۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۷۲۹۱۳
آیت الله سیدان:

تمسک به کلام وحی، زمینه نجات از انحرافات را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان با بیان این که قرآن مایه شفا و دوا است و انسان را معالجه می کند، گفت: بخش عمده ای از قرآن درباره مسائل معنوی بوده و ضلالت را تبدیل به هدایت می کند. همچنین این کتاب مایه عصمت بوده و نگه دارنده انسان از بلایا و خطایا است و کسی که به قرآن تمسک کند، او را از انحرافات نجات می دهد.
تمسک به کلام وحی، زمینه نجات از انحرافات را فراهم می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم که در منزل وی برگزار شد، با بیان این که قرآن و بیانات ائمه اطهار(ع) با یکدیگر تلازم دارند، اظهار کرد: در تفسیر قرآن حتما باید از بیانات پیامبر و ائمه اطهار(ع) استفاده شود و این به معنای تلازم میان قرآن و بیانات آنان بوده و به منزله اعتنای شدید به استفاده از بیانات پیامبر اکرم(ص) است.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به مطالب پیش ساخته تصریح کرد: اگر چنانچه کسی تسلط بر ادبیات عرب و از نظر عربی چندان تسلط و تبحر نداشته باشد، نمی تواند به قرآن استناد کند و باید از مطالب پیش ساخته و برخورد با قرآن دوری کند. در حقیقت این که قرآن خودش خودش را تفسیر می کند و نیازی به عترت نیست، نیز امری اشتباه است.


وی ادامه داد: در جهت تأکید و توجه خاص به کتاب و عترت روایات زیادی با بیانات خاص از جهت کیفی آمده اند که حتما نیاز به برداشت و تحلیل دارند تا بتوانیم از آن ها عبرت و پند بگیریم. همچنین در جلد 27 و صف
حه 33 از کتاب شریف مسائل الشیعه، از جانب وجود مقدس حضرت امام حسن عسگری(ع) نقل شده است که ایشان از وجود پیامبر(ص) آورده اند که پیامبر در حدیثی فضایل قرآنی و فضایل گوش دادن به قرآن را بیان کرده اند و چه قدر خوب است که انسان قرآن را بخواند و به آن استماع کند.


آیت الله سیدان با اشاره به این که پاداش های قرآنی مخصوص مستمعانی است که ریاکاری نکنند، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی(ص) فرمودند که این مجموعه از ثواب هایی که تاکنون نقل کرده اند همه برای قرآن و برای کسی که به آن استماع می کنند، بوده و در حقیقت این سماع درباره هر خواننده و هر شنونده قرآن نیست.


باید مراقب تحریف های قرآنی از جانب تکذیب کنندگان دین باشیم


این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: به همین جهت باید مراقب بود که برخی ها از جانب تحریف در قرآن سلیقه شخصی خود را دخالت ندهند و باید که آیات قرآن با این مضامین تطبیق داده شود. همچنین این دسته از پاداش های قرآنی برای کسانی است که قرآن را وسیله بی خودی قرار ندهد و مخصوص مسمتعانی است که ریاکاری نکنند.


وی با بیان این که قرآن مایه شفا و دوا است و انسان را معالجه می کند، گفت: قرآن بیشتر درباره مسائل معنوی بوده و ضلالت را تبدیل به هدایت می کند و در برخی موارد درباره شرایط جسمی و روحی نیز سخن می گوید و این ویژگی از صفات بارز این کتاب مقدس به شمار می آید. همچنین  این کتاب مایه عصمت بوده و حفظ کننده و نگه دارنده انسان از بلایا و خطایا است و کسی که به قرآن تمسک کند، او را از انحرافات نجات می دهد.


آیت الله سیدان با بیان این که پاداش های قرآنی انحصار به کسانی دارد که به قرآن تمسک کنند، یادآور شد: حضرت عسگری(ع) فرمودند، پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل کرده اند که این پاداش ها برای کسانی است که به قرآن تمسک می کنند. در حقیقت آن کسی که به قرآن تمسک می کند و به این شرف عظیم می رسد، سبب می شود تا از بدختی ها نجات یابد و به پاداش های اخروی دست یابد.

 


با جستجوی ریشه سخنان فلاسفه، از هرگونه تحریف قرآنی فاصله بگیریم


این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: دیگر این که قرآن و تعبیرات آن از جانب خاندان پیامبر(ص) بوده و کسانی که اساس افکارشان از جانب بشریت و درباره تفکرات خود انسان ها است، نباید به سراغ آن ها رفت زیرا که این عبارات با شریعت مخالف هستند.


وی با بیان این که انسان با جستجوی ریشه سخنان فلاسفه باید تلاش کند تا تمسکش از دست نرود، اظهار کرد: حضرت عسگری(ع) در روایتی دیگر می فرمایند: «از کسی قرآن و پاداش های قرآنی را بگیرید که متمسک به ما خاندان رسالت باشد» و تمسک نیز به معنای دریافت مطالب از جانب آن بزرگواران است. در حقیقت انسان باید ریشه سخنان فلاسفه و امثال آن ها را جستجو کند تا تمسک خود را از دست ندهد.

 

در تفسیر قرآن کریم نباید به سراغ  غیر خاندان رسالت رفت/ ائمه اطهار کلامی حقیقی و بیانی روشنگر دارند


آیت الله سیدان ادامه داد: بر طبق سخنان فوق باید از مسیری که گفته شده است، حرکت کرد و اگر هرگونه خطایی در این زمینه رخ داد، باید از مسیر خطا و لغزش ها فاصله گرفت. در تفسیر قرآن باید از غیر خاندان رسالت تبری جست. همچنین کسانی که گفته های آن ها مطابق با ائمه اطهار(ع) نیست، به گرفتاری دچار می شوند زیرا که ائمه اطهار(ع)، کلامی حقیقی  و بیانی روشنگر دارند و باید عظمت حق را توسط آنان درک کرد.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که در ارتباط با قرآن لازم است تا اطاعت، تکریم و تعظیم کنیم، گفت:  لازم است قرآن را به عنوان پیشوا قرار می دهیم، تمام این مقام های قرآنی از قبیل تکریم و تعظیم که در ارتباط با ائمه اطهار(ع) و اهل بیت(ع) آمده اند، نیازمند بررسی و پژوهش هستند. همچنین به منظور فهمیدن قرآن و حقایق درباره عترت باید از هر گونه عصیان و خطایی تبری جست./864/پ201/ب5

 

ارسال نظرات