۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۲۷۳۹۷۳
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین مطرح کرد؛

ضرورت نظارت سازمان‌ها بر پوشش کارمندان

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت: سازمان‌ها نسبت به کارکنان خود وظیفه نظارت دارند، زیرا این افراد بر ارباب رجوع تاثیرگذار هستند، در مرتبه دیگر نیز باید به امر به معروف و نهی از منکر توجه کنند.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با بیان این‌که مسلم است که حجاب به عنوان یک برنامه در زندگی مومنان در قرآن مورد توجه قرار گرفته است گفت: آیاتی از قرآن که به بیان فلسفه حجاب می‌پردازند، بیان شده است که، حجاب برای این است که زن‌ها مورد اذیت و آزار قرار نگیرند و امنیت روحی و فکری برای آنان فراهم شود.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در ادامه افرود: اگر خانم‌ها آرایش و خود‌نمایی کنند، موجب ناآرامی زندگی خود و ایجاد اضطراب و تزلزل در زندگی خانوادگی می‌شوند و در نتیجه بر فرزندانشان نیز تاثیر گذار خواهند بود، به این طریق که فرزندان نیز از آن‌ها برای زندگی آینده خود الگوگیری می‌کنند.

 

وی با اشاره به علت تاکید آیات قرآن به رعایت پوشش مناسب در جامعه بیان داشت: در حقیقت شرع مقدس و خدا به علت آرامش جامعه و تحریک نشدن مردها در آیات قرآن به رعایت حجاب اشاره کرده است، زیرا رفتارهای قشرهای مختلف برهم تاثیر گذار است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین درباره اثرات مثبت رعایت پوشش مناسب از سوی خانم‌ها در جامعه ابراز کرد: اگر خانم‌ها حجاب داشته باشند افراد خانواده از الگوی خوبی برخوردار خواهند شد، در محل کار نیز چون افراد احساس امنیت می‌کنند می‌توانند کارهای ارباب رجوع را به‌درستی انجام‌دهند.

 

وی ادامه داد: داشتن پوشش مناسب بر عبادت نیز تاثیرگذار است و موجب می‌شود فرد به خوبی عبادت کند، چرا‌که حجاب فرد را به بندگی خدا راهنمایی می‌کند.

 

حجت الاسلام عباسی اظهار کرد: رعایت نکردن حجاب نیز سبب می‌شود فرد در محیط کار نتواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد، همچنین به دلیل تاثیرگذار بودن نوع حجاب بر افراد جامعه در محیط‌های مختلف، عدم رعایت آن سبب می‌شود امنیت از جامعه گرفته شود.

 

این کارشناس دینی به نقش علما و روحانیت در راستای تبلیغ و فرهنگ سازی در زمینه پوشش مناسب اشاره و اظهار داشت: اگر انسان فلسفه و دلیل امری را بداند خیلی بهتر حقیقت را می‌پذیرد، روحانیت نیز به دلیل بلندگویی که در مکان‌های مختلف و موقعیت‌های خاص همچون ماه مبارک رمضان و محرم و اقامه نماز جماعت، در دست دارند می‌توانند آیات و روایات و سیره معصومان در مورد حجاب را مطرح کنند و توضیح‌ دهند که وجوب رعایت پوشش به نفع خانم‌ها و آقایان است.

 

وی درباره نقش سازمان‌ها و ارگان‌ها در فرهنگ سازی و تبلیغ پوشش مناسب تصریح کرد: برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها شبیه اداره ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات، تبلیغی هستند، از آن‌جایی که این سازمان‌ها و ادارات وظیفه تبلیغ را به عهده‌ دارند، باید موضوع ارائه کنند و در زمینه نشریه تاثیرگذار باشند.

 

آزادی انسان درصورتی محترم است که به جامعه ضرر نزند

این کارشناس دینی عنوان کرد: برخی ادارات و سازمان‌ها مانند بانک‌های تبلیغی نیستند، این سازمان‌ها نسبت به کارکنان خود وظیفه نظارت دارند، زیرا این افراد بر ارباب رجوع تاثیرگذار هستند، در مرتبه دیگر نیز باید به امربه معروف و نهی از منکر توجه و ارباب رجوع را در زمینه پوشش هدایت کنند.

 

وی با اشاره به این‌که قانون گذاشتن برای رعایت حجاب به نوعی اجبار نیست، در صورتی که ما افرادی آزاد هستیم ابراز داشت: این سوال که آیا اجبار با آزادی فرد در تضاد نیست هم در زمینه پوشش مطرح است و هم در سایر زمینه‌ها، پاسخ این پرسش نیز یک امر مبنایی است که در بسیاری زمینه‌ها کاربرد دارد.

 

حجت الاسلام عباسی بیان کرد: اگر دینی از سوی فردی پذیرفته می‌شود باید ضوابط و اصولی که آن دین مطرح می‌کند نیز رعایت شود، درباره آزای نیز آن‌چه باید مورد توجه قرار گیرد این نکته است که؛ انسان در رفتار خود آزاد است، اما آزادی انسان درصورتی محترم است که به جامعه ضرر نزد.

 

وی در ادامه افزود: اگر رفتاری به جامعه آسیب برساند باید مانع از انجام آن شد، به طور نمونه اگر فردی هنگام راه رفتن در خیابان فریاد بزند، با این‌که او در رفتار خود آزاد است اما در این مورد باید جلوی او گرفته شود زیرا در حال آسیب زدن به امنیت و آرامش عمومی جامعه است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در پایان درباره پوشش خانم‌ها در جامعه گفت: درباره پوشش تا موقعی که خانم‌ها در جامعه حضور ندارند و از این جهت تاثیری در جامعه نمی‌گذارند در نوع پوشش آزادند، اما اگر حجاب در جامعه رعایت نشود به دلیل تاثیری که در دیگران دارد، ضایع کردن حق دیگران به‌شمار‌ می‌آید، بنابراین لازم است این آزادی در این شرایط محدود شود، چرا که دیگر تنها به خود فرد مربوط نیست./848/ت302/ب4

ارسال نظرات