۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۹۹۳
آیت الله سبحانی:

مقدرات انسان بستگی به اعمال او دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی به آیه «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» اشاره کرد و افزود: قرآن به آزادی انسان در گزینش افعال اشاره می کند و به استعداد انسان در این شب بستگی دارد.
 درس آيت الله سبحاني آيت الله جعفر سبحاني در پشت صحنه ضبط برنامه هاي تلويزيوني مراجع در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به برنامه ریزی جهان آفرینش برای طول یکسال و مقدرات شب قدر اظهار داشت: برنامه ریزی تکمیلی آفرینش در شب قدر انجام می گیرد و این برنامه ریزی خارج از اختیار انسان نیست و درباره غیر انسان خارج از اختیار است اما درباره سرنوشت انسان این برنامه ریزی تابع اختیار و انتخاب ما می باشد.

 

وی به آیه «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» اشاره کرد و افزود: قرآن به آزادی انسان در گزینش افعال اشاره می کند و به استعداد انسان در این شب بستگی دارد؛ اگر استعداد انسان به سوی خیر رود برای انسان خیر مقدر می شود و اگر استعداد شر برای او رقم بخورد، شر برای او مقدر می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به معنای جبر خاطرنشان کرد: نباید خیال کنیم که تقدیر خارج از اختیار و اراده ما باشد و نعوذ بالله به آن جبر تلقی می شود و معنای آن می شود که انبیاء و اولیای الهی بی جهت آمده اند.

 

وی به شعر«کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت، یا رب از مادر گیتی به چه طالع زادم » اشاره کرد و گفت: این شعر برای هر انسان عالم و عاقلی که باشد با آیات قرآن مطابقت ندارد و ما بختی به نام کوکب نداریم که بخت ما را نوشته که زیر آن حرکت کنیم؛ این شعر پایه برهانی ندارد و باید در مقابله این شعر گفت« چو تو خود کنی اختر خویش را بد، مدار از فلک چشم نیک اختری را» که نیکی اختر و بدی اختر بنا به خواسته انسان است.

 

حضرت آیت الله سبحانی، به دعای شب قدر که بار خدایا ما جزو سعدا باشیم نه جزو اشقیا اشاره و تأکید کرد: همانطور که در دعای قرآن به سر می خوانیم که ما را جزو اشقیا ننویس بلکه جزو سعدا بنویس و باید دعای ما در شب قدر این باشد.

 

وی به حدیث امام علی(ع) در لحظات آخر عمر خویش و داستان اصبغ بن نباته اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت علی(ع) در لحظات آخر عمر خویش به اصبغ بن نباته فرمودند همچنان که تو هم اکنون به عیادت من آمده ‏اى من به عیادت رسول ‏خدا(ص) رفته بودم، رسول خدا (ص) به من فرمودند؛ به مسجد برو و یک درجه پایین تر از آنچه که می نشینم بنشین و این حدیث را بخوان: «ألا من عقّ والدیه فلعنة اللَّه علیه، ألا من أبق من موالیه فلعنة اللَّه علیه، ألا من ظلم أجیراً اجرته فلعنة اللَّه علیه» آگاه باشید! هر که بر والدین خود جفا کند، لعنت خدا بر او باد. آگاه باشید! هر بنده ‏اى که از مولایش بگریزد، لعنت خدا بر او باد.آگاه باشید! هر که در مزد و اُجرتِ کارگرى ستم کند، لعنت خدا بر او باد.


 معنای این حدیث را پیامبر(ص) فرمودند؛ من و تو پدران این اُمّت هستیم، هر کس که حق پیامبر(ص) و علی را رعایت نکند لعنت خدا بر او باد، ما موالی مردم هستیم و هر که از ما بگریزد؛ لعنت خدا بر او، من و تو کارگران این امت بودیم و خدا لعنت کند هر کسی که حق ما را ضایع کند./978/پ202/ج

ارسال نظرات