۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۷۳۴۴۳
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

راه رسیدن به حکمت شکرگزاری است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در حرم مطهر رضوی گفت: «شکر»؛ بالاترین نعمت است که انسان را به خیر کثیر یعنی حکمت در دنیا می رساند؛ شکر یعنی نعمت های الهی را به خدا برگردانیم و تا زمانی که انسان اهل معامله با خدا نشود شاکر نیست و به حکمت نمی رسد.
حجت‌الاسلام محمدمهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم امروز ظهر در رواق امام خمینی(ره) با تبیین «امامت در قرآن» اظهار کرد: دنیا با همه فراز و نشیب هایش اندکی بیش نیست اما در این دنیای اندک راهی برای کسب خیر وجود دارد که طبق آیات قرآن کریم راه رسیدن به خیر کثیر در دنیا «حکمت» است.

 

راه های رسیدن به حکمت

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند من شهر حکمت و علی باب آن است، کسی که بخواهد وارد این شهر شود باید از دوازه امامت وارد شود.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم عنوان کرد: اگر کسی 40 روز خود را برای خدا خالص کند یعنی فقط برای خداوند کار کند، سرچشمه های حکمت از قلب بر زبانش جاری می شود و دیگران از حکمت او نیز بهره مند می شوند.

 

وی با تأکید بر این که اخلاص مراتبی دارد، گفت: کسانی برای خدا دنیا کار می کنند، چشمشان به دست بنده خدا نیست بلکه به دست خالق است و پاداش کارشان را فقط از خدای متعال می خواهند؛ انگیزه اش از کار خدایی می تواند گرفتار نشدن به عوامل گناه باشد، گاهی یک لحظه غفلت و یک گناه آدم را مبتلا به بلایی می کند که تا آخر عمر گرفتار است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار کرد: بنابر روایات این گونه اخلاص تجارت با خدا است؛ تجارت با خدا بهتر از تجارت با شیطان و نفس است، سطح بالاتری از اخلاص وجود دارد که انگیزه آن ثواب و دوری از عذاب آخرت است، سطح بالاتر و برترین درجه اخلاص محبت و رضای خدا است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: گروه سوم به مقام رضوان الله در بهشت می رسند البته هر سه گروه به خیر کثیر یعنی حکمت در دنیا می رسند.

 

وی با بیان این که همان گونه که تعاریف گوناگونی برای ایمان در روایات ائمه آمده است، تعاریف متعدد و مفصلی برای «حکمت» با مفهوم یکسان داریم، عنوان کرد: «حکیم کسی است که به معرفت امام رسیده باشد»، «حکمت یعنی اجتناب از گناهانی که نار و عقاب دارند»، «حکیم کسی است که به مقام بندگی و عبودیت رسیده است» هم چنین «از خیر کثیر(حکمت) در قرآن به محبت و معرفت ائمه تعبیر شده است» از جمله آن ها است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز کرد: همه تعارف صحیح است اما مهم این است که خیر کثیر نصیب عده ای خاصی از بندگان خداوند می شود.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: خداوند در قرآن کریم لقمان را به عنوان یکی از کسانی که به او حکمت داده شده است، معرفی می کند؛ «ما به لقمان حکمت بخشیدیم که خدا را شکر کن. و کسی که شکرگزار باشد، صرفاً به نفع خودش شکر کرده است و هر کسی کفران کند، خداوند، بی نیاز و در خور ستایش است»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: این داستان تنها یک مرتبه در قرآن آمده است که حکمت در آن در یک کلمه تعریف شده که آن «شکر» است؛ کسی که شکر خدای متعال را به جای آورد به نفع خودش کار کرده است؛ زیرا با شکرگزاری ما چیزی به خدا اضافه نمی شود، خداوند بی نیاز و حمید است.

 

وی با بیان چند روایت از امام صادق(ع) ذیل آیه اول سوره لقمان گفت: شکر و حمد خدای متعال موارد مورد تأکید در روایات است، طبق فرموده امام صادق(ع) «خدا هر نعمتی به شما می دهد، در مقابل آن نعمت حمد کنید» مانند نعمت سلامتی، رزق دنیا و آخرت و ولایت که بزرگترین نعمت ما است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: نعمتی را  که خداوند به بنده خود عطا می‏کند اگر آن را به قلب خود بشناسد و در ظاهر به زبان، حمد منعم گوید چون کلامش تمام شود، خداوند درباره او فرمان افزایش نعمت می‏دهد.

 

 «شکر نعمت»؛ بالاترین نعمت

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: از جمله وحی الهی به موسی(ع) این بود که حق شکر مرا بجای آور. عرض کرد بارالها! من چگونه حق شکرت را ادا کنم با آنکه هیچ شکری نیست که من در پیشگاهت بجای آورم مگر آنکه تو آن را به من اعطا فرموده‏ای، خطاب آمد: موسی! الآن حق شکر مرا بجای آوردی که دانستی نعمت شکر گفتن از آن من است.

 

وی تأکید بر این که بالاترین نعمت «شکر نعمت» است، عنوان کرد: برای اینکه انسان به مقام شکر برسد و شاکر باشد باید به نعمت های الهی توجه کند و از آن ها غافل نشود که مرحله اول آن شناخت دارایی های ظاهری و باطنی است.

 

مراحل شاکر شدن

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به مرحله دوم که نسبت ندادن نعمت ها به خود است، افزود: اگر در زندگی موفق به کسب درجات علمی، انفاق، احسان، اقامه نماز جماعت، زیارت ائمه می شویم، آن ها را منتسب به خود ندانیم بلکه باید خدا را بابت این اعمال شکر کنیم زیرا خداوند توفیق انجام آن ها را به ما عنایت کرده است.

 

وی با اشاره به این که کسی که دنیا را تحت اراده خدا نداند مشرک است، اظهار کرد: اگر بگوییم من موفق به انجام فلان کار شده ام برای خدا شریک قائل شده و شرک ورزیده ایم بنابراین نباید نسب به نعمت هایی که در اختیار ما است عجب و تکبر پیدا کنیم عجب سبب شرک و از دام های شیطان است که عبادت ها را فاسد می کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: سومین مرحله این است که دیگران و سایر اشیاء را اسباب نعمات نبینیم؛ پزشک سبب درمان، آب و غذا مسبب رفع تشنگی و گرسنگی ما نیستند و جهارم  این است که نعمت را ببیند و مسبب اصلی آن را پیدا کند؛ اگر آسمان می بارد، اگر زمین می رویاند بداند همه کار خدا است.

 

وی شکر زبانی را مرحله پنجم برای رسیدن به مقام شاکر شدن، عنوان کرد و گفت: مرحله ششم به جا آوردن حق نعمت است؛ خدا در هر نعمتی حق و تکلیفی گذاشته است که باید آن را ادا کرد؛ جوانی برای خوش گذرانی در دنیا یا ثروت برای صرف امور دنیایی نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این که انسان باید هدف هر نعمت را درک و آن را در همان راه به کار برد، ابراز کرد: شکر نعمت یعنی نعمتی را که از خداوند گرفته ایم به خدا برگردانیم تا زمانی که انسان اهل معامله با خدا نشود شاکر نیست و به حکمت نمی رسد؛ دادو ستد با خداوند سبب رشد، پاک و تطهیر شدن انسان می شود./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات