۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۷۴۰۸۲
استاد حوزه علمیه قزوین:

داشتن پوشش مناسب وظیفه‌ای اجتماعی و حفظ حقوق دیگران است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: داشتن پوشش مناسب صرف یک وظیفه شخصی نیست و مسؤولیتی اجتماعی و رعایت حقوق دیگران به‌ شمار می‌آید، چرا که داشتن پوشش نامناسب زمینه تشویق دیگران به گناه را فراهم می‌سازد.
حجاب و عفاف

حجت الاسلام رسول شعبانی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به آیاتی که به موضوع عفاف و حجاب پرداخته‌اند، گفت: آیات سوره نور و احزاب از جمله آیاتی هستند که به موضوع پوشش را بیان کرده‌اند، در این آیات بیان شده که زن  مرد هر دو باید پوشش را رعایت کنند  چشم‌های خود را نیز بپوشانند.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: روایات نیز در جاهای مختلف از جمله احکام نماز و ازدواج و همچنین در ابواب مختلف فقهی به موضوع پوشش در مقابل نامحرم را مورد توجه قرار داده‌اند، حجاب و پوشش جزء ضروریات دین اسلام است و از این جهت مساله روشنی است.

 

وی درباره تأثیرات مثبت رعایت پوشش مناسب در جامعه ابراز داشت: بدیهی است که اگر پوشش مناسب عایت شود بسیاری از مفاسد و زمینه‌های افتادن در گناه به‌ویژه برای جوانان از بین می‌رود، یعنی رابطه مستقیمی بین رعایت پوشش مناسب با جلوگیری از مفاسد و انحرافات جوانان که در بحبوحه هیجان و نیروی شهوانی هستند وجود دارد، در مقابل اگر جوانان با مناظری از بد حجابی روبه‌رو شوند به انحرافات مختلفی کشیده می‌شوند.

 

وی به بیان نقش علما و روحانیان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پرداخت و بیان کرد: وظیفه علما روشنگری و بیان احکام و آگاهی بخشی برای عده‌ای است که از احکام حجاب و فلسفه آن آگاهی ندارند، اما درباره افرادی که از احکام حجاب باخبر هستند باید به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت که یک وظیفه عمومی است و مختص به علما و روحانیت نیست.

 

عمل به واجبات همراه با نوعی اجبار است و این منافاتی با «لااکراه فی الدین» ندارد

این کارشناس دینی درباره نقش سازمان‌ها و ارگان‌ها در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اظهار داشت: ادارات و سازمان‌ها نخست باید از خود آغاز کنند و کارمندان آنان شیوه پوشش و آرایش مناسب داشته باشند.

 

وی افزود: در مرحله دیگر این کارمندان می‌توانند مراجعین را با امر به معروف و نهی از منکر هدایت کنند، باید توجه داشت که در این زمینه نباید به یک نوشته که ورود بدحجاب را ممنوع اعلام کرده است، بسنده کرد.

 

حجت الاسلام شعبانی تصریح کرد: عمل به واجبات همراه با نوعی اجبار است و این منافاتی با «لااکراه فی الدین» ندارد، اجباری نبودن درباره پذیرش اصل دین است، اما اگر فردی اسلام را پذیرفت، لازم است تمام واجبات از جمله حجاب و پوشش مناسب را رعایت کند، اگر قانونی نیز در این راستا وضع شود جزء واجباتی است که جنبه عمومی دارد و از این نظر مانعی برای قانون‌گذاری وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: بخشی از اعمال مانند نماز خواندن وظیفه شخصی است و جنبه عمومی ندارد، برای این دست از اعمال نمی‌توان قانونی وضع کرد، اما حجاب یک واجب اجتماعی است، بنابراین هنگامی که فرد در جامعه حضور پیدا می‌کند موظف به رعایت حجاب و داشتن پوشش مناسب است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در پایان با بیان این‌که داشتن پوشش مناسب مسؤولیتی اجتماعی است، گفت: داشتن پوشش مناسب صرف یک وظیفه شخصی نیست و مسؤولیتی اجتماعی و رعایت حقوق دیگران به ‌شمار می‌آید، چرا که داشتن پوشش نامناسب زمینه تشویق دیگران به گناه را فراهم می‌سازد و باعث ایجاد ناهنجاری و آلودگی در جامعه می‌شود، بنابراین می‌تواند تحت قانون بشری درآید./848/ت302/ح

ارسال نظرات