۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۷۳۹۷۶
مقاله نویس واشنگتن پست:

توافق با ایران بدترین توافق در تاریخ سیاسی آمریکا است

خبرگزاری رسا ـ مقاله نویس واشنگتن پست مقاله نویس واشنگتن پست در یادداشتی با عنوان بدترین توافق در تاریخ دیپلماسی امریکا نوشت: مشکل در جزئیات این توافق نیست بلکه در مفهوم کلی توافق با ایران است که اوباما در اندیشه واهی منحصر به فرد خود بدنبال تنش‌زدایی با یک رژیم اسلامی افراطی است که هدف اصلی آن زدون فساد مخرب قدرت و نفوذ امریکا از منطقه خاورمیانه است.
مذاکرات 1+5

به گزارش سرویس پیشخوانی خبرگزاری رسا، چارلز کروتهامر مقاله نویس واشنگتن پست در یادداشت روز جمعه خود تحت عنوان بدترین توافق در تاریخ دیپلماسی امریکا می‌نویسد:  مشکل در جزئیات این توافق نیست بلکه در مفهوم کلی توافق با ایران است که اوباما در اندیشه واهی منحصر به فرد خود بدنبال تنش‌زدایی با یک رژیم اسلامی افراطی است که هدف اصلی آن زدون فساد مخرب قدرت و نفوذ امریکا از منطقه خاورمیانه است.

 

اوباما بر اساس تمایل خود مبنی بر تبدیل کردن جمهوری اسلامی به یک قدرت منطقه ای موفق و پذیرفته شده ، تصمیم گرفت وارد مذاکرات هسته‌ای با ایران شود. در آن زمان تهران تحت فشار شدید تحریم‌های بین المللی بود که طی یک دهه با دشواری برقرار شده بود. ارزش ریال در حال سقوط بود، تورم رو به افزایش و رشد اقتصادی کاهش یافته بود.آنجا بود که اوباما بجای استقبال از تلاش کنگره برای تشدید تحریم‌ها، با شروع مذاکرات در صدد کاهش تحریمها بر آمد و میلیاردها دلار به اقتصاد ایران تزریق کرد (اقتصادی که در سال 2014 بار دیگر رو به رشد رفت) و پیشاپیش برنامه غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت.

 

اوباما که به شدت بدنبال بجاگذاشتن میراثی از خود است، از آن زمان و از فرط استیصال از همه خطوط قرمزی که دولتش برای هر توافق قابل قبول ضروری می دانست،عبور کرد. مثلا قرار بود بازرسی ها بطور نا محدود و در هر زمان و مکان صورت گیرد اما اکنون دسترسی نامحدود به دسترسی مدیریت شده تبدیل شده است. مذاکره کنندگان برای انجام بازرسی ها باید از ایران تائیدیه دریافت کنند که در آن صورت امکان پنهان سازی به آنها را می دهد.

 

دولت اوباما در توجیه این موضوع نقش وکیل ایران را بازی کرده و گفت امریکا هم به هیچکس اجازه ورود به همه مراکز نظامی اش را نمی دهد و لذا این درخواست مناسبی نیست.

 

چارلز کروتهامر در ادامه می افزاید: صرف نظر از بی معنی بودن مقایسه امریکا با بدترین رژیم تروریست دولتی، اگر قرار بود ما مواضع ایران را طوطی وار تکرار کنیم چرا پس از اصرار مکرر بر ضرورت بازرسیهای آزاد، نوزده ماه را صرف این کار کردیم؟ در رابطه با فعالیتهای هسته ای گذشته ایران، باید گفت که توافق مقدماتی جاری که مذاکرات نوزده ماهه گذشته بر اساس آن صورت گرفت ، ایران را دقیقا به این کار ملزم می سازد اما تهران هیچ اقدامی در این مورد به عمل نیاورده است. دولت اوباما بر ضرورت این شفاف‌سازی تاکید داشت چرا که بدون آن بر اساس هیچ مبنایی نمی توانست فعالیت‌های آینده غیر قانونی ایران را راستی آزمایی کرد.

 

بعد از درخواستهای مکرر برای دسترسی به دانشمندان و تاسیسات نظامی ، جان کری دو هفته قبل علنا با رد چنین ضرورتی گفت، ما بر آینده تمرکز داریم و نمی‌خواهیم بر مسائل گذشته درجا بزنیم و ما از برنامه‌های آنها اطلاع دقیق داریم. نویسنده واشنگتن پست این ادعای مقامات امریکایی را که می­گویند شفاف‌سازی پس از امضای توافق نهایی صورت خواهد گرفت را مضحک خوانده و می افزاید: اگر ایرانیان تحت رژیم کنونی تحریمها از افشای فعالیت‌های قبلی خود طفره رفته‌اند ، با چه منطقی پس از لغو تحریمها به چنین تعهدی پایبند خواهند بود.

 

تحریمهای غیر هسته‌ای: دولت اصرار داشت که مذاکرات هسته ای تاثیری بر دیگر تحریمها در رابطه با مسائل تروریستی ندارد. این در گذشته بود ولی اکنون دولت اوباما می گوید، همه تحریمها بر داشته خواهد شد. کلا فهرست مواردی که از مواضع خود کوتاه آمده ایم نگران کننده است، بازرسی‌های سرزده، افشای فعالیت‌های گذشته، لغو تدریجی تحریم‌ها، حفظ تحریم‌های غیر هسته‌ای، دیگر چه باقی مانده است؟ یک سند تسلیم از نوع کشورهای شکست خورده که برای صلح ارائه می دهند.تصور کنید قویترین ارتش و قدرت اقتصادی جهان با حمایت 5 قدرت مهم دیگر با ابزار تحریمهای کوبنده در آستانه امضای بدترین توافقنامه بین المللی در تاریخ دیپلماتیک امریکاست.آنها به این توافق می‌رسند ، اوباما میراث خود را بدست می آورد ، کری هم جایزه صلح نوبلش را دریافت می کند و ایران هم به بمب اتمی دست خواهد یافت./998/د102/س

 

منبع: دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران – واشنگتن

 
ارسال نظرات