۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۲۷۴۰۴۷
آیت الله مکارم شیرازی:

اسلام از افراط و تفریط به دور است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که معیار ارزش بودن در دنیای امروز نیز مورد اختلاف است، گفت: فرهنگ مادی غرب معیار ارزش را دلار می داند این در حالی است که در جامعه اسلامی ایران معیار ارزش دلار و ثروتمندی نیست.
 آيت الله مکارم شيرازي آيت الله ناصر مکارم شيرازي در  پشت صحنه ضبط برنامه هاي تلويزيوني مراجع در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در بیست و چهارمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) به پیشگاه خداوند عرضه می دارد خداوندا مرا در بهترین مسیرها قرار بده.


وی افزود: برای اصلاح یک جامعه سه چیز باید اصلاح شود که عبارت از ارزش های حاکم برجامعه، منش های افراد و روش های حاکم بر اعمال افراد؛ پیامبر اسلام قیام کرد که جامعه جاهلی آلوده به انواع مفاسد و زشتی ها بود، از همین رو ایشان نخست باید ارزش های حاکم بر جامعه را تغییر می دادند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ارزش حاکم بر جامعه جاهلی مال و فرزند بیشتر بود، اظهار داشت: هنگامی که پیامبر اسلام قیام کرد جامعه جاهلی گفتند که جای تعجب است اگر خداوند می خواست پیامبری را بفرستد باید از بین ثروتمندان انتخاب می شد.


وی ادامه داد: این تفکر همان تفکر فرعونی است زمانی که موسی پیامبر شد گفت عجیب است پس چرا موسی دستبند طلا ندارد، رسول اکرم(ص) قیام کرد و فرمود معیار ارزش مال، ثروت و نفوذ اجتماعی نبوده بلکه معیار ارزش ایمان به خداوند است.


این مرجع تقلید با بیان این که معیار ارزش بودن در دنیای امروز نیز مورد اختلاف است، ابراز داشت: فرهنگ مادی غرب معیار ارزش را دلار می داند؛ این در حالی است که در جامعه اسلامی ایران معیار ارزش دلار و ثروتمندی نیست.


وی با تأکید بر ضرورت اصلاح منش ها عنوان کرد: انسان باید بداند که شخصیت وجودی و ارزش آنها به چیست، آیا ملاک شخصیت انسان مال و ثروت به شمار می رود یا بر اساس تقوا است؛ قرآن می فرماید بهترین انسان ها با تقوا ترین آن ها است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: منش اشخاص بر اساس تقوا است، هر اندازه که تقوای انسان بیشتر باشد منش او نیز بالاتر می رود؛ پیامبر اسلام پس از اصلاح منش ها به سراغ روش ها رفت و به دستور قرآن روش اعتدال را انتخاب کرد.


وی اضافه کرد: رسول اکرم(ص) روش اعتدال را در مقابل افراط و تفریط برگزیدند، کسانی که افراطی و تفریطی هستند در مسیر غلطی قرار دارند؛ کسانی که جلو رفتند باید برگردند و کسانی که عقب افتادند باید خود را برسانند که اسلام در مسیر اعتدال و میانه قرار دارد.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که پیامبر اسلام در خط اعتدال حرکت می کرد، گفت: خط اعتدال خط اسلام بوده و مسیر صحیح است، باید مسیرهای سه گانه درست شود تا مصداق دعای امام بوده و در بهترین مسیرها قرار بگیریم؛ ما هم دست به دعا می گیریم و عرض می کنیم خدایا بهترین راه ها را در برابر امت قرار بده تا در مسیر درست حرکت کنیم و بر دشمنان داخل و خارج پیروز شویم./1323/پ202/ج

ارسال نظرات