۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۷۴۱۹۸
استاد حوزه علمیه:

کمرنگ شدن احترام به والدین برای جامعه اسلامی فاجعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از این‌که در جامعه ما نیز مانند جوامع غربی تکریم والدین و به ویژه تکریم سالمندان در معرض فراموشی قرار گرفته است، گفت: در کلان شهرها فرزندان به بهانه‌های مختلف والدین خود را به خانه سالمندان می‌برند؛ این موضوع برای جامعه اسلامی که مهم‌ترین توصیه آن احترام والدین است فاجعه و مصیبت است.
احترام به والدين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رانی زنجانی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شستان نجمه خاتون حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این‌که خداوند از مومنان می‌خواهند که اعمال خود را با اخلاص همراه کنند، افزود: کسانی که در زندگی اخلاص ندارند نمی‌توانند ماهیت وجودی دستورات اسلام را درک کنند؛ اخلاص در عمل موجب توفیق انسان در کارها شده و زمینه قبولی اعمال انسان را فراهم می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در آیات قرآن کریم می‌فرماید که عده‌ای از روی ریا، عده‌ای از روی ترس و عده‌ای از روی اخلاص خداوند را اطاعت می‌کنند که اخلاص در عمل بهترین راه برای پذیرش اعمال انسان بوده و موجب می‌شود خداوند پاداش بهشت را به انسان هدیه کند.

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به این‌که شیطان همواره سعی دارد انسان را از اخلاص در عمل دور کند، گفت: دلیل این کار شیطان این است که اخلاص در عمل انسان را به اوج ایمان رسانده و عمل انسان را از دستبرد شیطان در امان نگه می‌دارد به همین دلیل شیطان می‌خواهد با دور کردن انسان از اخلاص زمینه تسلط بر او ‍ پیدا کرده و بتواند فرد را گمراه کند.

 

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از رهنمودهای جهانی قرآن به مومنان این است که خانواده و والدین خود را تکریم کنند، اظهار کرد: کسی که خانواده خود را تکریم کند در بندگی خداوند موفق خواهد بود زیرا یکی از شرایط مهم برای قبولی اعمال انسان خدمت به خانواده و تکریم والدین است.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما مانند جوامع غربی تکریم والدین و به ویژه تکریم سالمندان در معرض فراموشی قرار گرفته و در کلان شهرها فرزندان به بهانه‌های مختلف والدین خود را به خانه سالمندان می‌برند و حتی سالی یک بار هم به آن‌ها زنگ نمی زنند که این موضوع برای جامعه اسلامی که مهم‌ترین توصیه آن احترام والدین است فاجعه و مصیبت است.

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به این‌که ما هر طور که با والدین خود رفتار کنیم فرزندان ما هم به همان شکل با ما رفتار خواهند کرد، تصریح کرد: اگر نمی‌خواهیم با بی مهری فرزندان خود روبه رو شویم باید در مقابل فرزندان خود تا می‌توانیم والدین خود را اکرام کرده و تکریم والدین و بزرگترها را به عنوان یک اصل غیر قابل تردید به آن‌ها آموزش دهیم و از آن‌ها بخواهیم در هر شرایطی احترام بزرگ‌تر خود را حفظ کنند.

 

وی اظهار کرد: فرزندی که با والدین خود با صدای بلند سخن می‌گوید و به آن‌ها بی احترامی می‌کند از رحمت خداوند دور شده و مرگ ناگهانی به سراغ او می‌آید به همین خاطر اسلام دعای خیر والدین را در سعادت و یا شقاوت انسان انکار ناپذیر می داند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: تا جایی که می‌توانید والدین خود را تکریم کرده و به آن‌ها احترام کنید تا فرزندان شما هم به شما احترام گذاشته و از شما اطاعت کنند./837/پ202/ف

ارسال نظرات