۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۷۳۹۲۷
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

ساده زیستی؛ مهم‌ترین راهبرد ائمه برای نجات جامعه اسلامی از انحرافات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که زهد و ساده زیستی یکی از ویژگی‌های بارز مناجات امام سجاد(ع) در مناجات خمسه عشر است، گفت: ساده زیستی مهم‌ترین راهبرد ائمه(ع) برای نجات جامعه اسلامی از انحرافات حکومت بین امیه و بنی عباس بود.
مريم حاج عبدالباقي، پژوهشگر قرآني و استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم حاج عبدالباقی، استاد حوزه علمیه، ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد با بیان این که زهد و ساده زیستی یکی از ویژگی‌های بارز مناجات امام سجاد(ع) در مناجات خمسه عشر است، گفت: ساده زیستی مهم‌ترین راهبرد ائمه(ع) برای نجات جامعه اسلامی از انحرافات حکومت بین امیه و بنی عباس بود.

 

وی افزود: در دروان 25 ساله خانه نشینی حضرت امیر(ع) جامعه اسلامی که زمانی ساده زیستی را مهم‌ترین شاخصه یک مؤمن می‌دانست به ثروت و دنیا طلبی روی آورد و عده‌ای از مردم به خاطر فتح سرزمین های جدید به حدی ثروت جمع کرده بودند که قادر به حفظ و شمارش ثروت خود نبود که ابوموسی اشعری از جمله این افراد بود به همین دلیل جامعه اسلامی از عصر ساده زیستی حضرت رسول(ص)فاصله زیادی گرفته و تجمل گرایی به عنوان یک ارزش شناخته می شد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در چنین شرایطی حضرت امیر(ع) برای حدف فاصله طبقاتی و فاصله زیادی که میان دارا و ندار ایجاد شده بود بحث ساده زیستی و زهد را فراهم کردند و با تبعیض های طبقاتی به مقابله برخاستند، تصریح کرد: به همین دلیل افرادی که تحمل این عدالت را نداشتند به مقابله با حضرت برخاسته و زمینه شهادت ایشان و فرزندان شان را فراهم کردند.

 

حاج عبدالباقی با بیان این که امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)در ادامه راه حضرت علی(ع) جامعه اسلامی را به ساده زیستی دعوت کردند تا ارزش‌های اشرافی و فاصله طبقاتی در جامعه از بین برود، اظهار کرد: ساده زیستی بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را برطرف می‌کند و با کاهش فاصله طبقاتی موجب رونق اقتصادی و عمران در جامعه می شود.

 

وی با بیان این که متأسفانه امروز مهم‌ترین آسیب در جامعه ما این است که تجمل گرایی و اشرافی گری به عنوان یک ارزش پسندیده شناخته شده و همین موضوع موجب شده که عده‌ای از سیری به کارهای بیهوده برای به رخ کشیدن ثروت خود روی آوردند و عده‌ای از فرط گرسنگی توان پرداخت اجاره خانه را نداشته و شب‌ها خواب راحتی ندارند که چنین جامعه‌ای نمی‌تواند یک جامعه متعالی اسلامی باشد.

 

کارشناس رسانه ملی افزود: بعضی از افراد تجمل گرایی را به عنوان یک ارزش به فرزندان خود آموزش می‌دهند که این بسیار کار زشتی است و ما نباید فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که داشته های خود را به رخ سایر افراد ضعیف و اقشار محروم بکشند.

 

حاج عبدالباقی با بیان این که مردم برای ساده زیستی و رفع فاصله طبقاتی نباید منتظر اجازه دولت و یا حتی مراجع باشند، یادآور شد: ما باید با پرداخت زکات و خمس و دستگیری از محرومان و در پیش گرفتن سنت ساده زیستی فاصله طبقاتی را در جامعه ریشه‌کن کنند؛ زیرا تا زمانی که تبعیض طبقاتی از بین نرود فرصت پیشرفت و تعالی در جامعه اسلامی از بین می رود./837/پ202/ف

ارسال نظرات