۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۷۴۱۳۱
دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور:

برای خروج قرآن از مهجوریت باید رفتارمان را با کلام وحی مستند سازی کنیم

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور گفت: با ممارست و تمرین لازم است تا کارهای خود را مستند به قرآن انجام داده و با این خط سیر بتوانیم کلام وحی را از مهجوریت بیرون آوریم.
برای خروج قرآن از مهجوریت باید رفتارمان را با کلام وحی مستند سازی کنیم

حجت الاسلام سید محمد محسن دعایی، دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که دین مبین اسلام با جامعیتی که در محتوای خود دارد، برای هدایت و راهنمایی مردم فرصت های خاصی را در طول سال در نظر گرفته است، اظهار کرد: ما در طول سال، فرصت هایی داریم که در آن ها به سبب آمادگی از پیش تعیین شده، برای آشنایی با معارف دینی روحیه بالاتر و بهتری داریم اما ماه مبارک رمضان در میان همه مناسبت ها استثناء بوده زیرا که این ماه مبارک،  ماه میهمانی خدا است.


دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور با بیان این که مردم با روزه داری خود در گرمای سخت تابستان، آمادگی برای رویارویی با معارف دینی را پیدا می کنند، گفت: در این ماه مبارک، همه زمینه ها از لحاظ تکوین و تشریح برای انتقال معارف فراهم بوده اما برای این رسالت باید برنامه ریزی جامعی داشته باشیم و یکی از این برنامه ریزی ها فعال سازی پویا تر مساجد است.


مساجد پایگاه های نشر معارف اسلام هستند   


رییس موسسه علوم و مطالعات اسلام با بیان این که مساجد به عنوان پایگاه های نشر معارف اسلام هستند، تصریح کرد: لازم است تا چنین مراکزی وظیفه انتفال معارف را عهده دار شوند و فراهم آمدن این زمینه خود به خود اتفاق نمی افتد بلکه نیاز به برنامه ریزی های متعددی دارد و نیاز است تا چنین راهبرد هایی را در ساختار هر مسجد، هیأت امنا و روحانی آن ها که محور اصلی برنامه های فرهنگی نیز محسوب می شوند، عهده دار شده و سایر عوامل اجرایی مسجد زمینه ورود جوانان را به شکل برنامه ریزی شده فراهم کنند.


وی با بیان این که روحانیان و مبلغان دینی باید در ساعات مختلفی از روز برنامه های آموزشی و پرورشی را برای گره خوردن دل های مردم با معارف دینی و قرآنی در نظر بگیرند، خاطر نشان کرد:  یکی دیگر از این زمینه ها ارگان ها و موسسات و نهاد هایی هستند که ارباب رجوع دارند و طبق تعهد دینی باید از فرصت های ماه رمضان برای اقامه نماز های جماعت و قرائت قرآن و به ویژه بحث تفسیر های کاربردی در طول ماه استفاده کنند.


حجت الاسلام دعایی ادامه داد: همچنین تمام اداره ها و نهاد های دولتی باید فرصت هایی را برای تفسیر کاربردی قرآن در نظر بگیرند و آذوقه دینی خود را در یک ماه رمضان با عبادت های خاص تکمیل کنند، لذا  کسانی که زندگی خود را با محوریت دین بپا کرده اند، ابتدای سال آن ها با ماه رمضان آغاز شده و اگر رمضان شریف با ارتباط با خدا و تهذیب نفس و عشق ورزیدن عملی به قرآن سرشار شود، می توانیم در طول سال از هر گونه آفت ارزش های دینی واکسینه شده و از فرصت های این ماه برای آموزش سبک دینی و قرآنی بهره ببریم.


لزوم پیاده سازی فعالیت های مذهبی و دینی در سر فصل زندگی روزمره


دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور با بیان این که در جهان امروز مهجوریت قرآن درد سنگینی است، یادآور شد: بر اساس آیات و روایات قرآنی، روز قیامت پیامبر اکرم(ص) از این مهجوریت گلایه کرده و به سوی خداوند عرضه می کنند که «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، یعنی ما موظیفم قرآن را از مهجوریت بیرون آوریم و از بین بردن چنین مهجوریتی با برنامه ریزی انجام می شود.


رییس موسسه علوم و مطالعات اسلام با اشاره به تاثیر فعالیت های دینی در روحیه معرفتی انسان اظهار کرد: این که ما نمایشگاه قرآن را برای 10 روز از سال برای مردم ارائه کنیم، کاری بسیار مغتنم است اما بدون شک پاسخگوی باقی روزهای سال ما نخواهد بود مگر اینکه فعالیت های مذهبی سر فصل زندگی روزمره ما در طول سال قرار بگیرند تا هر اقدامی که بناست انجام دهیم مستند سازی به قرآن شود.


وی افزود: همچنین در جوامع باید طوری تربیت شویم که کار های خود را مستند به قرآن انجام داده و با این خط سیر بتوانیم کلام وحی را از مهجوریت بیرون آوریم؛ بنابراین برای این کار باید به دنبال زیر ساخت های فرهنگی برویم و عمل مان را  مستند به قرآن کنیم.

 

مبلغان دینی در عمل به توصیه های پروردگار از دیگران سبقت بگیرند

حجت الاسلام دعایی با اشاره به ویژگی های مبلغان دینی ادامه داد: در حقیقت، یک مبلغ قرآنی باید قرآن را فهم کرده باشد و در عمل به آن نیز بر دیگران سبقت گرفته باشد، در عمل تبلیغ نیز باید گفته های ما مستند به کلام وحی بوده و بتوانیم برای هر چیزی در زندگی روزمره مسیر قرآنی آن را ذکر کنیم و با عمل و فعالیت، دیگران را به قرآن دعوت کنیم.


دبیر کل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور با اشاره به نهج البلاغه و بررسی و واکاوی آن در طول ماه رمضان، تصریح کرد: نهج البلاغه نیز ترجمه قرآن در برابر عترت بوده و این کتاب ترجمه  حکمت های قرآنی است؛ همچنین به هر میزانی که از نهج البلاغه فاصله بگیریم، از قرآن و کلام وحی دور شده ایم. همچنین کسانی که به ما می گویند ما با قرآن بدون حضور عترت انس گرفته ایم، دروغ می گویند و کسانی که می گویند ما عترتی هستیم اما قرآن را در زندگی خود وارد نکرده اند، نیز مورد قبول نیستند./864/ت302/ب4

ارسال نظرات