۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۷۲۹۳۹
امام جمعه موقت مشهد:

توبه حقیقی، ترک گناه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد گفت: توبه به مفهوم خداحافظی با گناه و معصیت، فاصله، دوری و ترک گناه است به این معنی که وقتی با گناه مواجه شدیم مقابله کنیم و مرتکب معصیت نشویم.
امام جمعه موقت مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اظهار کرد: ما برای جهنمی شدن خلق نشده ایم بهشت برای انسان و انسان برای بهشت آفریده شده است و اگر هم انسان به جهنم رود، جهنمی است که خودش برای خود ساخته است.

 

وی تصریح کرد: خداوند دستوری خارج از توان انسان ندارد بنابراین انسان این قدرت را دارد که تصمیم قطعی بر ترک گناه بگیرد.

 

حجت الاسلام فرزانه ابراز کرد: خداوند بندگان را به توبه دعوت کرده و خودش را رحیم که بسیار توّاب، غفور یعنی بسیار بخشنده، رئوف یعنی بسیار مهربان، ودود یعنی دوستدار و محب معرفی کرده است؛ در واقع خدواند راه برگشت انسان را باز گذاشته تا با گناه انس نگیرد و زندگی نکند.

 
وی ادامه داد: رکن بعدی پشت کردن به گناه، ترک و رها کردن گناهان است، آدم از اعضا و جوارحش؛ گوش، چشم، زبان، دل و دست ها مراقبت کند و آن ها را در معرض گناه قرار ندهد.

 

امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: استغفار فراموشی گناه را در انسان از بین می برد و انسان را برای توبه آماده می کند هم چنین کسی که استغفار کند در حالی که هنوز موفق به توبه نشده باشد، خداوند عذابش را به تأخیر می اندازد.

 

حجت الاسلام فرزانه افزود: استغفار زبانی دومین مرحله است با ذکر «استغفرالله ربّی ...» یعنی خطر گناه را آنقدر جدی ببیند که استغفار کند و به ذکر استغفار بپردازد.

 

وی با بیان این که طبق فرمایشات امیرمؤمنان(ع) توبه چهار رکن و مرحله اصلی دارد، عنوان کرد: پشیمانی قلبی و درونی به این معنا که انسان از گناه احساس خطر کند و سنگینی آن را بر دوشش احساس کند.

 

ارکان توبه

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: توبه در شب های قدر به مراتب آسان تر از روز عرفه است زیرا انسان نمی داند تا آن زمان فرصت زندگی داشته باشد، نمی داند توفیق عرفه و منی پیدا می کند، همچنین در شب های قدر آنقدر فرشته و ملائکه نازل می شود که زمین تنگ و دیگر جای ندارد، گنهکاری وجود ندارد که در آن شب فرشتگان اعمالش را ننویسند.

 

امام جمعه موقت مشهد ابراز کرد: بهترین زمان توبه شب های قدر است و بنابر روایت رسول اکرم(ص) در صورتی که کسی موفق به توبه در این زمان نشود تنها فرصت دیگر در عرفه و منا است.


حجت الاسلام والمسلمین فرزانه عنوان کرد: اجرو پاداش ترک گناه، زشتی عمل گناه و ترس از خشم و تازیانه خداوند از دلایل توبه است البته نتیجه و پاداش ترک گناه امروز در آخرت نصیب انسان می شود.

 

وی با بیان مفهوم توبه تصریح کرد: توبه به مفهوم خداحافظی با گناه و معصیت، فاصله، دوری و  ترک گناه است به این معنی که وقتی با گناه مواجه شد مقابله کند و مرتکب معصیت نشود.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصمیم واقعی برای برگشت از مسیر گناه و مرتکب نشدن گناهان دیگر را آخرین رکن توبه واقعی یا همان توبه نصوح عنوان کرد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات