مقصود نهایی عبد، خدا است
به گزارش خبرگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی و امام جمعه اهر، امروز در برنامه «اوباشدانلیق» شبکه سهند، گفت: اخلاص شرط صحّت عبادت و ریا در آن حرام و موجب بطلان عمل است، در ادامه دعا امام سجاد(ع) مسئلت دارد که اعمال اور را از خودنمایی و ریا دور نگاه دارد.
وی افزود: ریا توأمان با شرک است، یکى از مهم ترین آفات توحید، ریا و شرک است، ریاکارى یک نوع نفاق است، زیرا عمل فرد از عقیده و انگیزه اش جدا است. چنین فردى هرگز کار خوب را براى رضاى خدا و یا علاقه به عمل پسندیده و یا به قصد خدمت به خلق انجام نمى دهد، بلکه صرفا براى مردم فریبى و جلب توجه و ستایش آنان است.
حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: امام سجاد(ع) در ادامه از خداوند مسئلت دارد که عبادت و عمل او را از سمعه و شهرت خواهی دور کند، «وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعینَ».
وی تصریح کرد: سمعه عبارت است از اینکه انسان عملى نیک همچون اطعام به دیگران و خواندن نماز اول وقت به جماعت در مسجد را نه براى خدا، که براى شنیدن مردم و مشهور و عزیز شدن نزد آنان، انجام دهد.
امام جمعه اهر ابراز داشت: تفاوت سمعه با ریا آن است که ریا انجام دادن عمل به انگیزه دیدن مردم مىباشد ولی سمعه جهت شنیدن است.
وی تأکید کرد: حضرت در ادامه دعا از خداوند می خواهدکه او را از نتیجه آن سمعه و ریا که شرک است حفظ کند و او را مشرک به شرک خفی در درگاه خود قرار ندهد و اعمال او را خالص قرار دهد، «لا نَشْرَکُ فیهِ اَحَداً دُونَکَ».
عضو شورای استانی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حضرت مقصود نهایی عبد را خدا می داند، نه غیر او بنابراین از خداوند می خواهد که مقصد و مقصودى غیر تو نداشته باشد، «وَلانَبْتَغى فیهِ مُراداً سِواکَ»./854/پ203/ب4