۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۷۲۹۳۳
حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان:

اسلام مخالفتی با انجام کارهای خیر در حوزه‌های مختلف ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این موضوع که در اسلام انجام کار‌های خیر اهمیت دارد، گفت: انجام کار‌های خیر در حوزه‌های مختلف در اسلام هیچ منعی ندارد، این از ویژگی‌های اسلام است که در این موارد هیچ مانعی را پیش پای مسلمان نمی‌گذارد.
حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه، عصر یک‌شنبه 14 تیر‌ماه در مسجد امیر(ع)، گفت: بر اساس روایتی، رسول خدا گفته‌اند؛ بخشی از اشعار حکمت هستند، به این معنا که شاعر با تکیه بر عقل و خرد خود و یا استفاده از معارف الهی شعر را سروده است، شعر‌هایی که بیان‌گر ارزش‌های وجودی انسان است و یا به عرفان واقعی و حکمت می‌پردازند.


وی با اشاره به اشعار فارسی و عربی در مدح امام علی(ع)، افزود: خود پیامبر(ص) نیز از اشعار حکیمانه استقبال می‌کردند و برای ایشان فرقی نداشته که شاعر آن شعر چه تفکری داشته‌اند، گاهی از برخی از افراد می‌خواستند تا اشعار یکی از شاعران روزگار بت پرستی را بخواند.

 

استاد برجسته اخلاق با اشاره به جعل اعراب در زمان پیش از پیامبر(ص)، خاطر‌نشان کرد: در آن زمان مجسمه‌هایی که پرستش می‌کردند هر‌ کدام نماینده یک تفکر بودند، اما در لابلای همان بت پرستی، گرایش به خداوند داشتند و برای خدا شعر می‌گفتند.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این نکته که گاهی یک مسأله الهی از سوی یک مشرک بیان می‌شود، تصریح کرد: اخلاق دین است که دانش را از زبان مردمان بگیریم، یعنی تمام تفکر‌ها و دین‌ها، گاهی یک فرد مشرک نیز می‌تواند یک مسأله خوب را بیان کند، حتی برای کسب دانش طبق روایات باید تا چین رفت.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین امتیازات اسلام این است که کسب علم را مهم می‌داند و برای آن محدودیت قایل نمی‌شود، ضمن این‌که در اسلام دهنده پیام مهم نیست و اصل پیام اهمیت دارد.

 

وی ادامه داد: روزی فردی به حضرت حافظ انتقاد کرد که یکی از مصرع‌های ابتدایی دیوان تو از سروده‌های یزید است و نباید آن‌ را استفاده می‌کردی، جناب حافظ در پاسخی بسیار کوبنده به آن فرد گفت که؛ من دیدم یک گوهر زیبا از یک سگ افتاده است، من نیز آن را در دیوان خود استفاده کردم.

 

استاد برجسته اخلاق با بیان این موضوع که در اسلام انجام کار‌های خیر اهمیت دارد، ادامه داد: انجام کار‌های خیر در حوزه‌های مختلف در اسلام هیچ منعی ندارد، این از ویژگی‌های اسلام است که در این موارد هیچ مانعی را پیش پای مسلمان نمی‌گذارد.



استاد حوزه علمیه با انتقاد شدید از زندگی آپارتمان نشینی، تأکید کرد: پیامبر(ص) نیز این نوع زندگی را نمی‌پسندید، ایشان با ساختمان‌های بلند به دلیل گرفتن نور و هوای اطراف مخالف بودند، ضمن این‌که آپارتمان نشینی امروز هم اثبات شده که آپارتمان نشینی مشکل‌ساز است، ضمن این‌که بر اساس این نوع زندگی فساد می‌تواند ایجاد شود.

 

وی با اشاره به اهمیت خانواده، گفت: نباید مردان از خانه و کاشانه خود دور باشند، زیرا بسیار مهم است که مردان نزدیک خانواده خود باشند، زیرا دوری‌های طولانی مدت از خانواده بسیار آسیب رسان است.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان در پایان، خاطر‌نشان کرد: از ویژگی‌های بارز پیامبر(ص) این بود که پیامبر در آفتاب هم که راه می‌رفتند سایه نداشتند، اما در اشعار بسیار زیبا این‌گونه نقل شده است که دلیل این سایه نداشتن این است که مولای خوبی‌ها همچون آفتابی در کنار پیامبر(ص)، سایه ایشان را محو می‌کردند./856/پ202/ح

ارسال نظرات