۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۹
کد خبر: ۲۷۲۹۹۷
استاد حوزه علمیه:

ولایت، محور جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که حضرت علی خود را در امر خلافت به مثابه محور سنگ آسیاب می داند، گفت: ولایت، محور جامعه اسلامی است.
ولایت، محور جامعه اسلامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی، گفت: آیه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» از جمله آیات نورانی قرآن کریم است که دلیل فضیلت و برتری اهل بیت(ع) شمرده شده است. مفسران و دانشمندان نامدار مذهب اهل بیت(ع) نیز در طول تاریخ درباره این آیه، بحثهای زیادی نموده و در مورد برتری اهل بیت(ع) به آن استدلال کرده اند.

 

وی با اشاره به آیه مباهله، ادامه داد: نمایندگان نجران از پیامبر وقت خواستند و قرار شد فردای آن روز به مباهله بروند. پیامبر و نمایندگان نجران، توافق کردند که مراسم مباهله در نقطه‌ای خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا انجام بگیرد.

 

این استاد سطح عالی حوزه ابراز داشت: پس هر که در این باره پس از دانشی که تو را حاصل آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت‌خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: آیه مباهله اهل بیت پیامبر علیهم السلام را از صادقین می داند، چرا که در مقابل دروغ گویان در روز مباهله کسی جزء اهل بیت پیامبر اسلام(ص) نبود.

 

حجت الاسلام دکتر علی محمدی در ادامه افزود: آیه تطهیر نیز دلالت بر پاکی و طهارت اهل بیت(ع) نبوت از ناپاکی دارد، از این رو مصداق بارز آیه کونوا مع الصادقین اهل بیت نبوت می باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطبه شقشقیه حضرت امیر، گفت: جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیاب به آسیاب است، «اَنَّ مَحَلّى مِنْها مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحى»، سپس دلیل روشنى براى این معنى ذکر مى کند که به هیچ وجه قابل انکار نیست.

 

حجت الاسلام علی محمدی دلیل بر محوریت حضرت بر امر خلافت را چنین بیان داشت: حضرت در ادامه مى فرماید؛ سیلهاى خروشان و چشمه هاى علم و فضیلت از دامنه کوهسار وجودم پیوسته جارى است و مرغ دورپرواز اندیشه به قله وجود من نمى رسد «ینحدر عنى السیل، و لا یرقى الى الطیر».

 

وی اذعان داشت: هیچ کس را یاراى دستیابى به افکار بلند امام (ع) و اوج معرفت و کنه شخصیت آن حضرت نیست و به اسرار وجود او جز پیامبر اکرم (ص) که استاد بزرگ آن حضرت بود و امامان معصوم، پى نمى برد، هر کس از یاران و اصحاب و پیروانش به اندازه پیمانه وجود خویش از این اقیانوس بزرگ بهره مى گیرد بى آن که کرانه ها و ژرفاى آن بر کسى روشن باشد./854/پ203/ب4

ارسال نظرات