انسان در آن از غفلت مبرا بوده و ذات حضرت حق را درک می‌کند و نماز حضرت امیرالمؤمنین(ع) این‌گونه بود و ایشان هنگام نمازخواندن و خشوع در برابر پروردگار در حالتی قرار می‌گرفتند که مانند یک چوب خشک می‌شدند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هیچ‌کس بهتر از حضرت امیرالمؤمنین(ع) نمی‌تواند ذات خداوند را درک کند و حضرت امیرالمؤمنین(ع) همواره می‌فرمودند که من خدایی را نبینم نمی‌پرستم البته خدا را می‌توان با چشم دل دید و با چشم سر خدا قابل‌ مشاهده نیست و من به هر چیز نگاه می‌کنم خدا را با آن، قبل از آن و بعد از آن می‌بینم.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم ادامه داد: روزی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند که چگونه به این مقام رسیدید که حضرت فرمودند «من بر در خانه دل خود نشستم و اجازه ندادم که غیر خدا در آن وارد شود».

 

وی با اشاره به این‌که مؤمن همواره از لغو پرهیز کرده و وجود مؤمن تبلور پرهیز از لغو است، افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمودند هر سخنی که خالی از نام و ذکر خداوند باشد لغو است و ایشان در سراسر زندگی پر برکت خود و در نهج‌البلاغه هرگز سخنی را بیان نکردند که از یاد و نام خدا خالی باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مؤمن اهل رسیدگی به محرومان است، اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) جلوه شاخص حمایت از محرومان هستند و ایشان زمانی که به شهادت رسیدند محرومان و یتیمان کوفه برای دومین بار یتیم شدند.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم گفت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) همواره در زندگی خود پاک‌دامنی ورزیده و هرگز به زنان جوان و نامحرم سلام نمی‌کردند و می‌فرمودند می‌ترسم با زن جوان و نامحرم هنگام سلام کردن به‌ جای این‌که از اجر سلام کردن برخوردار شوم سلام زن نامحرم موجب لغزش در قلب من شود.

 

وی مهم‌ترین امانت خداوند به انسان را قلب سلیم عنوان کرد، یادآور شد: مؤمن امانت‌دار بوده و از امانت خداوند به‌ خوبی نگهداری کرده تا آن را به دست صاحبش بسپارد و چون مهم‌ترین امانت خداوند به مؤمن قلب سلیم است مؤمن همواره مراقب قلبش است که خدای‌ نکرده به گناه آلوده نشود و حضرت امیرالمؤمنین(ع) این‌گونه بودند و هرگز قلب خود را به گناه و فساد آلوده نمی‌کردند و بهترین امانت‌دار برای امانت الهی در همه ابعاد بودند./921/پ202/ف

ارسال نظرات