۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۷۳۱۲۷
مبلغ حوزه علمیه تبیین کرد؛

رعایت تقوا؛ مهم‌ترین وصیت امیرمؤمنان به شیعیان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که نخستین وصیت حضرت علی(ع) توصیه به تقوای الهی است، گفت: انسان باید در دنیا مانند کسی رفتار کند که بر روی خار قدم بر می‌دارد؛ یعنی به هر عمل خود چه کوچک و چه بزرگ دقت کند و رضای خدا را در نظر داشته باشد و از گناهان صغیره و کبیره خودداری کند و هیچ گناهی را کوچک نشمرد.
شهادت حضرت علي(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد اسماعیلی استاد حوزه علمیه ظهر امروز در سخنرانی مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم با اشاره به نقش و موقعیت حضرت علی(ع) در صدر اسلام و تأثیر ایشان بر پیشرفت اسلام گفت: این حضرت علی(ع) بود که در بسیاری از جنگ ها وقتی که اکثر صحابه از ترس فرار می‌کردند از جان پیامبر(ص) دفاع می‌کرد و در راه اسلام از جان خود می‌گذشت.

 

وی با اشاره به رشادت حضرت علی(ع) در جنگ خندق و نبرد آن حضرت با عمربن عبدود گفت: وقتی پیامبر(ص) از صحابه خواست که به جنگ عمربن عبدود بروند هی کس جز علی(ع) در حالی که تازه جوانی بیش نبود جرأت مبارزه نداشت.

 

مبلغ حوزه علمیه با توجه به این که حضرت علی(ع) بعد از جسارت عمربن عبدود برای چند لحظه از کشتن او صرف نظر کرد تا عملش خالصانه برای خدا باشد، افزود: به خاطر همین اخلاص در عمل است که پیامبر(ص) در مورد آن می‌گوید ضربه علی(ع) در روز خندق از عبادت جن و انس بهتر است.

 

وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) در چهل حدیث خود می‌فرمایند اگر اولین و آخرین جمع شوند و بخواهند ثواب یک تکبیر امیرمؤمنان(ع) را بگویند نمی‌توانند، افزود: اعمال حضرت علی(ع) در این عالم با هیچ چیز قابل مقایسه و وصف نیست؛ زیرا عملی که خالص برای خدا باشد ثواب آن هم بی نهایت خواهد بود.

 

سخنران مسجد جامع پردیسان با توجه به شهادت امیر مؤمنان به وصیت ایشان اشاره کرد و گفت: اولین وصیت حضرت علی(ع) توصیه به تقوای خدا است که در خطبه متقین بیش از صد صفت برای متقین ذکر کرده است که بسیاری از بزرگان و عرفا گفته اند که این صفات فقط مخصوص خود حضرت علی(ع) و معصومین(ع) است و دیگران نمی‌توانند به چنین درجه ای از تقوا برسند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در بیان معنی تقوا گفت: انسان باید در دنیا مانند کسی رفتار کند که بر روی خار قدم بر می‌دارد؛ یعنی به هر عمل خود چه کوچک و چه بزرگ دقت کند و رضای خدا را در نظر داشته باشد و از گناهان صغیره و کبیره خودداری کند و هیچ گناهی را کوچک نشمرد؛ زیرا کوه ها از سنگ ریزه ها تشکیل می‌شوند و گناهان اندک اندک جمع می‌شوند و انسان را هلاک خواهند کرد.

 

وی با اشاره به این که خداوند در برخی مواقع نسیم هایی از رحمت خور را بر انسان ها می‌فرستد و ما باید از این فرصت ها استفاده کنیم، افزود: شب قدر فرصتی است که بتوانیم با توبه و استغفار گناهان خود را پاک کنیم و به رحمت خداوند دل ببندیم و با دعا برای فرج امام زمان(عج) ظهور آن حضرت را از خدا بخواهیم./843/پ202/ف

ارسال نظرات