۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۷۳۰۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

همه فضایل اخلاقی و معنوی در حضرت علی وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه فتوت، مروت، شجاعت و بسیاری از فضایل دیگر را مختص خاندان بنی هاشم برشمرد و گفت: همه این فضیلت ها در مرتبه عالی در وجود مبارک حضرت علی(ع) وجود دارد.
استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام سیدمحمدعلی معصومی استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز چهارشنبه 17 تیرماه در جمع عزاداران روزه دار در مسجد مهدی موعود بندر عباس ضمن تسلیت شهادت امیرمؤمنان علی بین ابیطالب(ع) گفت: حضرت علی (ع) نخستین فرزند خانواده هاشمی است که پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم اند، خاندان هاشمی از لحاظ فضائل اخلاقی و صفات عالیه انسانی در قبیله قریش و این طایفه در طوایف عرب، زبانزد خاص و عام بوده است.


وی، فتوت، مروت، شجاعت و بسیاری از فضایل دیگر را مختص خاندان بنی هاشم برشمرد و افزود: همه این فضیلت ها در مرتبه عالی در وجود مبارک حضرت علی (ع) موجود بوده است.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شخصیت حضرت على(ع) با شخصیت نبى اکرم(ص) در جوانب گوناگون علمى و عملى شباهت فراوان دارد تصریح کرد: نهج‏البلاغه و مجموعه‏ سخنان امام علی(ع) به آیات و مضامین قرآن نزدیک است به گونه‏اى که از جهت محتوا، نهج‏البلاغه برادر قرآن نامیده شده است.


وی، حضرت على(ع) را انسان کامل و قهرمان همه ارزش‏هاى انسانى معرفی کرد و ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) مردى است که شب‏ها با روح کلى عالم به سر مى‏بُرد و روزها به تربیت ارواح آدمیان مى‏پرداخت.


حجت الاسلام معصومی تأکید کرد: ما که ادعای محبت امیرمومنان را داریم باید تحمل عدالت و سخت گیری علی گونه به خاطر خدا داشته باشیم و نفسمان را به خودخواهی و قبول ظلمی که به نفع خودمان باشد هرچند حقوقی از مردم یا بیت المال را ضایع کند عادت ندهیم، باید منصف باشیم و اگر چنین نیستیم تا دیر نشده خود را اصلاح و تربیت کنیم.


وی با بیان این که کرم و بخشش با جان و دل على(ع) به هم آمیخته است تصریح کرد: حضرت علی(ع) کسی بود که دختر خود را از اینکه گردنبندى را از بیت المال به امانت گرفته که در عیدى از اعیاد به آن آرایش کند توبیخ کرد و با اینکه برادر خود عقیل را که مختصرى از مال عمومى مردم را بیجا خواسته بود از خود رنجاند.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان حدیثی در خصوص فضایل اخلاقی امام علی(ع) ابراز داشت: در حدیثی داریم اگر تمام باغ ها قلم و دریاها مرکب و جنیان حسابگر و انسان ها نویسنده شوند توان برشماری برتری های علی بن ابی طالب(ع) را نخواهند داشت.

 

وی با اشاره به این که شیوایى و ژرف بودن پیام على(ع) و نبى(ص) به اوج کمال رسیده است؛ اظهارداشت: سراسر وجود على(ع) تاریخ و سیرت على، خُلق و خوى على، رنگ و بوى على(ع) سخن و گفت‏وگوى على براى تمام انسان‏ها درس، سرمشق، تعلیم و رهبرى است.

 

حجت الاسلام معصومی، بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت را تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب خودشان نقل شده است، ذکر و توصیه کرد: انسان باید حقیقت جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.


وی در ادامه تصریح کرد: در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علی (ع) را اثبات می کنند.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به متفاوت بودن دو مفهوم کرامت و فضیلت اذعان داشت: کرامت ویژگی هایی است که هرفرد به اختیار از سوی انجام عبادات کسب می کند ولی فضیلت در واقع نعمت هایی است که از طرف خدا به اشخاص عطا می شود و میزانش در افراد مختلف متفاوت است اما در کل ویژگی بسیار مهمی که فضیلت ها دارند انکار یا ناپذیری آنها حتی از طرف دشمنان است، از این رو هیچ کس نمی توانست منکر فضیلت علم و دانش امیرمؤمنان شود و معاویه هنگام شنیدن خبر شهادت امیرمؤمنان علی(ع)گفت: با مرگ علی بن ابی طالب علیه السلام بساط علم و دانش بر چیده شد.

 

وی در پایان تأکید داشت: شاید برای ما که فقط فکر می کنیم گفتن فضایل علی علیه السلام مختص شیعه هاست جالب باشد که بدانیم اکثر بزرگان جهان و پیروان دیگر ادیان نیز به فضایل علی علیه السلام اعتراف می کنند به عنوان نمونه جرج جرداق دانشمند مسیحی لبنانی می گوید: ای دنیا! چه می شد اگر همه نیروهایت را در هم می فشردی و دوباره شخصیتی مانند علی با آن عقل، قلب، زبان وشمشیر نمودار می کردی؟/851/پ202/ب4

ارسال نظرات