عواقب دروغ و مجالست با افراد دروغ گو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان، شبهای قدر را فرصتی مهم و مغتنم برای توبه گناهکاران دانست و گفت: در این شبها فرصتی بسیار مهم برای توبه کردن و برآورده شدن حاجات در اختیار ما قرار گرفته که لازم است از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
آیت الله ناصری در ادامه به بیان عواقب دروغ طبق کلام معصومین (ع) پرداخت و تصریح کرد: امام صادق (ع) صداقت و پرهیز از دروغ گویی را مایه ضرر مردم در دنیا و آخرت ذکر کردهاند، در قرآن کریم نیز عواقب بسیار شومی برای دروغگویی و کذاب بودن ذکر شده است و عذابی سخت را به دروغگویان و اشخاص کذاب وعده داده است.
وی با بیان اینکه دروغ ریشه و منشأ گرفتاریهای انسان است اظهار کرد: هر روز صبح زبان بر همه اعضا و جوارح بدن مشرف میشود و آنها از زبان میخواهند تا با آزاد نگذاشتن خود موجبات دردسر و شر برای همه بدن و اعضا و جوارح را فراهم نکند، در حقیقت همه گرفتاری ها و مصیبتها ریشه در دروغ دارند، امام حسن عسگری (ع) دروغ را کلید همه بدی ها و گناهان ذکر کرده اند و همه اینها بیانگر اهمیت پرهیز از دروغ است.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به تسلط و چیرگی نفس انسان بر زبان بیان کرد: امام علی (ع) ما را از مجالست، رفاقت و مسافرت با اشخاص کذاب و دروغ گو نهی کردهاند چرا که همراهی با چنین افرادی چیزی جز گناه و فساد و بدبختی برای ما به همراه نخواهد داشت و لازم است در این زمینه دقت بسیار داشته باشیم.
آیت الله ناصری در ادامه با اشاره به آغاز تبلیغ علنی اسلام توسط پیامبر در میان اعضای خانواده و اقوام گفت: ایشان به اقوام و خویشان خود فرمودند: من خیری برای شما آوردهام که تاکنون در میان عرب هیچکس چنین خیری که برای دنیا و آخرت مفید باشد را به نزدیکان خود و قوم خود ارائه نکرده است.
وی ضمن تأکید بر ناگسستنی بودن اسلام، تشیع و ولایت تصریح کرد: این سه همان خیری هستند که پیامبر برای همه آوردند و هرکس که از این خیر بزرگ تبیعت کند در دنیا و آخرت رستگار و سعادتمند خواهد شد، پیامبر خیری بزرگ را به بشریت ارائه کردند که میتواند دنیا و آخرت انسان را آباد کند.
آیت الله ناصری در پایان با اشاره به روایتی گفت: امام حسین (ع) میفرمایند: کسی که عمل خود را برای رضای خدا و اهل بیت (ع) انجام دهد در حالی که مردم مخالف این عمل او هستند و در حقیقت رضای خدا را بر رضای مخلوقات ترجیح دهد در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد شد و خیر دنیا و آخرت را میبیند./1304/پ202/ج