۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۲۷۲۹۸۵
استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد:

یاد مرگ انسان را به دنیا بی رغبت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که زیاد یاد مرگ بودن، سبب پاک شدن از گناه و بی رغبتی به دنیا می شود، گفت: سختی جان کندن برای کسی است که وابسته به دنیا باشد.
یاد مرگ انسان را به دنیا بی رغبت می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرکزاری رسا در مشهد، خانم خسروی، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی با موضوع «شهادت و مرگ در کلام علوی» به جایگاه شب قدر اشاره کرد و گفت: خداوند متعال شب قدر را قرار داد تا انسان ارزش و قدر خود را بداند.

 

وی ابراز کرد: ثواب اصلاح ذات البین، از نماز و روزه مستحبی بالاتر است؛ چرا که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اصلاح ذات البین از عموم نماز و روزه بهتر است.» 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که قرآن دستورالعمل زندگی است، گفت: حضرت علی(ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می فرماید: «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ، خدا را خدا را در باره قرآن، نیاید که دیگران در عمل به آن از شما پیشى جویند.»

 

خسروی با اشاره به این که شادی و غم دنیا جاویدان نیستند، افزود: اگر انسان ها امور خود را به خدا واگذار کنند در مصیبت و خوشی، راضی هستند.

 

زیبنده ترین مرگ، شهادت در راه خداوند است
این کارشناس مذهبی با اشاره به این که بهترین مرگ، شهادت در راه خداوند متعال است، تصریح کرد: حضرت علی(ع) اسوه استقامت، صبر و تقوا بودند. ایشان می فرمایند: «انّ أکرم الموت القتل، به درستى که گرامى‏ترین مرگ کشته شدن در راه خدا است».

 

وی با خاطرنشان کردن این نکته که اگر انسان امورش را به خداوند متعال واگذار کند، راحت جان می دهد، ابراز کرد: اگر انسان به گونه ای زندگی کند که لحظه لحظه در حال عبادت خداوند باشد، آن زمان مرگ برای او لذت بخش می شود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که زیاد یاد مرگ بودن، سبب پاک شدن از گناه و بی رغبتی به دنیا می شود، گفت: سختی جان کندن برای کسی است که وابسته به دنیا باشد.

 

خسروی به دیدگاه های انسان درباره مرگ اشاره کرد و افزود: بر اساس آیه «کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ» تمام انسان ها طعم مرگ را می چشند و در این میان عده ای از مرگ غافلند و عده ای نیز اهل توبه هستند و لحظه لحظه به فکر مرگ هستند.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: برای سفر آخرت خود توشه مهیا کنید، حضرت علی(ع) می فرمایند: «اِعْمَلْ لِدُنْیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً، برای دنیای خـودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی می‌کنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل کن که گویا همین فردا می‌میری.»/1309/پ202/ب4

ارسال نظرات