۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۲۷۳۲۱۴
آیت الله مصباح یزدی:

برخی تنها هنگام تکالیف سخت موحد می شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شاید در زمان ما هم کسانی باشند که در زمان تکالیف سخت بسیار موحد می شوند و می گویند باید بنشینیم هر چه خدا بخواهد می شود از همین رو نباید غضه خورد و باید منتظر تقدیر خدا ماند؛ این گونه افراد بهانه گیری کرده و با این جملات می خواهند تکلیف را از شانه خود خالی کرده و عذری برای تنبلی خود بیاورند.
 آيت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، با اشاره به فراز«أَنْتَ وَلِیّ مَا آثَرْتَنَا بِهِ مِنْ مَعْرِفَتِهِ» از این دعا گفت: اگر خداوند توفیق و لیاقت نمی داد مسلمانان نمی توانستند نعمت ماه مبارک رمضان را درک کنند؛ غیر مسلمانان از نعمت ماه مبارک رمضان برخوردار نیستند.


وی با اشاره به مفهوم ماده ولایت افزود: ماده ولایت ماده ای است که معادل کامل در فارسی ندارد و موارد استعمال آن متفاوت است، در برخی آیات بیان شده که خداوند بر مؤمنان ولایت داشته و ولی کافران نیز طاغوت است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ماده ولایت گاهی به معنای یاری کردن اطلاق می شود، اظهار داشت: از این معنا در قرآن نیز استفاده شده است، گاهی ولایت مفهومی طرفینی دارد؛ همانند جایی که گفته می شود«اشهد ان علیا ولی الله»، که دو سر دارد که طرفی به خداوند متعال و طرف دیگر آن به عبد متصل است.


وی ادامه داد: از ماده ولایت گاهی بین دو مؤمن استفاده شده و در قرآن گفته می شود که مؤمنان ولی یکدیگر هستند که در این جا به معنای دوستی در بین مؤمنان است، از همین رو با توجه به مفاهیم گوناگون لفظی در فارسی ندارد که جامع باشد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مفهوم ولایت در عربی دارای مقوم است، ابراز داشت: نزدیکی و اتصال بین دو چیز مقوم ولایت است، البته نه هرگونه اتصالی بلکه اتصالی که یکی بر دیگری یا هر دو بر یکدیگر اثر مثبت داشته باشد.


وی عنوان کرد: رابطه خدا با مؤمنان سبب توفیق برای آنها می شود، ادب عبودیت می گوید کاری که خدا برای توفیق انسان انجام می دهد فضیلت آن کار برای خداوند متعال است؛ انسان باید در برابر نعمت های بسیار الهی حق آن را ادا کند اما اندکی انجام می دهد.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که به یک معنا همه چیز از خداوند است، خاطرنشان کرد: اگر خداوند نظم عالم را ایجاد و کارها را اراده نمی کرد اصلا انجام نمی شد، با توجه به این نکته شبهه می شود که اگر همه کاها با خداست پس انسان چکاره است؛ اگر کارهای خوب و بد از خداست بهشت و جهنم برای چیست.


وی اضافه کرد: از قدیم الایام چنین مسائل و سؤالاتی مطرح بوده است، به عنوان مثال شخصی بعد از جنگ صفین از امام علی(ع) پرسید که آن چه اتفاق افتاد قضا و قدر الهی بود یا بر اساس تلاش ما چنین پدید آمد؛ حضرت فرمود بر اساس قضا و قدر الهی بوده است، آن شخص گفت بر این اساس ما نباید تلاشی می کردیم حضرت پاسخ دادند قضا و قدر الهی قدرت انسان را سلب نمی کند، اگر جبری وجود داشت فرستادن انبیا و دیگر کارها لغو می شد.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شاید در زمان ما هم کسانی باشند که در زمان تکالیف سخت بسیار موحد می شوند و می گویند باید بنشینیم هر چه خدا بخواهد می شود از همین رو نباید غضه خورد و باید منتظر تقدیر خدا ماند؛ این گونه افراد بهانه گیری کرده و با این جملات می خواهند تکلیف را از شانه خود خالی کرده و عذری برای تنبلی خود بیاورند.


وی افزود: این که خداوند به انسان توفیق می دهد تا او روزه بگیرد و عبادت کند، انسان اراده روزه می کند اما قدرت اراده را نیز خداوند به او داده است؛ عبادات و کارها را خود انسان انجام می دهد اما این اراده داشتن به معنای خارج شدن از ملک خداوند متعال نیست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آن چه موجب نقص است را نمی توان به خداوند نسبت داد اما وجود و قدرت همه چیز از خداوند است، اظهار داشت: توانایی انسان در طول مالکیت و توانایی خداوند است، ادب عبودیت اقتضا می کند انسان خوبی ها را به خداوند متعال و بدی ها را به خودش نسبت دهد.


وی ادامه داد: چون کارهای بد دارای نقص و کمبود است به انسان نسبت داده می شود، این که چنین مسأله ای در ادعیه بیان می شود تعارف نبوده و واقعیت قضیه چنین است؛ خداوند کمال محض بوده و نقصی ندارد پس اگر جایی نقصی باشد برای انسان است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در پایان ابراز داشت: اگر انسان نسبت به ماه مبارک رمضان معرفت دارد به دلیل تدبیر الهی است، امام در این دعا می فرماید خداوندا با توفیقی که دادی نماز و روزه ادا کردیم اما توأم با تقصیر بوده است./1323/پ201/ج

ارسال نظرات